Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Carina Begquist Palm, 12 april
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Webbprofil Webbundersökning 2-9 maj Om undersökningen •Undersökningen genomfördes på sporthoj.com under perioden 2-9 maj •Svarspersonerna.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Fastighetsbyrån Undersökning Myrorna. Bakgrund • Mellan den 8:e och 16:e mars 2011 genomförde Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån en.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Markör Marknad och Kommunikation AB
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
RAPPORT: PRIVATA TJÄNSTEMÄN OM ATT VOBBA & VABBA 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Presentationens avskrift:

Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013

Bakgrund • Mellan den 7:e och 14:e maj 2014 genomförde Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån en undersökning kring svenskarnas tankar kring fritidsboende. • Kartläggningen genomfördes via webbenkät till medlemmar i en webbpanel. • Målgruppen är svenskar i åldrarna år. Totalt deltog 1000 personer i undersökningen. • Resultatet presenteras på totalnivå. Där signifikanta skillnader förekommer presenteras även resultatet för män och kvinnor, ålder (20-45 år jfr år) samt för Stockholm vs övriga landet. • Teckenförklaring: Stockholm Yngre (20-45 år) Övriga landetÄldre (46-65 år) Man Kvinna

I vilken utsträckning äger svenskarna ett fritidsboende?

En av fem äger ett fritidsboende i Sverige, 2% äger ett utomlands 26% 15% 81% 75% 1% 4%

Drömmer svenskarna om fritidshus?

3 av 5 drömmer om ett fritidsboende i Sverige, hälften vill ha ett utomlands Fritidshus i Sverige Fritidshus utomlands Bas: Äger inte fritidshus i Sverige, 794 IP Bas: Äger inte fritidshus utomlands, 984 IP 46% 55% 9% 15%

Hur länge har de närt drömmen?

De flesta har drömt om ett fritidsboende i mer än fem år… Fritidshus i Sverige Fritidshus Utomlands Bas: Drömmer om fritidishus i Sverige, 459 IP Bas: Drömmer om fritidshus utomlands, 507 IP 7,4 år Genomsnitt 7,3 år Genomsnitt

Hur troligt är det att man kommer att köpa ett fritidsboende inom den närmaste framtiden?

3% räknar med att köpa ett fritidsboende de närmste 1-2 åren Fritidshus i Sverige Fritidshus Utomlands Bas: Drömmer om fritidishus i Sverige, 459 IP Bas: Drömmer om fritidshus utomlands, 507 IP 68% 78% 5% 1% 2% 7% TroligtVarken/EllerInte troligt

Om man vill ha ett fritidsboende utomlands, vilket land är det då man drömmer om?

Spanien är det land svenskarna helst vill köpa ett fritidsboende i Bas: Drömmer om fritidshus utomlands, 507 IP

Vad är det som lockar med ett fritidsboende utomlands?

Värmen är främsta dragplåstret… Nämnt som nummer 1 Bas: Drömmer om fritidshus utomlands, 507 IP

…men även mat och dryck lockar Samtliga nämnda aspekter Bas: Drömmer om fritidshus utomlands, 507 IP

Vad hindrar svenskarna från att köpa ett fritidsboende utomlands?

Finansiering och begränsad nyttjandegrad är det som sätter käpparna i hjulet för ett fritidsboende utomlands Ekonomi/Har inte råd Bas: Drömmer om fritidshus utomlands, 507 IP 36% 20% 28% 17%

De som har ett fritidsboende utomlands, vad ser de som största fördelen?

Vädret och miljöombytet ses som främsta fördelen med fritidsboende utomlands • Värme och sol. Gamla minnen • Väder, matupplevelser • Omväxlingen • Miljöombyte • Miljöbytet • Mer privat. Slippa massturism. • Man kommer inte iväg så ofta att man blir less • Ladda batterierna och vila • Klimatet • Har ärvt den • Garanterat sol och värme • Fantastisk natur, färger och lugn i norska fjällen • Bättre väder och billigare priser • Andra tar hand om den • Alltid bra väder oavsett när jag har ledigt Bas: De som äger ett fritidsboende utomlands, samtliga kommentarer

Vad vill man kunna göra i sitt fritidsboende, oavsett var det ligger?

