Temagruppen Unga i arbetslivet Peter Pedersen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Temagruppen Unga i Arbetslivet Katarina 20 år ”Efter studenten så … jag vet inte jag var jätteförvirrad när jag gick ut … och hade ingen aning.
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Temagruppen Unga i arbetslivet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Kvinnocoachprojektet i KAK Lägesrapport från coachningen september 2011 Human Research AB, Iréne Ekmark, projektkoordinator o coach.
Temagruppen Unga i arbetslivet
Barnanpassad utredning
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Idrottslärare om astma
Min tur I LULEÅ EU-projekt i samarbete mellan Folkuniversitetet, Arbetsförmedlingen och ESF januari 2012 – juni 2014.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Samla in och sprida kunskaper och erfarenheter från ESF-projekt för unga.
Nya Elementar!.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Intranät – inte för alla?
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Temagruppen Unga i Arbetslivet Tar fram, analyserar och systematiserar projektresultat Omvandlar projektresultat till användbara kunskaper.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Bertil Almgren.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vård- och omsorgs-(college)
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Samverkansinsats Trampolinen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tidiga insatser för barn i förskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Skolutveckling via digitala medier
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
1.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Magelungen Hemmasittare Robert Palmér Programansvarig HSP.
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
En metautvärdering av socialfondsprojekt som arbetar med funktionsnedsättning. Av: Sara Algodin-Paulic.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Centrum för Förberedande Arbetsträning
- Om de långsiktiga effekterna av ungdomsprojekt
Presentationens avskrift:

Temagruppen Unga i arbetslivet Peter Pedersen

Temagruppen unga i arbetslivet

A. MålgruppenB.Metoder/arbetssättC.Systemfel

Generella framgångsfaktorer i projekt • Välfungerande team / multikompetent arbetsgrupp • Samverkan (skola, socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, rättsväsendet liksom arbetsgivare, frivilligorganisationer och föreningsliv) • Helhetsperspektiv • Bemötandet och engagemanget • En stor verktygslåda och ett flexibelt förhållningssätt • Samarbete med arbetsgivare • Individuellt • Långsiktighet – det får ta tid • Tydligt syfte med varje insats

Samtalsstöd Praktik Motivationshöjande insatser Stöd för att deltagaren ska få en struktur i sin vardag Vägledning i att söka arbete Yrkesutbildning Vägledning i att söka studier Vidareslussning till stöd/andra insatser Stöd för att avsluta grundskole- eller gymnasieutbildning Vägledning stimulera entreprenörskap/eget företagande Friskvård Entreprenörskap Transnationellt erfarenhetsutbyte med andra länder Psykologstöd Tid utomlands i arbete, studier eller praktik för deltagare Vanligt i ungdomsprojekten Mindre vanligt i ungdomsprojekten Metoder/arbetssätt

Fungerande arbetsinslag och metoder enligt utvärderare • De tre inslag som flest ansåg fungerat ganska/mycket bra: • Stöd för att få struktur i vardagen • Samtalsstöd för att formulera mål för framtida studier/arbete • Vägledning i att söka arbete • Arbetsinslag där en del upplever svårigheter • Entreprenörskap • Vägledning för att stimulera entreprenörskap/eget företagande • Transnationellt utbyte Metoder/arbetssätt

Entreprenörskap i ungdomsprojekt

Definitioner av entreprenörskap • Processer som omvandlar idéer • Starta och driva företag • Se möjligheter i kaos och göra dem tillämpbara • Förhållningssätt till livet och hur man hanterar det som kommer i ens väg

Nyckelfaktorer enligt EYNE • Medvetenhet • Engagemang • Empowering • Utrusta • Nätverk

Sociala företag • Integrera människor • Återinvesterar vinster • Delaktighet för medarbetare • Är fristående från offentlig sektor

Hinder Framgångsfaktorer • Intresse och motivation • Dåligt självförtroende hos deltagarna • Attityder hos aktörer i stödsystemet • Regelsystemet Generella slutsatser och lärdomar •Samverkan •Socialt företagande •Projektets legitimitet •Studiebesök och förebilder

Några projektexempel • Filmarbetare på väg • Inkubatorn • LINK • De Plannenmakers

10 orsaker till avhopp

•Fler än under de senaste mätningarna 2008 till 2011, motsvarar 8,5 – 10 procent av ungdomsbefolkningen •Många även i goda tider = underlätta övergångar ständigt aktuellt •Etableringen svårast för unga med funktionsnedsättning •Utrikes födda överrepresenterade •Kommunala variationer mellan 5 och 16 procent av ungdomsbefolkningen Unga som varken arbetar eller studerar 16–25 år

Många både i låg- och högkonjunktur

Vad gör de?

