Attityder och beteende Nils Petter Gregersen Sundsvall 071025
Ett av nollvisionens fundament: Delat ansvar: Attityder och beteende gäller alltså både trafikanter och systemutformare! System utformare Trafikant
Föreställningar om konsekvenser av beteendet fortkörning… …om säkerhet …om tidsvinst …om marknadsandelar …om miljö …om hänsyn …om upptäcktsrisk …om körglädje Yttre faktorer… …väder/väglag …övervakning, ATK …straff/körkort …belöning …tekniska hjälpmedel …hastighetsgränser …bilens prestanda …fysiska åtgärder Hastighetsval Subjektiva normer… …föreställningar om lagar/regler …kompistryck …företagsledningens förväntningar …nära och kära/auktoriteter …kollegers förväntningar Avsikter: …att köra för fort …att köra lagligt Attityd: …förhållnings-sätt/inställning till fortkörning Faktiska normer… …lagstiftning och regler …företagsledningens krav …upphandlares krav Beteende Avsikter Attityder Föreställningar Subjektiva normer Faktiska normer Yttre faktorer
Nils Petter Gregersen Trafiksäkerhetschef NTF 070-5412095 Nollvisionen 10 år 2007-10-09 Nils Petter Gregersen Trafiksäkerhetschef NTF 070-5412095
Sammantaget har minst 600 liv sparats sedan beslutet om Nollvisionen
Långt till målet = mer fokus på trafikantens ansvar Viktigt att komma innanför pannbenet på trafikanten Kunskaper-attityder-insikt-förståelse-acceptans-motivation Trafikundervisning i skolan Körkortsutbildning Informationskampanjer Övervakning, toleransgränser, böter Ledarskapets ansvar (företag, myndigheter, org.) Kombinationer av olika ansatser! = bredare perspektiv på ”systemutformare”
Föreställningar om konsekvenser av fortkörning… …utbildning information för… …allmän förståelse för trafiksäkerhet …insikt om risker …insikt om nya hastighetsgränser …kunskap om påföljder ...kunskap om tidsvinst …ökad upplevd upptäcktsrisk Yttre faktorer… …fysisk utformning …teknisk utveckling …hastighetsgränser Subjektiva normer… …sanna resp. falska normer …göra trafiksäkerhet tillåtet …belöning för säker hastighet …från policy till verklighet Faktiska normer… …tydlighet, toleransgränser …utbildning/information om lagar/regler …ta fram ts-policy …öka ts-krav upphandling Beteende Avsikter Attityder Föreställningar Subjektiva normer Faktiska normer Yttre faktorer
Skolans trafiksäkerhetsarbete Samla vad vi gör, vad vi skulle vilja göra, vad vi tidigare pratat om, vad vi vill opinionsbilda kring. I princip en handlingsplan till vår policy. Bakgrunden: NTFs policy, verksamhetsidén, avsiktsförklaring, policydokument Barn och trafik
Motion 2007/08:Ub340 Motion till riksdagen 2007/08:Ub340 av Annelie Enochson (kd) Trafikundervisning i skolorna Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om … införande av obligatorisk trafikundervis-ning i skolan. … att ge Skolverket i uppdrag att utforma kunskapsmål för ämnesområdet trafik i skolan. … att se över ansvaret för att lärare i förskola, grundskola och gymnasium får det stöd de behöver när det gäller trafikundervisningen.
Körkort: Från färdighetstränande till insiktsskapande utbildning Minskat fokus Fordonsmekanik Manövrering Hantering av kritiska situationer Ökat fokus Förutseende Riskmedvetenhet Stora säkerhets-marginaler Kalibrering av egen förmåga
Från halk- till riskutbildning Gamla Att kunna: Starta och accelerera Nödstopp Undanmanöver Häva sladd etc. Nya Inse betydelsen av att undvika risker och att köra med stora säkerhetsmarginaler Realistisk uppfattning om egen förmåga Uppleva konsekvenser av överskattning Inse sambandet mellan hastighet och fordonsrörelse
Exempel på inslag: Krocksläde Krockviktsvåg Människohuvud Airbag Vältbil Bilbarnstol Sittställning Huvudstödssläde Krockad bil/vilt Bil i genomskärning ABS-bromsar Däckhörna Instruktionsbok Videofilmer
Stora säkerhetsmarginaler (?) Obligatorisk riskutbildning 1 och 2 (Proposition mars 2008)
Ökad insikt hos mopedhandlare som trimmar
Insikt om vikten av rätt siffra på skylten!? Nya hastighetsgränser Insikt om vikten av rätt siffra på skylten!?
Rätt siffra på skylten… …tydlig samsyn på transportpolitiska prioriteringar …. i första hand hög fram-komlighet som priori-teras. …flera av aktörerna är mer eller mindre kri-tiska till nationella initiativ som nollvisio-nen, den trafiksäker-hetspolitiska debatten och prioriteringarna inom transportpoli-tiken.
Insikt om minimala tidsvinster vid fortkörning: Minuter vid olika körlängder och hastigheter
Upplevd upptäcktrisk: Hot om körkortsindragning
Upplevd upptäcktrisk: Företags-ISA med loggning
Tydlighet i lagstiftning och påföljd: Om polisen och toleransgränserna
Regler: trafiksäkerhetspolicy i transportföretag
Aktörsmätningar yrkestrafik
Kommuners krav vid skolskjutsupphandling
Upphandling: Krav från resenärerna 65% av lokala pensionärs-organisationer använder över-enskommelsen
Grupptryck och subjektiva normer Hur skall killar köra för att ni tjejer skall gilla det? Hur tror ni killar att tjejer vill att ni ska köra?
Subjektiva normer: Gruppdiskussioner Telia 4 diskussionstillfällen (7-8 deltagare) 1:a mötet: Berätta om upplevda trafikfarliga situationer för varandra Spåna kring möjliga orsaker 2:a mötet: Spåna kring möjliga förebyggande åtgärder 3:e mötet: Lista möjliga åtgärder, dela upp på företag och förare 4:e mötet: Prioritera, lista till företaget, eget löfte
Gruppdiskussioner Telia
Samverkan: Insatsveckor bilbälte
Slutsats Hastighetsanpassning handlar om beteende Beteendet styrs av många saker, bl a attityder Åtgärder måste vidtas i hela systemet Trafikanten, regelsystemet, vägmiljön och fordonet Beteende Avsikter Attityder Föreställningar Subjektiva normer Faktiska normer Yttre faktorer