Medarbetarundersökning 2008 Redovisning av svaren från 191 st medarbetare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

PTS Bredbandskartläggning
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Resultat av brukarenkäter 2012 Funktionsstöd. Svarsfrekvens.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. Kontaktformulär  På varje seriös webbplats bör det finnas ett kontaktformulär.  Använd ej maillänkar, risk för spam!
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Presskonferens 12 december 2013 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten 2013 Tord Strannefors.
Kundundersökning mars 2010
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Presskonferens 8 juni 2011 Arbetsmarknadsutsikterna våren 2011 Tord Strannefors.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Medarbetarundersökning KTH Skolan för teknik och hälsa 2011
Helsingborgs lasarett © Copyright 2005 Springlife AB | Ola Persson VD
Presskonferens 5 december 2012 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten 2012 Tord Strannefors.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
REGIONAL DIGITAL AGENDA Tony Blomqvist VD, IT Norrbotten
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Sveaplans Aula (merparten bokas endast av en institution) Nya lokalerna i Frescati.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kommunalekonomins utveckling Nordiskt möte i Island 2014 Ilari Soosalu.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Varumärket Luleå kommun
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
NKI nr 2 november 2014 Habilitering & Hälsa. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Presskonferens 7 december 2010 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten2010 Tord Strannefors.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Medarbetarundersökning 2008
Presentationens avskrift:

Medarbetarundersökning 2008 Redovisning av svaren från 191 st medarbetare

Bakgrund Målgrupp: Medarbetare inom Finansinspektionen Metod: Digitala enkäter via internet, inbjudan via e-post 191 st av Finansinspektionens 211 medarbetare har svarat på enkäten, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 91 % Undersökningen genomfördes under februari-mars år 2008.

Arbetsgivare I stort, hur nöjd är du med din arbetsgivare? Bas: 191 personer 69% 88%

Tid för arbetsuppgifter Hur mycket tid har du för att utföra dina arbetsuppgifter? Bas: 191 personer

2 HumanPotential 13 frågeområden

Introduktion – Gap-analysen Frågor och diagram i 2 dimensioner Mycket viktigt Helt oviktigt Mycket dåligtMycket bra Hur viktiga frågorna anses vara av medarbetarna Hur väl verksamheten uppfyller medarbetarnas behov

Introduktion – Gap-analysen De blå punkterna visar resultaten på de två axlarna – avståndet till diagonalen indikerar "potentialen" Prioritera dessa områden / frågor Det spelar ingen roll att den här frågan fick låga betyg, eftersom den anses vara relativt oviktig! Bra balans! Satsar vi på fel saker? Vi fokuserar på de frågor där skillnaden mellan de två dimensionerna är störst.

Introduktion Tabellerna visar potentialen i siffror Hur viktigt?Hur väl? Human Potential INDEX 1. Högst prioritet 3,91,7  -2,20 -1,35 2. Näst högst prioritet 4,32,9  -1,40 -0,92 3. Låg prioritet 4,53,9  -0,60 -0,96 4. Lägst prioritet 4,23,8  -0,40 -0,55 Medelvärde: Hur viktig är den frågan för målgruppen? Medelvärde: Hur väl tillfredsställs frågan? Skillnaden mellan de två första kolumnerna – med 2 decimaler. Visar förbättringsutrymmet, där ett lägre tal är bättre! Jämför er med IC potentials Human Potential Index

Introduktion Färger som förtydligar Human Potential -1,5 – -4,0 -1,0 – -1,5 -0,5 – -1,0 – -0,5 Mycket stor Potential! Det här området / frågan anses inte alls vara tillfredsställande. Analysera dessa frågor först. Stor Potential! De svarande anser att området / frågan kan förbättras avsevärt. Analysera dessa i andra hand. Viss Potential! Vissa förbättringsmöjligheter, men anses vara lågprioriterade i förhållande till orangea och röda frågor. Liten eller ingen Potential! Dessa områden / frågor är överlag i balans med målgruppens förväntringar.

HumanPotential – Totalnivå Spridning Totalt 1 ”prick” per medarbetare, som visar medelvärdet för samtliga frågor i enkäten. Bas: 191 personer

