Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Pedagogiskt café i matematik
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Teoretiska perspektiv på bedömning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
VART SKA VI…?.
Välkomna till Mattenätverket F-5!
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Borlänge 13 maj 2014.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Arbetsplan för skolbiblioteket
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
17 december Dolda kunskaper 17 december
en mil öster om Linköping
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Matematikutvecklingsschema
Begreppskartor som ett redskap för lärande!
Vi upptäcker hur bollarna rullar. Idag tog vi med oss plankan och bollarna ut. Blir det någon skillnad? Hur rör vi oss med tjocka kläder och vantar på?
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Examensarbete i Lärarprogrammet Forskningsbaserad skolutveckling En okänd? resurs.
Formativ matematikundervisning i praktiken
Matematiklyftet
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
DET-Uppgifter.
Varför just ämnet fysik?
Språkutvecklande matematikundervisning
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i arbetet

Förstå och använda tal Alistair McIntosch I denna bok finns många exempel på hur man kan arbeta, se syfte och vilja att lära

Syfte Hjälpa lärare att förebygga missuppfattningar och svårigheter genom god undervisning Utveckla elevers taluppfattning så långt deras förmåga räcker –för fortsatta studier, för vardags - och arbetsliv Lyfta fram gruppens och enskilda elevers styrkor och ev. missuppfattningar och svårigheter –som underlag för fortsatt undervisning

VILJA ATT LÄRA Effektivt lärande- arbeta med utmaningar och problem Utgå från laborativt material, samtal, argumentation. Laborativt arbete och matematiska samtal leder till inre representationer Översättning mellan inre representationer och matematiskt symbolspråk befäster, återkopplar idéer och färdigheter som grund för fortsatt lärande

Tanketavlor VARFÖR? Tecken på god förståelse av ett matematiskt begrepp är förmågan att kunna uttrycka det på olika sätt. Hjälp av olika representationsformer som t ex bild, verbal, symbolisk och konkret/fysiska uttryckssätt Vid arbete med tanketavlorna får elever möjlighet att utveckla sin förståelse för det valda begreppet. Eventuella svagheter i elevens förståelse blir synliggjorda om det brister när samma begrepp skall uttryckas på flera sätt. VAD? Begreppsförståelse - utifrån valt matematiskt innehåll Tanketavlor, begreppsförståelse utifrån valt matematikinnehåll: att låta eleverna arbeta med

Tanketavla Finns att kopiera på NCM sida, finns också när ni ska jobba i grupp

Utveckling & bidrag Ämnesutveckling Matematik En presentation av några av de webbresurser som lärare kan tänkas ha användning av www.skolverket.se Utveckling & bidrag Ämnesutveckling Matematik Länkar http://www.skolverket.se/sb/d/2128/a/12110 Finns också när ni ska jobba. GULD= NCM Nationellt centrum för Matematikutbildning

AVSIKTEN MED KÄNGURUN AVSIKTEN MED KÄNGURUN AVSIKTEN MED KÄNGURUN är att stimulera intresset för matematik genom bra problem som är tänkta att väcka nyfikenhet och lust att lära matematik internationell rörelse som årligen genomför en matematiktävling med inriktning på alla elever NCM, med stöd av Myndigheten för Skolutveckling http://ncm.gu.se/kanguru AVSIKTEN MED KÄNGURUN är att stimulera intresset för matematik genom bra problem som är tänkta att väcka nyfikenhet och lust att lära matematik internationell rörelse som årligen genomför en matematiktävling med inriktning på alla elever NCM, med stöd av Myndigheten för Skolutveckling http://ncm.gu.se/kanguru AVSIKTEN MED KÄNGURUN är att stimulera intresset för matematik genom bra problem som är tänkta att väcka nyfikenhet och lust att lära matematik internationell rörelse som årligen genomför en matematiktävling med inriktning på alla elever NCM, med stöd av Myndigheten för Skolutveckling http://ncm.gu.se/kanguru Problemlösningsuppgifter där man kan utveckla många av kompetenserna, OBS arbetssätt viktigt, par, grupp

Milou, F - år 2 Ecolier, år 3 – 4 Benjamin, år 5 - 7 . TRE PROBLEMUPPGIFTER (Grundskolan) Milou, F - år 2 Ecolier, år 3 – 4 Benjamin, år 5 - 7 problemen ska utgöra underlag för många intressanta lektioner, inte ett prov utan ett utbud av intressanta problem för vidare arbete. Cadet 8 - 9 Gymnasiets Cadet, kurs A, Junior kurs B och C Student kurs D och E I matematik har den svenska skolan i genomsnitt…• färre undervisningstimmar,• mer läroboksstyrd undervisning,• mer lektionstid till självständigt arbete utan lärarens handledning och• mindre tid/betoning på läxor och prov …jämfört med genomsnittet för EU/OECD-länderna.

Strävorna ncm.gu.se Titta på datorn

Matematiske koffert Ingvill M Stedøys Laererveiledning Småskolen Mellomtrinnet Ungdomstrinnet Kan lånas på UB I

Varför en utställning om matematik? Påverka attityder och föreställningar om matematikämnet Visa att matematik finns utanför skolmiljön Utveckling av många kompetenser Påverka den ”negativa trenden” i matematik PRIMA satsning i kommunen Nationell utbildningssatsning på matematik 51-49 Eleverna tillämpar beräkningsprocedurerna i fel sammanhang. Bland de fyra svarsalternativen var innehållsdivision det korrekta