Attityder och beteende

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Överenskommelse om samarbete mellan parterna i ”skoter-Sverige” Syfte: Att effektivisera och samordna arbetet för en hållbar snöskotertrafik.
Advertisements

Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
15-åringar i Norden Vad vet de? Vad tycker de? Vad gör de?
Trafiksäkerhet & Ledningssystem
Samverkan utifrån ett Barnrättsperspektiv Kristina Bartley Fil dr Sociologi Högskolan i Borås.
Sänk farten! Ett snabbt sätt att rädda liv
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Samling för trafiksäkerhetsåret 2007 Patrick Magnusson Vägverket Kraftsamling Hornöberget
Vad innebär ett barnperspektiv
Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Kort historik Nollvisionen etappmål - halvering av antalet dödade 2007 Nationell samling nationella avsiktsförklaringar Regional samling.
Avsikt Trafiksäkerhetspolicy
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Motorcyklisters attityder och beteende
LAGENA Distribution AB. Våra Bilar Lagret LAGENA Distribution AB Utkast till Trafiksäkerhetspolicy för Lagena Distribution AB Beslutad 2007-MM-DD Ansvarig.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Motorcyklisters hastigheter
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
KUR projekt Utbildning ICF som redskap vid samverkan ”Omgivningsfaktorer” Curt Nyström Orvar Nyström Trollhättan den 10 och 11 november.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
NTF Gotland Verksamhetsidé: Ingen ska behöva skadas svårt eller dö i trafiken Människors förmåga och vilja att kräva säkrare trafik ska öka Insikten om.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Självvärdering.
Små företag och offentlig upphandling Ulrica Dyrke Företagarna 17 jan 2008.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Hur skapar vi robusta välfärdstjänster? Samhället förlitar sig allt mer på nätinfrastrukturen. Vad finns det för risker med detta och hur skapar vi robusta.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Barnkonventionen i förskolan
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Pensioner och försäkringar
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Helena Stigson, Folksam
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Presentationens avskrift:

Attityder och beteende Nils Petter Gregersen Sundsvall 071025

Ett av nollvisionens fundament: Delat ansvar: Attityder och beteende gäller alltså både trafikanter och systemutformare! System utformare Trafikant

Föreställningar om konsekvenser av beteendet fortkörning… …om säkerhet …om tidsvinst …om marknadsandelar …om miljö …om hänsyn …om upptäcktsrisk …om körglädje Yttre faktorer… …väder/väglag …övervakning, ATK …straff/körkort …belöning …tekniska hjälpmedel …hastighetsgränser …bilens prestanda …fysiska åtgärder Hastighetsval Subjektiva normer… …föreställningar om lagar/regler …kompistryck …företagsledningens förväntningar …nära och kära/auktoriteter …kollegers förväntningar Avsikter: …att köra för fort …att köra lagligt Attityd: …förhållnings-sätt/inställning till fortkörning Faktiska normer… …lagstiftning och regler …företagsledningens krav …upphandlares krav Beteende Avsikter Attityder Föreställningar Subjektiva normer Faktiska normer Yttre faktorer

Nils Petter Gregersen Trafiksäkerhetschef NTF 070-5412095 Nollvisionen 10 år 2007-10-09 Nils Petter Gregersen Trafiksäkerhetschef NTF 070-5412095

Sammantaget har minst 600 liv sparats sedan beslutet om Nollvisionen

Långt till målet = mer fokus på trafikantens ansvar Viktigt att komma innanför pannbenet på trafikanten Kunskaper-attityder-insikt-förståelse-acceptans-motivation Trafikundervisning i skolan Körkortsutbildning Informationskampanjer Övervakning, toleransgränser, böter Ledarskapets ansvar (företag, myndigheter, org.) Kombinationer av olika ansatser! = bredare perspektiv på ”systemutformare”

Föreställningar om konsekvenser av fortkörning… …utbildning information för… …allmän förståelse för trafiksäkerhet …insikt om risker …insikt om nya hastighetsgränser …kunskap om påföljder ...kunskap om tidsvinst …ökad upplevd upptäcktsrisk Yttre faktorer… …fysisk utformning …teknisk utveckling …hastighetsgränser Subjektiva normer… …sanna resp. falska normer …göra trafiksäkerhet tillåtet …belöning för säker hastighet …från policy till verklighet Faktiska normer… …tydlighet, toleransgränser …utbildning/information om lagar/regler …ta fram ts-policy …öka ts-krav upphandling Beteende Avsikter Attityder Föreställningar Subjektiva normer Faktiska normer Yttre faktorer

