Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tekniskt underlag för landsbygdsprogrammet Projekt Tulpan.
Advertisements

v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ.
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
LANDSBYGDSPROGRAMMET Bakgrund Landsbygdsprogrammet är ett verktyg för att nå målen för landsbygdspolitiken. Programmet innehåller satsningar.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Förstudien om utbyggnad av Bredband på landsbygden
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
Projekt Samordning Bredband: Status strategi
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Munkedals kommun Kort sammanfattning av projektet fram till idag.
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Maria Isaksson, Kommunledningskontoret Landsbygdsutveckling Inspiration för service i landsbygdsfrågor.
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Hållbar service i Västerbotten
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Caj Skoglund Direktiv Närsjukvård NLL Vissa övergripande förutsättningar –Demografi och befolkningsutveckling Från invånare år 1995.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Regionalt serviceprogram Jämtlands län Tre insatsområden Nya tekniska lösningar Tillgänglighet Samordning för en god service.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Bredbandsutredningen1 Uppdraget Direktiv: –Regionalt nät; Medel och villkor –Ge förslag på nationellt infrastrukturprogram –Tidplan; 1 mars 2000.
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Varför skapa hållbar service? ”Utan service inga företag. Utan företag ingen service”
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Munkedals kommun till 99 % landsbygd.
Österåkers Lanthandelscenter 1998 stängde lant- handeln i Österåker Nu fanns bara kyrkan och skolan (1-6) kvar 1999 engagerar sig ICA och LRF i vår idé.
OECD Territorial Review of Sweden
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det regionala miljömålsuppdraget
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Från Arjeplog till Malmö Kontor på 9 orter Cirka 350.
Dalarnas regionala serviceprogram
Sustainable Business Mälardalen Aktuellt projekt: Landsbygdsutvecklingsprogram för hållbar turism ”Hållbart Konsumtionslandskap – för Upplevelse och Rekreation”
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Europas mest innovativa region 2020
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Regionalt serviceprogram Jämtlands län Tre insatsområden Nya tekniska lösningar Tillgänglighet Samordning för en god service.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Dalarnas regionala serviceprogram
Dig bredband till hela Västernorrland
Nuläge Landsbygds projektet. Projektstöd tack vare Länsstyrelsens landsbygdsprogram kr i bidrag VFF ett pilotprojekt i landet Medverkar i SvFF:s.
En strategi för service på landsbygden Untorp, Orsa. Foto: Mostphotos Dalarnas regionala serviceprogram - RSP Furudal Foto: Emma Erkers.
Servicepunkten, en modern plats för flernivåsamverkan Bo Lönnqvist | Bertil Degerlund |
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
Information om stöd till företag Länsstyrelsen Västernorrland Kerstin Wiklund Handläggare näringslivssektionen.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Service i landsbygder Dalarnas regionala serviceprogram
Sökt LEA för Stjärnsund (Lokalekonomisk analys)
Resurser och genomförare!
Presentationens avskrift:

Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov av mer proaktivt och fokuserat arbete med kommersiell och annan service •Framgångsrika satsningar i andra delar av landet •”Enkelt” att hitta finansiering

Hållbar serviceutveckling på landsbygden Landsbygdsprogrammet och 1:1-medel, tot 8,5 milj kr Projektet finansierar • Mentorsprogram • Butiksutbildning, tillgänglighetsarbete, mm • Utbildning, konferenser, studiebesök Andra finansieringsmöjligheter inom serviceområdet • Stöd till kommersiell service, regionala projektmedel • Bygdeavgiftsmedel • Landsbygdsprogrammet • Tillväxtverket, strukturfonderna • Kommuner, myndigheter

Övergripande mål: En uthållig service för nya möjligheter i levande landsbygder och tätorter Inriktningsmål för insatser: Att uppnå en god och hållbar servicenivå med rimlig kvalitet och närhet för företag, hushåll och besökande för minst samma attraktionsnivå som andra jämförbara regioner i landet

Insatsområden 1Tillgänglighet till dagligvaror 2Tillgänglighet till drivmedel 3Tillgänglighet till fungerande kommunikation 4Tillgänglighet genom samordnad service och finansiering

2Tillgänglighet till drivmedel Mål och åtgärder 2010 •Bibehålla servicestrukturen •Trygga nätverket av drivmedelsstationer •Underlätta utbudet av alternativa bränslen Nuläge 2012 •Tre nya mackar och två på gång i länet •Pumplagens krav lättades •Försäljning av E85 har minskat

3Tillgänglighet genom fungerande kommunikation Vägar och transporter Vägstandarden påverkar tillgången till service – dialog med kommunikationshandläggare. IT-infrastruktur och mobiltelefoni Lyfta fram IT-behoven på landsbygden (100 mbps, 90 % av bef) Användarkompetens Post- och betaltjänster Insatser i linje med PTS-uppdraget

4Tillgänglighet genom samordnad service och finansiering Utveckling av ombudsfunktioner •Kartläggning av ombudsfunktioner är klar •Dialog med servicebolagen är påbörjad Lokala servicepunkter •Finns i två kommuner, ytterligare två planerar •Finansieras 50% av kommunen och 50% av Länsstyrelsen Organisatorisk samordning i övrigt •Lokal upphandling

1Tillgänglighet till dagligvaror Mål: Bibehållen butiksstruktur Kompetensutveckling av butiksägare och personal Mentorsprogram, utbildning, årliga möten, energisatsning Initiativ för ökad köptrohet Information/utbildning, analysera köpbeteenden Logistik- och inköpssamordning Åtgärder för tillgänglighetsanpassning Inventera nuläget, investeringsstöd, certifiering, utbildning

Dagligvaror Upphandling av uppdrag •Butiksmentor sept 2011 – dec 2013 •Tillgänglighet för funktionshindrade 2012 – 2013 •Butiksutbildning 2012

Energisatsning Bakgrund Extra pengar i kommersiell service 2011 – 2014 Serviceträff i Sigtuna Butiksturné

Energisatsning Två alternativ: •Djupgående analyser med mer preciserade energiåtgärder, kostnadsförslag osv. Köpa in konsulttjänst •Mindre djupgående analyser med mer enkla åtgärdsförslag Använda kommunens energi- och klimatrådgivare

Energisatsning Generöst stöd Spann mellan 60 % till 85 % Olika faktor som påverkar: Omsättning Avstånd till närmsta butik Sortiment Ombudsfunktioner Drivmedel

Hot mot hållbar service •Avfolkning och åldrande befolkning på landsbygden •Utbud och pris •Ägarens lön och arbetsinsats •Marknadsandelen mindre än 40 % Alternativa lösningar för hållbar service? •Kombination med turism eller annan verksamhet på vissa orter •Butiken som mötesplats •Vilja att betala för service nära bostadsorten •Hemsändningsbidrag •Inköpsresor •Varor och annan service ”på nätet” Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bevarad butiksstruktur = hållbar serviceutveckling?