Hur ser verkligheten ut? Uppfattningar om tro, Gud och kyrkan. Genomgång av några aktuella studier och en just genomförd enkätundersökning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Advertisements

HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Att identifiera och utveckla ledare
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Livsåskådning och religion
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
”Jag har ställt en dörr öppen…”
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Skilja mellan andar ”Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud” 1 Joh 4:1 1.
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Aktör / Struktur.
Anna Kesselfors, Sunnerbyskolan F-6, Sorunda –
HSB - Panelundersökning 2
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Katolska kyrkan Läs sidorna
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Vad är identitet?.
-Protestantiska frikyrkor-
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Indikatorn (variabeln) ska omfatta ett vanligt förekommande folkhälsoproblem. kunna åtgärdas med folkhälsoinsatser. kunna åtgärdas av kommun/landsting/region.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Ta ställning och handla!
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Opinion Pension - Oro och levnadsstandard Maj 2008.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Indikatorn (variabeln) ska omfatta ett vanligt förekommande folkhälsoproblem. kunna åtgärdas med folkhälsoinsatser. kunna åtgärdas av kommun/landsting/region.
2 saker religioner håller på med:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Vad är identitet?.
Varumärket Luleå kommun
Ungdomsbarometern 2006 Jakobstad Sami Myllyniemi.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
För församlingar i Missionskyrkan Strategigruppen för 2009 TILLVÄXTFAKTORER VI VILL VÄXA.
Esperanda Santana Lopez
Vad är identitet?.
Religion?.
Kristendomen Rehab & Anna.
”Växande församlingar i Sverige” presentation av församlingsstudie
De sju rörelserna Ur Biskop Martin Modéus herdabrev Levande tillsammans med Kristus – om en kyrka i rörelse.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Att vara kristen – vad är det?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Medeltiden –den mörka tiden?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Religion.
Presentationens avskrift:

Hur ser verkligheten ut? Uppfattningar om tro, Gud och kyrkan. Genomgång av några aktuella studier och en just genomförd enkätundersökning

(faktiska siffror för Svk men betjänade för de övriga) Svk7 601’7 285’6 893’ Smk157’142’123’ Pr151’136’122’ Efk45’51’51’ Utvecklingen av kyrkornas medlemsantal

Religiös praxis utifrån gudstjänster och religiösa handlingar i Svk Gudst.7 604’6 453’5 522’ Handl.5 963’5 819’6 056’ Totalt22 692’20 963’19 457’

Besök i Svenska kyrkans gudstjänster år

Deltagande i Svk handlingar i % av alla den gruppen i befolkningen Döpta79,173,365,1 Konf.50,741,535,6 Vigslar63,358,648,7 Begravn.89,387,283,9

Deltagande i Svk handlingar i % av alla den gruppen i befolkningen

United minds Statusnavigator 2007 Av 100 valda statusmarkörer kommer ”att gå till kyrkan varje söndag” på plats 97 slagen av ”att ha städhjälp och betala svart”. Annat dåligt är plastikkirurgi och äkta pälsar men på 92 plats kommer ”att engagera sig i kyrkans verksamhet”.

The spiritual revolution Engelsk studie av Heelas / Woodhead •Religiös tro bevaras men förändras •Tron får nya och mer individuella former •Mindre dogmer och religiösa institutioner. •Människor kallar sig snarare sökare eller andlig än kristna •Utveckling kallas vandringen från religion till spiritualitet

Sökare i cyberspace Mia Lövheim •Auktoriteten avtar – mer ansvar på individen •Fler valmöjligheter – individen i centrum •Mer likasinnade – både öppnare och smalare •Upplevd autencitet – yta, from och design •Internet kompletteras av fysisk kontakt med vänner eller religiösa sammanhang

Är tro och religion på väg tillbaka? •Harery Cox, 1993 – Från The secular city till Fire from Heaven •The Economist, Jan 2008 – In God’s name (om religionens ökande inflytande på utveckling och beslutsfattande) •Fokus, Dec 2007 – Religiös revansch (om religionens återkomst i svenskars medvetande) Detta är internationella studier och mycket talar för att Sverige skiljer ut sig!