Skolans trafiksäkerhetsarbete Samla vad vi gör, vad vi skulle vilja göra, vad vi tidigare pratat om, vad vi vill opinionsbilda kring. I princip en handlingsplan till vår policy. Bakgrunden: NTFs policy, verksamhetsidén, avsiktsförklaring, policydokument Barn och trafik

Motion 2007/08:Ub340 Motion till riksdagen 2007/08:Ub340 av Annelie Enochson (kd) Trafikundervisning i skolorna Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om … införande av obligatorisk trafikundervis-ning i skolan. … att ge Skolverket i uppdrag att utforma kunskapsmål för ämnesområdet trafik i skolan. … att se över ansvaret för att lärare i förskola, grundskola och gymnasium får det stöd de behöver när det gäller trafikundervisningen.

Körkort: Från färdighetstränande till insiktsskapande utbildning Minskat fokus Fordonsmekanik Manövrering Hantering av kritiska situationer Ökat fokus Förutseende Riskmedvetenhet Stora säkerhets-marginaler Kalibrering av egen förmåga

Från halk- till riskutbildning Gamla Att kunna: Starta och accelerera Nödstopp Undanmanöver Häva sladd etc. Nya Inse betydelsen av att undvika risker och att köra med stora säkerhetsmarginaler Realistisk uppfattning om egen förmåga Uppleva konsekvenser av överskattning Inse sambandet mellan hastighet och fordonsrörelse

Exempel på inslag: Krocksläde Krockviktsvåg Människohuvud Airbag Vältbil Bilbarnstol Sittställning Huvudstödssläde Krockad bil/vilt Bil i genomskärning ABS-bromsar Däckhörna Instruktionsbok Videofilmer

Stora säkerhetsmarginaler (?) Obligatorisk riskutbildning 1 och 2 (Proposition mars 2008)

Ökad insikt hos mopedhandlare som trimmar

Insikt om vikten av rätt siffra på skylten!? Nya hastighetsgränser Insikt om vikten av rätt siffra på skylten!?

Rätt siffra på skylten… …tydlig samsyn på transportpolitiska prioriteringar …. i första hand hög fram-komlighet som priori-teras. …flera av aktörerna är mer eller mindre kri-tiska till nationella initiativ som nollvisio-nen, den trafiksäker-hetspolitiska debatten och prioriteringarna inom transportpoli-tiken.

Insikt om minimala tidsvinster vid fortkörning: Minuter vid olika körlängder och hastigheter

Upplevd upptäcktrisk: Hot om körkortsindragning

Upplevd upptäcktrisk: Företags-ISA med loggning

Tydlighet i lagstiftning och påföljd: Om polisen och toleransgränserna

Regler: trafiksäkerhetspolicy i transportföretag

Aktörsmätningar yrkestrafik

Kommuners krav vid skolskjutsupphandling

Upphandling: Krav från resenärerna 65% av lokala pensionärs-organisationer använder över-enskommelsen

Grupptryck och subjektiva normer Hur skall killar köra för att ni tjejer skall gilla det? Hur tror ni killar att tjejer vill att ni ska köra?

Subjektiva normer: Gruppdiskussioner Telia 4 diskussionstillfällen (7-8 deltagare) 1:a mötet: Berätta om upplevda trafikfarliga situationer för varandra Spåna kring möjliga orsaker 2:a mötet: Spåna kring möjliga förebyggande åtgärder 3:e mötet: Lista möjliga åtgärder, dela upp på företag och förare 4:e mötet: Prioritera, lista till företaget, eget löfte

Gruppdiskussioner Telia

Samverkan: Insatsveckor bilbälte

Slutsats Hastighetsanpassning handlar om beteende Beteendet styrs av många saker, bl a attityder Åtgärder måste vidtas i hela systemet Trafikanten, regelsystemet, vägmiljön och fordonet Beteende Avsikter Attityder Föreställningar Subjektiva normer Faktiska normer Yttre faktorer