SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Vem är ansvarig för och vem kan påverka barnens/elevernas resultat? Staten Kommunen Rektor Läraren Föräldrarna Barnet/eleven Någon annan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Inspektion 2008 God politisk vilja Spridning i kvalitet mellan skolor Elevernas resultat i grundskolorna Förskoleverksamheten god kvalitet Många elever placerade i särskilda undervisningsgrupper Elevernas resultat i gymnasium och vuxenutbildning Utveckling samarbete mellan olika ”övergångar” och mellan årskurser
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Inspektion 2008 (forts) Behov av förstärkt elevinflytande Trygghet och studiero Rektorerna förtrogna med daglig verksamhet Utvecklings- och kvalitetsarbete Åtgärdsprogram Särvux
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Egna inspektioner” Trygghet och studiero Åtgärdsprogram
Skolförbättringsarbete i Jönköpings kommun
Exempel på utvecklingsarbeten 1. Barn i behov av särskilt stöd – Barn med särskilda rättigheter 2. Systematiskt kvalitetsarbete - Fast koppling – Resultatuppföljning 3. Ansvarsfördelning 4. Personligt ansvar 5. Bästa läraren - Modellskola
1. Barn i behov av särskilt stöd Särskiljande lösningar Särskilda undervisningsgrupper Resursskolor
Modellområde Medveten samverkan (skola, soc, fritid, landsting) Stor personalstyrka – effektivt användande
Personalresurser Ca 260 årsarbetare inom skola och soc arbetar med barns psykiska hälsa/ohälsa på 1:a linjen och specialistlinjen BUP och ungdomsmott = 320 Skolsköterskor (25 i kommunal regi) och skolkuratorer (20 i kommunal regi). Familjecentraler tillkommer
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov Systematiskt kvalitetsarbete – kraven ökar!
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov kap. Kvalitet och inflytande SFS 2010:800 3 §Varje huvudman inom skolväsendet ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov kap. Kvalitet och inflytande SFS 2010:800 6 § Det systematiska kvalitetsarbetet enligt 3 och 4 §§ ska dokumenteras
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Ett systematiskt kvalitetsarbete kräver fast koppling
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 En gemensam målbild för alla Förvaltning Rektorer Barn/Elev Personal Politik Gemensam målbild
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Politisk vilja Arbete i klassrum – barnens/elevernas resultat En fastare koppling
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Ett samlat grepp” VIP Verksamhetsmål Ekonomiska mål SKOLPLAN KVALITETS- REDOVISNING med årsredovisning
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Systematiskt kvalitetsarbete – kräver uppföljning av resultat!
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Uppföljning av resultat Hur följer läraren upp sina resultat? Hur följer rektor upp sin skolas resultat? Hur följer kommunen upp skolornas resultat? Vilka åtgärder leder uppföljningarna till?
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Exempel från ett skolområde
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov Ansvarsfördelning Skoldirektör Huvudprocess Områdeschefer Gymnasiechefer Rektorer Bitr. skoldirektör Stödprocess Controller SKUP ”Kvalitetsfolk”
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Skolutvecklingspartner – fokus på rektorn! Pedagogisk ledning och utveckling av skolan Måluppfyllelse och resultat Skolans lärandemiljö Enskild elevs rätt Dokument (i vilken utsträckning de finns och kvaliteten på dem)
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Skolutvecklingspartner - checklista Samtalet mellan rektorn och SKUP har haft fokus på ovanstående områden. I de fall där det finns ett X markerat anses området inte vara tillfredsställande och en kommentar återfinns i efterföljande rapport. Övriga områden med O anses fungera bra och har lämnats utan vidare kommentar. På så vis blir rapporten fokuserad på det som bör förbättras/utvecklas
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Hört på dagens konferens Varför utvecklas inte skolan? Mycket av den kritik som gavs för 20 år sedan kvarstår. 1. Saknas kunskap om uppdraget? 2. Är uppdraget för svårt? 3. Vill huvudmännen inte utföra sitt uppdrag? Allas ansvar – Ingens ansvar!
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov Personligt ansvar Hur skapar vi en organisation där var och en känner sig personligt ansvarig för varje barns/elevs resultat? Legitimationen någon betydelse?
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Personligt ansvar Vad kan jag göra? Vilket är mitt ansvar?
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov Den bästa läraren!
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 Modellskola i Jönköpings kommun Lärarna gör skillnad!! Skola ej positiv utveckling Förskola – årskurs 9 Samtliga nå magisternivå (lärande) Inga extra resurser
Skolförbättringsarbete i Jönköpings kommun