Biomedicinutbildningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Välkommen till Forskarhjälpen 2014!
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Bli expert på läkemedel
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
BIOVETENSKAP OCH TEKNIK
Den vetenskapliga artikeln
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Det svenska politiska systemet: Introduktion
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Biomedicinarprogrammet
Den medicinska fakulteten vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1
Linköpings universitet
Biomedicinsk analytiker:
BIOMEDICINPROGRAMMET. Biomedicininformatör BIOMEDICIN – vad är det?  Människans biologi från molekyl till individ  Kroppens funktion vid hälsa.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Organisation Datum: Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse.
Bli expert på läkemedel
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Master program inriktning klinisk laboratoriemedicin
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
StrateGIS Etapp 3 Grundläggande begrepp och funktioner i GIS ©Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS.
Hur blir man klok på universitetet?
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Med tyngd på yrkesutbildningar
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkommen! Till Lunds universitet och Medicinska fakulteten
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
SAHLGRENSKA AKADEMIN Hälsovetenskap nära verkligheten.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BIOVETENSKAP OCH TEKNIK. BIOKEMI MOLEKYLÄR BIOLOGI CELL- BIOLOGI IMMUNOLOGI.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Experimentell forskning samlas under ett tak
Skolutveckling genom aktionsforskning
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Sveriges Farmaceuter Förbundet för läkemedelsexperter.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
I uppgiften examineras följande mål:
Välkommen till Uppsala universitet!
Validering inom Lärarlyftet
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
PU 11 Kursledare Per Kristiansson Kursadministratör Carl Martinsson
Vetenskap och beprövad erfarenhet – begreppens möjliga innebörder
Nämndmöte 11 september På gång…...
Försäkringsmedicinsk definition
KAROLINSKA INSTITUTET
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Biomedicinutbildningar Karolinska Institutet 50 Uppsala Universitet 45 Lunds Universitet 40 Umeå Universitet 36 Linköpings Universitet (Med.Biol.) 30 Högskolan i Kalmar 20 4-åriga Magisterprogram (160 p) Ingen yrkesexamen Sker vid medicinsk fakultet, vissa kurser vid teknisk, naturvetenskaplig eller farmceutisk fakultet Biomedicin belyser medicinska problem med naturvetenskapliga metoder.

Biomedicinutbildning Umeå Uppsala KI Anatomi/intro Allmän kemi Översikt Epidemiologi Allmän kemi/ org. kemi Org.kemi/läkem. År 1 Allmän kemi Basal kemi, biologi Morf/embryol. Biokemi Biokemi/ läkem.kemi Cellbiol. Mol.cellbiol. Bakt. Vävn.biol/ Immunol/ statistik Molbiol./ genetik Mikro/Molbiol Mol.biol. Genetik Organbiol. Patologi År 2 Mol.Genetik Djur/farm Biostat. Neurovet./ Farm. Cellbiologi Neurovet. Fysiol. Organs struktur/ funktion Fys/Farm Farmakol.

Biomedicinutbildning Umeå Uppsala KI Tox/läkem. Immunol. Imm/infektion Bakt. Med. biol. Sjukdomslära År 3 Valfri Virologi Onkol/statistik Patologi Läkem.utv. Sjukdomsl/ diagnostik Genetik Valfri Mol. med. Valfri Valfri Valfri Profilering Forsknings- förberedande Exarbeten Valfri År 4 Valfri Valfri Valfri Ex.arbete Ex.arbete Ex.arbete

Utbildningsmål vara förberedd för yrkesverksamhet inom olika samhällssektorer med forsknings-, utvecklings-, produktions- och informationsverksamhet med anknytning till det biomedicinska om­rådet. vara tränad i att självständigt belysa, analysera och lösa biomedicinska problem med moderna naturvetenskapliga metoder. förvärva förmåga till kritisk analys och värdering liksom till självständigt skapande och förnyelse.

Vad ska en biomedicinare kunna? Behärska grundläggande biomedicinska begrepp och experimentella metoder i kemi, molekylärbiologi, genetik, cellbiologi, immunologi och mikrobiologi. Vidare ha tillräckliga kunskaper i sjukdomslära och diagnostiska metoder för att kunna samverka med läkare och forskare inom klinisk verksamhet. Ha tillägnat sig grundläggande förmåga att utforma experiment från en given frågeställning som tillåter kritisk granskning samt kunna utvärdera resultaten.

Tekniska färdigheter Åtminstone halva arbetsdagen är laborationer Individuell laborativ träning Behärska biokemiska, molekylärbiologiska, cellbiologiska, mikrobiologiska och immunkemiska metoder Manuell teknisk träning som överträffar läkarstudenternas

Professionellt förhållningssätt Behärska rutiner för dokumentation av data och resultat Kunna reflektera över etiska aspekter och beakta redlighet i biomedicinsk verksamhet. Kunna presentera resultat och vetenskaplig litteratur muntligt eller skriftligt. Kunna tillgodogöra sig vetenskaplig litteratur. Ha erfarenhet av att sammanställa resultat i den vetenskapliga uppsatsens form.

Vad blir det av biomedicinarna? De flesta disputerar Många disputerar vid kliniska institutioner Läkemedelsindustrin, biotekföretag, kemiföretag Annan påbyggnadsutbildning, vetenskapsjournalister, informatörer Myndigheter

Framtiden för biomedicinarna? Lärare vid prekliniska institutioner? Få läkarstudenter satsar på preklinisk karriär. Många prekliniska lärare har grundutbildning som molekylärbiologer, tekniska biologer eller har hoppat av från klinisk utbildning.

Harmonisering av utbildning och anställningsbarhet inom EU Bolognaprocessen Biomedicin 3-årig kandidatexamen 2-årig master Forskarutbildning Profilering vid olika studieorter Rättsmedicin Medicinsk genetik Läkemedelsutveckling Klinisk laboratorie- medicin

Harmonisering av utbildning och anställningsbarhet inom EU Ömsesidigt erkännande av yrkeskvalifikationer. Kommande EU-direktiv (KOM(202)119 slutlig (2002/0061 COD). Sverige och Grekland saknar specialistutbildning för sjukhuskemister, sjukhusgenetiker, molekylärbiologer, biomedicinare Medicinskt ansvar gentemot behandlande läkare men inte gentemot patienten