Målgruppen Inte avslutad utbildning Depression Bristande kunskaper i svenska språket Läs- och skrivsvårigheter ADHD Neuropsykiatrisk nedsättning Fysisk funktionsnedsättning Intellektuell funktionsnedsättning Social fobiKriminalitetMissbruk Problem i hemmet Det är en mycket heterogen grupp unga med många olika behov.

10 orsaker till avhopp Ungas erfarenheter om avhopp från gymnasieskolan • 379 unga (188 tjejer och 191 killar) mellan 16 och 29 år har svarat. • Av 126 aktuella projekt har vi fått svar från deltagare i 55 projekt. • Även besökt två ESF-projekt och intervjuat sex unga deltagare samt projektledarna om avhopp. • De flesta projekt som svarat har varit belägna i Mellansverige och södra Sverige

3 frågor 1.Hur skulle en perfekt gymnasieutbildning vara enligt dig där nästan inga elever vill avluta sina studier? 2.Varför avslutade du dina gymnasiestudier i förtid? 3.Vad hade kunnat förhindra ett beslut från din sida att hoppa av dina gymnasiestudier?

Teoretisk-, IV eller yrkesutbildning

De främsta orsakerna till avhopp • Mobbning • Bristande pedagogiskt stöd • Psykisk ohälsa vanligt • Små skillnader mellan könen. Fler killar som valt yrkesprogram tyckte det var för mycket teori.

Orsaker till avhopp (i fallande ordning) • Mobbning/ Socialt utanförskap • Brist på pedagogiskt stöd i skolan • Vuxna som inte bryr sig • Dåligt bemötande i skolan • Bristfälligt pedagogiskt stöd i skolan efter en långvarig frånvaro i skolan (på grund av sjukdom eller missbruk) • Behov av mer praktik och mindre teori • Stökig skolmiljö

• Fel val • Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som inte upptäcks under utbildningen • Dåliga hemförhållanden • Andra orsaker som nämns är att praktikperioden upplevdes som väldigt jobbig. Sex tjejer blev gravida och tolv nämner ätstörningar.

Drömskolan • Lärare och andra vuxna som bryr sig och inte blundar för problem • Pedagogiskt stöd i skolan • Mindre klasser/grupper • Individuell och anpassad studieplan • Mer praktik och mindre teori • Flexibla tider/schema

”Jag var totalt osynliggjord i min klass, kände ingen tillhörighet och lärarna ansträngde sig inte att få oss att känna att vi tillhör en grupp. Hade jag känt att jag hör till och om det hade varit glädjefullt och roligt hade jag stannat. ”. Tjej 18 år ”Det behövs fler lärare till varje klass. Jag saknade möjligheten till bra lärare som fanns till hands vid behov. Kunde få sitta länge på lektioner och räcka upp handen efter hjälp, till slut ger man upp, kommer efter och orkar inte ta igen” Kille 27 år

Gråzonselever En projektledare uttrycker det så här: ”Vi måste tala öppet och lyfta problematiken om den här gruppen. Det är absurt att tro att alla elever kan klara utbildningsmålen i grund- och gymnasieskolan. Denna tro utsätter många unga för långvarig tortyr i skolan och deras tilltro till sig själva avtar alltmer med åren, till slut ger dom upp och hoppar av. Vi måste skräddarsy utbildningsalternativ som får våra unga att utveckla de funktioner de är bra på och fokusera på deras resurser.”

• Att genomföra stora ansträngningar utan att detta leder till resultat är relaterat till utveckling av depression. • Kompetenser och prestationer i skolan är relaterade till psykisk hälsa. • Goda resultat i skolan har en positiv effekt på självuppfattningen. • En god självuppfattning bidrar inte direkt till bättre resultat, men andra faktorer som är relaterade till självuppfattning (motivation och upplevd inre/yttre kontroll) påverkar lärande och resultat. Tidigare forskning

Peter Pedersen Temagruppen Unga i arbetslivet