Erik Munsterhjelm Jurist, VH Vasa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Landsorganisationen i Sverige =LO
Mål med samverksanssystemet
Att förstå anonymiteten (översättning från
Enkät och undersökningservice för kommuner Multibase Oy servicemodell:1-3 process:4-7 eksemplar:8-14 Innehåll.
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Äldre i välfärden.
Arbetsterapeut Helena Hallinder Brommageriatriken
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Mitt jobb & Min karriär.
JAG Föreningen r.f. Kalevalavägen ESBO Finland
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
NEUROPSYKIATRISK COACH
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen
Personlig assistans ur ett sociologiskt perspektiv Forskningsledare Antti Teittinen Förbundet Utvecklingsstörning.
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter operativt
Stina Randevall Hjärtstam
Att höra an till någon- anhörig
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Ett exempel hur man inte ska hantera en skadad bil! Bil.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Sammanställning av Göteborgsregionens resultat i Öppna jämförelser -Vård och omsorg om äldre 2012.
Lagar och överenskommelser
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Arbetsanpassning och rehabilitering
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Europeiska socialfonden
Personal och rekrytering
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Framtidens roll som förskrivare
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Kommunens utmaningar - möjligheter SEMINARIEDAG OM PERSONLIG ASSISTANS VASA.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Uppdragsavtalet Vem är part i uppdragsavtalet?
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Delegering Vem får delegera?
En säker e-tjänst till vården
1.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Introduktion - Konsumentekonomi
Lag (1994:260) om offentlig anställning, LOA
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Sid 1 September 2016 Egen arbetsgivare Efterskottsbetalning och egen arbetsgivare.
Kännetecknande för det goda arbetet
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
KPR april 2018.
- omsorg om personer med funktionsnedsättning
Presentationens avskrift:

Erik Munsterhjelm Jurist, VH Vasa 14.11.2012 Huvudpunkter kring personlig assistans Erik Munsterhjelm Jurist, VH Vasa 14.11.2012

Bakgrund och syfte Värdebakgrund - GrL 19 § – rätt till oundgänglig försorg och trygghet - GrL 7 §- rätt till personlig frihet - GrL 16 § - kulturella rättigheter - GrL 18 §- näringsfrihet och rätt till arbete Målsättning: trygga självbestämmanderätt och självständigt deltagande Subjektiv rättighet – kostnadsfri för klienten

För vem? Grav funktionsnedsättning – långvarig eller framskridande Nödvändigt behov av hjälp – nödvändigt och upprepade gånger i hemmet och utanför hemmet Ej begränsning vad gäller diagnos Resurser att definiera assistansens innehåll och sättet att ordna den

Undantag Om assistansen och hjälpen i huvudsak behövs i form av omsorg, vård och tillsyn Tillräcklig omsorg inte kan ordnas genom åtgärder inom den öppna vården Funktionsnedsättningen beror på vanligt åldrande

Olika typer av hjälp Dagliga sysslor Arbete och studier Fritidsaktiviteter Samhällelig verksamhet Upprätthållande av sociala kontakter Dagliga sysslor, arbete och studier: i den utsträckning det är nödvändigt Övriga: minst 30 h/månad om ej lägre antal räcker till

Tre sätt att ordna personlig assistans Arbetsgivarmodell Servicesedelmodell Kommunen ordnar själv eller köper av privat eller offentlig serviceprodeucent, servicemodell

Centrala skillnader mellan de tre modellerna Arbetsgivarmodellen – arbetsförhållande mellan klient och assistent – klienten frihet att välja vem som anställs som assistent – arbetsgivare bestämmanderätt gentemot assistent Servicesedel eller kommunens servicemodell – ej arbetsförhållande mellan klient och assistent – klienten ej bestämmanderätt gentemot assistent – assistentens sätt att arbeta, arbetsuppgifter och arbetstider enligt avtal mellan kommun och serviceproducent – kommunen bestämmer vem som tillhandahåller servicen

Praktisk jämförelse Funktioner Arbetsgivare Servicesedel Servicemodell Rekrytering Arbetsvillkor Val av assistent Arbetsavtal Arbetsbeskrivning Skolning Arbetstid Arbetsställe Arbetsgivare Alltid, delegering Alltid, (delegering) Alltid Servicesedel Nej Nej, enligt avtal Servicemodell

Praktisk jämförelse Funktioner Förfaringssätt, rutiner Övervakning/ansvar Arbetshälsovård Utbetalning av lön Försäkringar Varningsförfarande Uppsägning av arbetsavtal Arbetsgivare Alltid Alltid,delegering Servicesedel Nej, enligt avtal Nej Servicemodell

Reflektioner Arbetsgivarmodellen tryggar sjävbestämmanderätten - klienten kan inom ramen för beslutet sjäv bestämma hur assistansen genomförs – vem, var, hur Servicesedelmodellen och kommunens servicemodell begränsar självbestämmanderätten till ett inskränkt hur Servicesedelmodellen passar bäst för tillfälligt bruk

Arbetsgivarmodellen potentiellt tung för klienten Kommunens handledningsskyldighet Delegering inte lika med frihet från ansvar Arbetsgivarmodellen ofta ända alternativ - billigast - lämplighetsutvärdering saknas Klientens rätt att välja modell? Kommunens möjlighet att begränsa ersättningsbeloppet per timme?

Tack! Frågor, kommentarer?