Hälsopedagogiskt arbete kap. 4

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Värdegrund 1.
Handlingsplan för matematikutveckling
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Lokal Pedagogisk Planering
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Bedömning.
Att få rätt saker att hända
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Workshop inför Projektet
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Välkommen till ESF:s seminarium
Konsten att lyckas med sina studier
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Lyckad träning Hur?.
Att planera och sätta mål
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Hälsopedagogik Kapitel 4
Att tillsammans påverka!
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Nya föreskrifter och allmänna råd
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
En guide för arbeten i SO
VÄLKOMNA!. Presentation Porträttet Film ”Om engagerad 2.0” Vilka förväntningar har du på denna utbildning?
Marknadsföring av turism
UNGDOMSPROJEKT KALIX. Tron på sig själv Starka sidor Självförtroende Motivation Anställningsbar.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Summering från lördagen
Tävlingstränare utveckling
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Presentationens avskrift:

Hälsopedagogiskt arbete kap. 4 Det är deltagarna själva, deras egen motivation, som avgör om man ska lyckas.

Att arbeta fritt från värderingar Deltagarna styr och bestämmer Öppna diskussioner Vägledning till reflektioner Ges stöd och alternativa metoder Målformulering Aktiva deltagare

Uppmuntran och stöd Stöd från familj, släkt, vänner. Förebilder = betydelsefulla andra Inga bestraffningar utan belöningar. Belöningarna sker i form av egen tillfredsställelse. Resultatet är ofta synbart och mätbart Förklara innebörden i Enpowerment s 108.

Organisera oh planera 1. Behov 2. Mål SMART 3. Arbetssätt 4. Resultat 5. Utvärdering och förbättring

Hur vill du jobba med hälsomål (s 109) i skolan 1. Vilket av följande tre arbetssätt vill du jobba? A, kunskapsmål B, känslomässiga mål C, aktivitetsmål 2. Hur vill du genomföra det? (sid 110) kvalitativt eller kvantitativt? 3. Vilken metod väljer du? (s. 112)

Vad ska du ta hänsyn till när du väljer metod? . 112 Tänk på följande: Utgå från deltagarna Variera metoderna Använd din erfarenhet från tidigare inlämningsuppgifter Motivera och aktivera deltagarna genom att anpassa budskapet och ge feedback

Diskutera sid 113

•☐ 2. Skolanshälsoprogram (kap 4-7 ) Sid 114 Projektorienterat arbete Utgå från följande tre frågor: 1. Vad försöker jag uppnå? 2. Hur ska jag gå tillväga? 3. Hur ska jag veta om jag har lyckats?

Projektet har fem faser s. 114: 1. Inledning 2. Tydliggörande 3. Design 4. Genomförande 5. Utvärdering och avslutning.

Samverkan och partnerskap Hur vill du samverka med ex gruppen, din klass, engagera skolan elever på friluftsdagen den 11 maj? Finns det någon förening på skolan som du vill skapa partnerskap med?

Övningar och arbetsmetoder s 118. Det viktigaste är att vara förberedd. Tips: 4-hörn Heta stolen Listning En övning i rangordning Stå på en linje

Praktiska tips Anpassa frågorna Agera aktivt Ge inte personligt beröm utan till alla igruppen Visa engagemang Tips: allmänna metoder, samtalsteknik, Budbäraren, open space, rangordna prioritera och enas.

Sid 127 klassens frukostvanor bör förbättras! Tips på övning! (cesilia)

Hur går vi vidare. Tips: Branistorming (KATT) Metaplan = arbeta fram en handlingsplan när det gäller att utveckla trivseln på skolan. Alla skriver små klisterlappar med förslag på idéer som klistras upp på tavlan Sortera förslagen gruppvis Formulera rubriker och grupper Rubrikerna anger vad gruppen kan jobba vidare med. Kört fast? Läs om hälsoprofiler sid 132-141