Religiositet bland européer jämfört med skandinaver •Grace Davie om européer: ”Believing without belonging” •Enköpingsstudien om skandinaver: ”Belonging without believing ”

Hur är fördelningen mellan religiösa grupper? Starkt kristna25,5% Milt kristna39,3% Ickekonfessionella19,7% Ateister10,9% Över 55 år mer än 35% starkt kristna Under 35 å färre än 20% starkt kristna

Hur ser de olika grupperna på Gud? Starkt kristna: Personlig Gud37% Opersonlig makt18% Gud inom msk29% Milt kristna: Personlig Gud5% Opersonlig makt20% Gud inom msk29%

Religiös praxis och andliga upplevelser i olika grupper Religiös Praxis 5 x x starkt kristnabuddister 4 x muslimer 3 milt kristna x 2 x ateister x icke konfessionella Andliga Upplevelser

Hur vi uppfattar Svenskens tro Allmän Ledare 35% Sökare el. tvivlare 14% Sökare el.tvivlare

Svenskens uppfattningar om kristna pingstvänner 10% knappt Negativa till kristna människor 65% drygt Positiva till kristna människor 18% Negativa till pingströrelsen 31% Positiva till pingströrelsen

Uppfattningar om Gud Religiös bygd Sekulariserad 42% personlig Gud 23% Tror inte el osäkra 37 % Tror inte el osäkra 26% personlig Gud

Var man vänder sig i andliga frågor Religiös bygd Sekulariserad 37% inte alls eller sig själv 43 % till vänner, släkt och familj 40 % till vänner, släkt och familj 42% inte alls eller sig själv

Uppfattningar om Gud hos allmänheten och de ”närstående” - Fler kvinnor och äldre i gruppen närstående. - Gruppen är inte mycket mer kyrkligt aktiv. - Men betydligt mer personlig i sin tro, sitt gudsförhållande och i sin personliga religiösa aktivitet. - Relationell tro är en tillämplig beteckning. Allmänhet Närstående

Samtal om tro hos allmänheten och de ”närstående” - Vännerna spelar en större roll för de närstående. - 30% av denna grupp säger att man vänder sig till vänner för bearbetning av livsfrågor och för det andliga samtalet. AllmänhetNärstående

Sammanfattning och slutsatser 1. Svensken är snarare kristen än sökare eller andlig. Slutsatsen blir att svensken inte är särskilt religiöst intresserad och därför inte betraktar sig som sökare eller andlig. Kristen blir i detta sammanhang snarare en kulturbestämning.

Sammanfattning och slutsatser 2. De frikyrkliga utgör en betydande del av de troende i Sverige. Det innebär att vad som händer med tron inom frikyrkan inte bara är avgörande inom dessa kyrkor utan i hög grad påverkar den kristna trons plats i det svenska samhället i stort.

Sammanfattning och slutsatser 3. Utmaningen utifrån ålderstruktur Bland dem som känner samhörighet med frikyrkan är 63% över 55 år Andelen 15åringar som konfirmeras minskar drastiskt Över 55 år mer än 35% starkt kristna Under 35 år färre än 20% starkt kristna

Sammanfattning och slutsatser 4. Graden av andliga erfarenheter är relativt låg bland de kristna. Bland de milt kristna ligger nivån som för ateister och ickekonfessionella med mycket låg grad av andlig erfarenhet. Bland de starkt kristna är nivån högre men ändå relativt låg grad av andlig erfarenhet i jämförelse med t.ex. Muslimer eller Buddister

Sammanfattning och slutsatser 5. Det är stor skillnad mellan olika delar av Sverige I religiös bygd är gudsbilden mer personlig och detta påverkar både tro och den religiösa praktiken I sekulariserad bygd präglas gudsbilden av icke-tro eller osäkerhet.

Sammanfattning och slutsatser 6. Tron är för svensken något intimt. Bilden är samstämmig i olika delar av landet. Tro är något man tala tyst och nära om.

Sammanfattning och slutsatser 7. De stora religionsprojektens tid är över till förmån för relationerna. -Olikheterna mellan regioner och grupper. -Oviljan att tala tro offentligt -Vänners och familjs betydelse för samtalet - De närståendes utmaning