SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, 2010-11-20 Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
– en rättighet för ALLA barn?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
1 Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kommunala friskolor i Linköping
Disposition och utgångspunkter
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Fem generella perspektiv i utvecklingsarbetet
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Nyheter i skollagen från och med
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Vem är ansvarig för och vem kan påverka barnens/elevernas resultat?  Staten  Kommunen  Rektor  Läraren  Föräldrarna  Barnet/eleven  Någon annan

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Inspektion 2008  God politisk vilja  Spridning i kvalitet mellan skolor  Elevernas resultat i grundskolorna  Förskoleverksamheten god kvalitet  Många elever placerade i särskilda undervisningsgrupper  Elevernas resultat i gymnasium och vuxenutbildning  Utveckling samarbete mellan olika ”övergångar” och mellan årskurser

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Inspektion 2008 (forts)  Behov av förstärkt elevinflytande  Trygghet och studiero  Rektorerna förtrogna med daglig verksamhet  Utvecklings- och kvalitetsarbete  Åtgärdsprogram  Särvux

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Egna inspektioner”  Trygghet och studiero  Åtgärdsprogram

Skolförbättringsarbete i Jönköpings kommun

Exempel på utvecklingsarbeten 1. Barn i behov av särskilt stöd – Barn med särskilda rättigheter 2. Systematiskt kvalitetsarbete - Fast koppling – Resultatuppföljning 3. Ansvarsfördelning 4. Personligt ansvar 5. Bästa läraren - Modellskola

1. Barn i behov av särskilt stöd  Särskiljande lösningar  Särskilda undervisningsgrupper  Resursskolor

Modellområde  Medveten samverkan (skola, soc, fritid, landsting)  Stor personalstyrka – effektivt användande

Personalresurser  Ca 260 årsarbetare inom skola och soc arbetar med barns psykiska hälsa/ohälsa på 1:a linjen och specialistlinjen  BUP och ungdomsmott = 320  Skolsköterskor (25 i kommunal regi) och skolkuratorer (20 i kommunal regi).  Familjecentraler tillkommer

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov Systematiskt kvalitetsarbete – kraven ökar!

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov kap. Kvalitet och inflytande SFS 2010:800 3 §Varje huvudman inom skolväsendet ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov kap. Kvalitet och inflytande SFS 2010:800 6 § Det systematiska kvalitetsarbetet enligt 3 och 4 §§ ska dokumenteras

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Ett systematiskt kvalitetsarbete kräver fast koppling

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 En gemensam målbild för alla Förvaltning Rektorer Barn/Elev Personal Politik Gemensam målbild

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Politisk vilja Arbete i klassrum – barnens/elevernas resultat En fastare koppling

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Ett samlat grepp” VIP Verksamhetsmål Ekonomiska mål SKOLPLAN KVALITETS- REDOVISNING med årsredovisning

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Systematiskt kvalitetsarbete – kräver uppföljning av resultat!

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Uppföljning av resultat  Hur följer läraren upp sina resultat?  Hur följer rektor upp sin skolas resultat?  Hur följer kommunen upp skolornas resultat?  Vilka åtgärder leder uppföljningarna till?

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Exempel från ett skolområde

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov Ansvarsfördelning Skoldirektör Huvudprocess Områdeschefer Gymnasiechefer Rektorer Bitr. skoldirektör Stödprocess Controller SKUP ”Kvalitetsfolk”

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Skolutvecklingspartner – fokus på rektorn!  Pedagogisk ledning och utveckling av skolan  Måluppfyllelse och resultat  Skolans lärandemiljö  Enskild elevs rätt  Dokument (i vilken utsträckning de finns och kvaliteten på dem)

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Skolutvecklingspartner - checklista Samtalet mellan rektorn och SKUP har haft fokus på ovanstående områden. I de fall där det finns ett X markerat anses området inte vara tillfredsställande och en kommentar återfinns i efterföljande rapport. Övriga områden med O anses fungera bra och har lämnats utan vidare kommentar. På så vis blir rapporten fokuserad på det som bör förbättras/utvecklas

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Hört på dagens konferens Varför utvecklas inte skolan? Mycket av den kritik som gavs för 20 år sedan kvarstår. 1. Saknas kunskap om uppdraget? 2. Är uppdraget för svårt? 3. Vill huvudmännen inte utföra sitt uppdrag? Allas ansvar – Ingens ansvar!

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov Personligt ansvar  Hur skapar vi en organisation där var och en känner sig personligt ansvarig för varje barns/elevs resultat?  Legitimationen någon betydelse?

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Personligt ansvar  Vad kan jag göra?  Vilket är mitt ansvar?

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov Den bästa läraren!

SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Modellskola i Jönköpings kommun  Lärarna gör skillnad!!  Skola ej positiv utveckling  Förskola – årskurs 9  Samtliga nå magisternivå (lärande)  Inga extra resurser

Skolförbättringsarbete i Jönköpings kommun