Omdömen, bedömning och betyg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Teoretiska perspektiv på bedömning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogisk dokumentation
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Planering.
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Dagordning föräldraråd 2/6
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
Läroplansnätverk förskola
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Läroplansträff fritidshem
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
© Steve Wretman & Helena Moreau
Exempel på skriftligt omdöme
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Omdömen, bedömning och betyg Kontaktpersonmöte 2009 05 06

Program På gång inom området…. Synpunkter utifrån tidigare frågeställningar IUP med skriftliga omdömen

På gång….. Skola 2011 – information från Skolverket – 25 maj Seminarieserie ”IUP med skriftliga omdömen” – riktar sig till rektorer – ht 2009 Föreläsningar: 4/9-2009 12.30 – 16.00 ”Att skriva skriftliga omdömen” 29/10-2009 09.00-16.00 ”Lokal pedagogisk planering” Sept 2009 – Presentation av diagnosmaterialet DIAMANT – ma F-5 Kontaktpersonmöten ht 2009 1 sept 22 okt – deltagande i forskarkonferens 9 dec Nätverket ”Bedömning med digitala verktyg” – kommentarbanker, lokal pedagogisk planering/matriser ”Förstå och använda tal” 28-29/9 Studiecirkelledarutbildning 40 platser

Nätverket bedömning med digitala verktyg Workshop 28 april Kommentarbanker Nätverket bedömning med digitala verktyg Workshop 28 april

” Hit har du nått. Så här ska vi tillsammans komma vidare.

Syftet med dagens arbete Kommentarbanker ska tas fram och ingå i den gemensamma strukturen för de skriftliga omdömena till hösten 2009. Kommentarbankerna ska användas i den del av det skriftliga omdömet som rör elevens kunskapsutveckling. En bank för den summativa bedömningen och en bank för den formativa bedömningen. Kommentarerna ska på ett tydligt sätt kopplas till de nationella målen och differentieras för år 3 (svenska och matematik), 5 och 9. Dessutom syftar framtagande till att understödja en professionalisering och förenkling av lärarnas skriftliga bedömningar.

”De skriftliga omdömena ska innehålla en beskrivning av elevens kunskaper i förhållande till den pedagogiska planeringen och de nationella målen” ”Om ett omdöme utformas med hjälp av symboler eller med t.ex. kryss i en mall är det viktigt att omdömet kompletteras med en mer nyanserad beskrivning för att göra informationen om elevens kunskaper tydlig” Allmänna råd och kommentarer Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen, sid 15.

Mindre bra exempel Kämpa på Ryck upp dig! Bra Ansträng dig Tänk själv Väldigt duktig tjej/kille Det blir inga resultat Du har en långt tradition av att inte räkna så värst mycket Eleven utvecklas inte Reflektera över det

Bedömningens inriktning Årskurs 3 Årskurs 5 Årskurs 9 Summativ Strävansmål Uppnåendemål Betygskriterier Formativ

Så här gjorde vi…. Bedömningens inriktning Målen Utgå från insamlade kommentarer Komplettera med egna kommentarer Progression Gå tillbaka till målen. Stämmer kommentarerna mot bedömningens inriktning? Extrauppgift: fundera i grupper över kommentarernas form…

Kommentarbanker Efter bearbetning, klara för skolor att använda from juni Förhoppning att Nätverkets arbete ska fortsätta på skolorna

Nätverkets fortsatta arbete Fortsatt arbete i ”ämnesgrupper” Tre träffar. Föreläsning vid första tillfället. Lokala pedagogiska planeringar utifrån ett ämnesområde Ta med planeringen tillbaka till skolan och använda den i undervisningen. Ta med resultat och elevarbeten tillbaka till nätverket. Utifrån bedömningar skapa bedömningsmatris.

Bedömning i formativt syfte Att se det som ska ses Att kunna kommunicera det man ser Att finna bra sätt att kunna gå vidare på basis av vad man ser Både en summativ och formativ bedömning.

