Att förbättra sex och samlevnadsundervisningen i skolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Skola och arbetsliv i samverkan
Vård- och omsorgs- programmet - VO Spångbergsgymnasiet
Den nya skollagen.
Språket - ett hjälpmedel eller ett hinder?
”SEX & SAMLEVNAD I EN NY VÄRLD”!
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Pedagogisk verksamhetsidé
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Processtödjare 16/
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Lokal Pedagogisk Planering
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
UNG samtalsgrupper.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Välkommen till Braås skola
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Forum för genusvetenskap
Elevdemokrati i praktiken
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Samhällets ojämlikhet
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Osynliga i historien.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Att förbättra sex och samlevnadsundervisningen i skolan SåSant Att förbättra sex och samlevnadsundervisningen i skolan - Ett pedagogiskt stöd för skolors utveckling av undervisning i sexualitet - SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Struktur, uthållighet och engagemang! Hur får vi en S&S-undervisning med ett inkluderande tilltal, ett normmedvetet förhållningssätt som drivs av engagerade och utbildade lärare? SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Utvärdering av SåSant 2012, Kontigo Utvärderingen visar att projekt SåSant uppskattas och efterfrågas av målgruppen.Vidare bedömer Kontigo att SåSant arbetar efter ett upplägg och med metoder somstöds av forskning kring ett effektivt preventivt arbete i skolan. Användningen av elevreferensgrupper och arbetsgrupper med lärare har varit delar i detta framgångskoncept. • Hög kompetens i projektgruppen • Projektet innehar extern legitimitet • Möter faktiska behov och önskemål i skolorna • Att pedagogerna är i fokus ses som positivt av deltagande skolor • Lärprocess, övningar och workshops uppskattas av pedagogerna SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant – 6 steg mot en bättre sex & samlevnadsundervisning Steg 1 - Motivation Steg 2 – Pedagogisk planering Steg 3 - Elevreferensgrupp Steg 4 - Fortbildning Steg 5 – Implementering Steg 6 – Revidering SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Varför? WHO Nationella folkhälsomålen Obligatorisk S&S-undervisning sen 1955 i alla skolår Ett likabehandlingsarbete i praktiken Elevers rätt till likvärdig undervisning Framskrivet i kursplaner och ämnesplaner, lgr11 & gy2011 SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Steg 2 – Pedagogisk planering Arbetsgrupp : lärare, elevhälsa, ledning Vad är sex & samlevnad? SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Detta är sex och samlevnadsundervisning! lgr11 engelska kondomer svenska slöjd onani internet snippa tillsammans religion bild teknik heterosexuell självförtroende känslor samhällskunskap framtid myter äldre homosexuell Kärlek normer Moderna språk relationer Göra slut Mänskliga rättigheter elevdemokrati såsant barn ungdomar matematik gy2011 samtal kön smeka sti familj musik Detta är sex och samlevnadsundervisning! identitet roligt historia hälsa värdegrundsarbete viktigt nu sex förälskelse geografi hbtq snopp trygghet graviditet kåt spännande kunskap trans jämställdhet genus förgivettaganden ideal hångla lust Bli ihop Idrott & hälsa självkänsla media likabehandling biologi handlingsutrymme SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Svenska som andraspråk snippa vuxna kropp

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Direkta och indirekta kopplingar Nyckelord; sexualitet, kön, genus, könsmönster, normer, lust, sexuell hälsa, jämställdhet, livsvillkor, relationer, identitet, mänskliga rättigheter och makt SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se 8

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Samhällskunskap Årskurs 1-3 ”Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan och i sportsammanhang” Årskurs 4-6 ”Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet. ” Årskurs 7–9 ”Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.” Gy2011 ”I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om frågor som berör makt, demokrati, jämställdhet och de mänskliga rättigheterna inklusive barns och ungdomars rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter. ” ”Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.” SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Historia Årskurs 1-3 ”Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.” Årskurs 4-6 ”Vad historiska källor, till exempel brev och andra dokument, kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män jämfört med i dag.” Årskurs 7-9 ”Demokratisering i Sverige. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.” Gy2011 ”Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet.” SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Språk Årskurs 4-6 ”Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.” Årskurs 7–9 ”Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.” Gy2011 ”Dialekter och språklig variation i talat och skrivet språk som hänger samman med till exempel ålder, kön och social bakgrund.” ”Förmåga att kommunicera i tal och skrift och anpassa språket till ämne, syfte, situation och mottagare.” ”Förmåga att använda ett rikt ordförråd på ett sätt som är relevant för sammanhanget.” ”Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. ” SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Naturkunskap/ Biologi Årskurserna 1–3 ”Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.” ”Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.” Årskurs 4-6 ”Människans pubertet, sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.” Årskurs 7-9 ”Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv.” Gy2011 ”Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.” SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se 13

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Idrott och hälsa Årskurs 7–9 ”Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta.” ”Hur individens val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön.” Gy2011 ”Undervisningen ska medvetandegöra och motverka stereotypa föreställningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt samt belysa konsekvenserna av olika kroppsideal. Den ska också behandla andra frågor om etik och moral i relation till idrottsutövande.” ”Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Förmåga att etiskt ta ställning i frågor om könsmönster, jämställdhet och identitet i relation till idrotts- och motionsutövande.” SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Steg 3 - Elevreferensgrupp SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Vi har en plan! SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Steg 4 - Fortbildning Kompetenshöjning baserat på det överenskomna innehållet (planen) All personal genomgår samma fortbildningsinsats samtidigt SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Steg 4 - Fortbildning Normer Sexualitet Metoder SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Steg 5 – Implementering Arbetsgruppen sprider planen till arbetslagen. Kollegiet genomför ett ”lektionssnickeri”, skapar en lektionsbank. Viktigt att ha en realistisk plan. Pedagogerna ska känna att ”det här ska nog gå”. Elevhälsan kan finnas med som bollplank och stöd i de frågor som pedagogerna inte känner sig bekväma i SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Steg 6 – Revidering Förr: hon/ han flickvän/pojkvän mödomshinna Nu: hon/han/ hen ? partner slidkrans SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Ett samverkansprojekt mellan Region Skåne – Kommunförbundet Skåne – Malmö Stad Projektmål: 20 nyckelpersoner är identifierade och utbildade utifrån SåSantmodellen juni 2013 SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se Utbildning riktad till nyckelpersoner med fokus på: Implementering av sex- och samlevnadsfrågor i grundskolan & gymnasieskolan. Målgrupp: vem i vår kommun kan göra skillnad? SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Vad får kursdeltagarna med sig? Kunskaper om sexualitet, genus och normer. Färdigheter i processledarskap Material En lokalt förankrad plan gällande utveckling av S&S SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Vad förväntas av kursdeltagarna? Närvaro på samtliga tillfällen. Mandat att genomföra en förändringsprocess Arbete/inläsning mellan kurstillfällena God förankring i skolan SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se

Hur ansöker man om en plats? Innan den 4:e dec. via ansökningsblankett till linda.leveau@kfsk.se SåSant - Skåne! linda.leveau@kfsk.se