Vila, sola, bada och umgås med familj är det man vill göra i sitt fritidsboende De tre viktigaste sakerna man vill kunna göra i sitt fritidsboende Bas: Samtliga, 1000 IP

Aktiviteter kopplade till fritidsboende efter kön och ålder • Golf (3% jfr 1%) • Sola och få värme (49% jfr 42%) • Bada och vara vid vattnet (51% jfr 38%) • Utöva trädgårdsarbete (12% jfr 5%) • Golf (3% jfr 1%) • Utöva kulturella aktiviter (11% jfr 6%) • Golf (3% jfr 1%) • Utöva kulturella aktiviter (11% jfr 6%) • Sola och få värme (49% jfr 42%) • Umgås med familj och vänner (47% jfr 40%) • Utöva kulturella aktiviter (11% jfr 6%)

Vad kommer svensken att prioritera under sin sommarsemester 2014?

I sommar kommer svensken att prioritera sol och bad Bas: Samtliga, 1000 IP

Prioritering i sommar efter kön, ålder och boendeort Golf (5% jfr 2%) • Sol och bad (48% jfr 36%) • Sömn och vila (40% jfr 32%) • Umgås med barnen (39% jfr 31%) Golf (5% jfr 2%) • Sol och bad (48% jfr 36%) • Sömn och vila (41% jfr 32%) • Umgås med barnen (39% jfr 32%) • Umgänge och fest (28% jfr 17%) • Renovering av bostaden/ Fritidshus (16% jfr 10%) • Sömn och vila (43% jfr 35%)

Sammanfattning

• Ungefär en fjärdedel av svenskarna äger ett fritidsboende i Sverige, 2% äger ett utomlands. – Personer över 45 år äger i högre grad ett fritidsboende i Sverige jämfört med yngre. – Stockholmare äger i högre omfattning ett fritidsboende utomlands. – Kvinnor äger i lägre grad ett fritidsboende överlag jämfört med män. • Ca 60% av svenskarna drömmer om att köpa ett fritidshus i Sverige, medan hälften drömmer om ett fritidsboende utomlands, och då främst i Spanien. – Stockholmare drömmer i högre grad om ett fritidsboende, såväl inom Sverige som utomlands. • Drömmen om ett fritidshus har närts i genomsnitt i 7 år, oavsett om man vill ha boendet i Sverige eller utomlands • Knappt 5% tror att man kommer att förverkliga sin dröm inom 1-2 år, oavsett om det handlar om ett fritidsboende i Sverige eller utomlands – Stockholmarna är de som framför allt tror sig köpa ett fritidsboende utomlands inom den närmaste två-årsperioden. • Det som framför allt lockar med ett fritidsboende utomlands är ett varmare och skönare klimat. Det som sätter käppar i hjulet är osäkerhet kring finansieringen och att man inte tror att man kan utnyttja bostaden så mycket som man skulle vilja. – Personer 45 år eller yngre ser finansieringen som största hindret, medan de äldre (46+) framför allt tänker på begränsning i nyttjandegrad.

Sammanfattning • I sitt fritidsboende, oavsett var det ligger någonstans, vill man kunna vila och ladda batterierna, sola/få värme, bada/vara vid vattnet och umgås med familj och vänner. – Kvinnor är i högre grad än männen ute efter att sola och få värme, bada och vara vid vattnet samt utöva trädgårdsarbete, medan mannen i högre grad vill ha möjligheter att spela golf. • På sin semester i sommar kommer svenskarna att prioritera sol och bad, sömn/vila, att umgås med barnen och uppleva nya saker/platser. – Männen kommer i högre grad än kvinnorna att prioritera golfen, medan kvinnorna i sin tur i högre grad tänker sola/bada, sova och vila samt umgås med barnen. – Yngre kommer fokusera mera på sol, bad, sömn och vila, umgänge med barnen samt på party jämfört med de äldre. Golf står högre i kurs hos äldre jfr med de yngre. – De som bor i Stockholm kommer i högre grad att fokusera på sömn och vila, medan de som bor i övriga landet i högre grad kommer att lägga krut på renovering av bostaden eller fritidshuset.