Skriftliga omdömen Förändringarna i förordningen är: Skriftliga omdömen ska ges i varje ämne från årskurs 1 Omdömen kan ges om elevens utveckling i övrigt Rektor beslutar om utformningen av dessa omdömen Informationen ska grunda sig på en utvärdering Informationen får även ges vid andra tillfällen än vid ett utvecklingssamtal Eventuella överenskommelser ska dokumenteras i utvecklingsplanen Förbudet mot att ge betygsliknande omdömen är borttaget

Utdrag ur ” Allmänna råd och kommentarer – Den individuella utvecklingsplanen” Utifrån sitt särskilda ansvar bör rektor ge skolans lärare förutsättningar att skapa ett gemensamt förhållningssätt till arbetet med den individuella utvecklingsplanen Skolans lärare bör ha gemensamma rutiner och former för dokumentation av elevernas kunskapsutveckling och lärande utveckla och använda ett gemensamt och sakligt språk i dokumentationen Elevens lärare bör beskriva hur de nationella målen har konkretiserats i undervisningen informera elev och vårdnadshavare om vilka kunskaper och kunskapskvaliteter som ska bedömas

Den individuella utvecklingsplanen bör konkret beskriva vad skolan ska göra för att eleven ska utvecklas i riktning mot läroplanens och kursplanernas mål att sträva mot stärka elevens och vårdnadshavarens delaktighet i den individuella utvecklingsplanen utformas på ett sådant sätt att den underlättar kontinuiteten i elevens lärande vid byten av lärare, grupp och skola

De skriftliga omdömena bör utformas så att eleven och vårdnadshavaren får tydlig information om elevens kunskaper i relation till de nationella målen och lyfta fram elevens utvecklingsmöjligheter i syfte att stimulera fortsatt lärande ge en tydlig signal om eleven riskerar att inte nå de mål som ska ha uppnåtts i slutet av tredje, femte och nionde skolåret utformas så att där inte förekommer känsliga uppgifter som kan tänkas omfattas av sekretess

Den framåtsyftande planeringen bör sammanfattande ange vilka kunskaper och förmågor eleven ska utveckla sammanfattande beskriva skolans insatser för att stödja och stimulera elevens fortsatta kunskapsutveckling uttrycka positiva förväntningar på eleven utgå från elevens förmågor, intressen och starka sidor

IUP och skriftliga omdömen

Lokal pedagogisk planering 1. Vilka mål att sträva mot man har utgått från. 2. Hur man har konkretiserat dessa för att passa den årskurs som undervisningen avser. 3.Vilket stoff (fakta, begrepp, teorier och modeller) man använder för att eleverna ska kunna utveckla de förmågor och kompetenser som är beskrivna (i mål att sträva mot samt i bedömningens inriktning) samt vad man kommer att undervisa om när det gäller färdigheter samt förmågor. 4.Vad man kommer att bedöma i elevernas arbete och hur man gör detta.

Lokal pedagogisk planering – Det var en gång…… (sagor) Skolan skall i sin undervisning sträva efter att eleven: utvecklar sin förmåga att läsa och förstå. Tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär.” (Ur kursplanen i svenska) Målet med undervisningen är att du ska: utveckla ditt skriftspråk och bli bättre på att skriva. få mer kunskap om vad en saga är och vilka typiska kännetecken som en saga brukar innehålla. komma i kontakt med olika sorters texter. kunna skriva och/eller rita en egen saga.

Detta skall bedömas: din förmåga att berätta, skriva och rita en egen saga och ta med olika sagofigurer och kännetecken som är typiska för en saga. Detta skall du få undervisning om: hur en saga är uppbyggd och vad den kan innehålla. att det finns olika sorters sagor. Genomförande: Du kommer att få lyssna på sagor som din lärare läser. läsa sagor själv. läsa och berätta en saga för en kompis. tillsammans med dina klasskamrater träna på att skriva en saga gemensamt. berätta, skriva och rita en saga där du tar med de typiska kännetecken som brukar vara med i en saga.