HumanPotential – Områdesnivå Resultat per frågeområde Frågor på totalnivå Hur viktigt? Hur väl? Human Potential HP-INDEX 1. Löner & Förmåner  Organisation  Ledarskap - avdelningschef  Fysisk Arbetsmiljö  Inflytande & Delaktighet  Verksamhetsmål  Värderingar / Verksamhetskultur  Ledarskap - närmaste chef  Enhetens Kompetens  Information & Kommunikation  Kompetensutvecklingsprocess  Allmänna frågor  Relationer  Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 1. Löner & Förmåner  Frågor inom Löner & Förmåner Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Konkurrenskraftig lön  God löneutveckling  Lön i förhållande till insats  (goda) prestationer uppmärksammas  Personalförmåner  Träning & Friskvård  Fester och sociala aktiviteter3.4  0.04 Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 2. Organisation  Frågor inom Organisation Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Effektiva rutiner  Beslut nära berörda  Uppmuntrar kunskapsdelande  Samarbete avdelningar  Tydliga ansvarsområden  Förtroende avdelningschef  Samarbete enheter  Förtroende enhetschef  Förtroende generaldirektör  Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 3. Ledarskap – avdelningschef  Frågor inom Ledarskap - avdelningschef Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Engagerande & inspirerande  Klara riktlinjer  Tydlig kommunikation  Kommunicerar vision  Nytänkande  Resultatet för avdelningen Stabilitetstillsyn är här borträknat eftersom posten är vakant. Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 4. Fysisk Arbetsmiljö  Frågor inom Fysisk Arbetsmiljö Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Koncentrationsmöjligheter  Ljudnivå  Klimat (värme & ventilation)  Tillgång till mötesrum  Tekniska hjälpmedel  Ljusförhållande  Inspirerande miljö  Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 5. Inflytande & Delaktighet  Frågor inom Inflytande & Delaktighet Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Känna sig viktig i verksamheten  Balans ansvar/befogenheter  Påverka arbetsuppgifter  Påverka arbetstempo  Påverka arbetstider  Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 6. Verksamhetsmål  Frågor inom Verksamhetsmål Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Klara & Tydliga  Rimliga  Uppföljning & Utvärdering  Mätbara & tidsbegränsade  Delmål per enhet  Delmål för individ  Kommunicerade  Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 7. Värderingar / Verksamhetskultur  Frågor inom Värderingar / Verksamhetskultur Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Medarbetarnas bästa  Nolltolerans mot trakasserier  Kunskapsutbyte  Hög kvalitet  Ständiga förbättringar  Etik & Moral  Jämlikhet mellan könen  Jämlikhet kulturell bakgrund  Organisationens bästa  Samhällets bästa  Kvinnorna upplever ett större gap för jämlikhet mellan kön (-0.75) medan männen upplever att frågan har liten förbättringspotential (-0.28) Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 8. Ledarskap – närmaste chef  Frågor inom Ledarskap - närmaste chef Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Konflikthantering  Konstruktiv kritik  Ambassadör för gruppen  Hjälper utveckling  Handlingskraftig  Professionell  Rättvis  Berömmande  Kunnig  Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 9. Enhetens Kompetens  Frågor inom Enhetens Kompetens Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Arbeta effektivt  Konflikthantering  Organisationens verksamhet  Samarbetsförmåga avdelning  Delar med oss av kunskap  Professionell mot kunder  Service & Kommunikation  Öppen till förändring  Samarbetsförmåga enhet  Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 10. Information & Kommunikation  Frågor inom Information & Kommunikation Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Delar med av kunskapen  Effektiva möten  Alla får komma till tals  Användarvänligt intranät  Snabb & Aktuell  Tydliga instruktioner  Öppen info till anställda  Närmaste chefs tillgänglighet  Regelbundna möten  0.16 Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 11. Kompetensutvecklingsprocess  Frågor inom Kompetensutvecklingsprocess Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Interna karriärmöjligheter  Relevant utbildning  Påverka utbildningsval  Utvecklande arbetsuppgifter  Utvecklingssamtal  Utvecklingsplan närmaste året  Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 12. Allmänna frågor  Frågor inom Allmänna frågor Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Bra känsla i magen  Balans arbete/fritid  Stämning på jobbet  Rykte hos ftg under tillsyn  Anställningstrygghet  Rykte hos allmänhet / media  Rast/Lunch m arbetskamraterna4.1  Affärsidé4.5  0.08 Bas: 191 personer

HumanPotential – Detaljområdenivå 13. Relationer  Frågor inom Relationer Hur viktigt? Hur väl? Human Potential 1. Mig & min närmaste chef  Min enhet & andra enheter  Mig & arbetskamrater  Mig & externa kontakter4.3  Bas: 191 personer

3 Drivkrafter Topp-10 lista över de Viktigaste Frågorna Topp-10 lista över frågor med Störst HumanPotential

Drivkrafter Topp-10 Viktigaste Frågorna De tio Viktigaste FrågornaMedel Human Potential 1. Värderingar / Verksamhetskultur – Nolltolerans mot trakasserier4.85  Relationer – Mig & arbetskamrater4.84  Enhetens Kompetens – Samarbetsförmåga enhet4.83  Enhetens Kompetens – Professionell mot kunder4.76  Organisation – Förtroende enhetschef4.75  Relationer – Mig & min närmaste chef4.74  Enhetens Kompetens – Arbeta effektiv4.71  Allmänna frågor – Bra känsla i magen4.71  Löner & Förmåner – Lön i förhållande till insats4.70  Värderingar / Verksamhetskultur – Jämlikhet mellan könen4.67  Bas: 191 personer

Drivkrafter Topp-10 Störst HumanPotential Tio frågor med störst HumanPotential Human Potential 1. Löner & Förmåner – Konkurrenskraftig lön  Löner & Förmåner – God löneutveckling  Löner & Förmåner – Lön i förhållande till insats  Organisation – Effektiva rutiner  Fysisk Arbetsmiljö – Koncentrationsmöjligheter  Organisation – Beslut nära berörda  Fysisk Arbetsmiljö – Ljudnivå  Ledarskap - avdelningschef – Engagerande & inspirerande  Ledarskap - avdelningschef – Klara riktlinjer  Ledarskap - avdelningschef – Tydlig kommunikation  Bas: 191 personer