Dokumentation Ett skolexempel

ANVISNINGAR DOKUMENTATION Varje termin skriver vi Anvisningar. De revideras efter nya förordningar och efter utvärderingar av tidigare dokumentationsmallar och diskussioner. Att läsa: Allmänna råd och kommentarer Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen. (Texten är en länk till Skolverket och till den publikation som ni fått kopierade till era fack)   Mer lästips på edu.stockholm.se under Bedömning och betyg.

DOKUMENTATION – ENSKEDE SKOLA På Enskede skola gäller följande för respektive dokument. IUP   Vad: En framåtsyftande sammanfattning av elevs kunskaps- och sociala utveckling som skriv av mentor, elev och vårdnadshavare under utvecklingssamtalet. När: IUP skrivs (minst) en gång per termin. Vem: Mentor skriver. (Alla undervisande lärare kan läsa). Var: IUP skriv i mall i Stockholm Skolwebb 25

DOKUMENTATION – ENSKEDE SKOLA På Enskede skola gäller följande för respektive dokument. Skriftliga omdömen   Vad: En tydlig information om elevs kunskap i relation till de nationella målen. En klar signal om eleverna riskerar att inte nå de mål som ska ha uppnåtts i slutet av det tredje, femte och nionde skolåret. Ska också lyfta fram elevens utvecklingsmöjligheter samt sociala utveckling. Vem: Undervisande lärare skriver. Mentor kan läsa alla dokument. Var: Skriftliga omdömen skriv i mall i Stockholm Skolwebb. (Underlag i Skolwebben). 26

DOKUMENTATION – ENSKEDE SKOLA På Enskede skola gäller följande för respektive dokument. LUS   Vad: En beskrivning av elevs läsutvecklingsprocess. När: LUS skrivs (minst) två gång per termin (kalendariefört) i år 1-6. Vem: Svensklärare skriver. Var: LUS skriv i mall i Stockholm Skolwebb 27

DOKUMENTATION – ENSKEDE SKOLA På Enskede skola gäller följande för respektive dokument.   Vad: För elever med behov av särskilt stöd ska mentor upprätta ett åtgärdsprogram. Det finns nya mallar som vi ska använda from vt 09. 45a – Åtgärdsprogram, 45b – Bilaga till Åtgärdsprogram med elevhälsouppgifter. 46 – En uppföljning av Åtgärdsprogrammet. När: ÅP skrivs vid behov. Vem: Mentor upprättar. Var: ÅP skriver vi inte i Skolwebben, utan i en wordmall (kan skrivas digitalt). Mallarna finns att hämta i personalrummet i SSW samt under G:/../all personal/Mallar ÅP. Dessutom finns mallarna på UtbF Intranät. 28

Utvärdering, arbete och revidering Varje läsår, på vårterminen, utvärderas de mallar för skriftliga omdömen som använts. Dels i ämnesgruppen, men även i arbetslaget. Ämnesgruppen reviderar eventuellt ämnets mallar för skriftliga omdömen, samt kommentarbanker som används. Efter första terminen med Skriftliga omdömen i Stockholms skolwebb så utvärderades mallarna av ett antal vårdnadshavare och elever.

Överenskommelser efter utvärdering För varje elev bör läraren välja maximalt tre stycken utvecklingsområden som kan användas till eleven IUP. Ämnesgrupperna och arbetslagen har samtalat om vad ”valet av plupp innebär”, så att vi tänker lika. Målen i ämnesdokumenten som lärarna bedömer utifrån den två- eller tregradiga skalan är baserad på årskursens mål. Efter gruppernas plupp-förslag tar skolledningen beslut om gemensamma progressionsnivåer.