Vi är digitala immigranter – nu kommer infödda digitalister

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardagsutveckling - vad är det?
Läsplatta i undervisningen
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Nya Elementar!.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
EU:s åtta nyckelkompetenser
VART SKA VI…?.
”Att spegla samtiden i klassrummet”
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Kompetensutveckling Med PIM
Hej och välkomna!.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nya förutsättningar för lärande
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Webbresursen PIM ska fördjupa din Praktiska IT och Mediekompetens
Björknässkolan Nacka kommun
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Vårdnadshavarinloggning Tallkrogens skola
Its learning ur ett organisationsperspektiv Leif Sköldberg, Rektor Rinmangymnasiet, Eskilstuna En skolledares reflektioner.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
Dagens presentation  Vad är Öppna programmet och hur arbetar vi?  Hur ser vårt datoranvändande ut?  Tid för frågor.  Daniel Anderberg IT-samordnare.
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord +
Marknadsföring och försäljning
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Workshop Arbetsplatslärande.
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Krav på programmering i skolan
Presentationens avskrift:

Vi är digitala immigranter – nu kommer infödda digitalister

Framtiden föds i nuet Är vi inte i nuet – hur ska vi då kunna lära för framtiden? Vi ska lära våra barn till yrken som inte finns Vi ska lära våra barn att använda verktyg som inte finns Vi går från ett Kunskapssamhälle till ett Förståelsesamhälle

EU: 4 Digital kompetens (HT06) Att kunna använda nätet för att Ta fram information Bedöma Lagra Producera Redovisa Utbyta information samt för att kommunicera och delta i samarbetsnätverk (EU’s nyckelkompetenser för livslångt lärande Skolverkets tolkning 2009-08-28; Redovisning av regeringsuppdrag) * I skolan * På fritiden * I förvärvslivet

Informations- nätverk Tre generationer Webb Internet Webb 1.0 Webb 2.0 Dator- nätverk Informations- nätverk Sociala nätverk Cisco Google Facebook

Webb 2.0 – den sociala webben Den demokratiska webben – alla är jämlikar/vänner Upptäcker Delar Skapar/Producerar Konsumerar Kommunicerar Samarbetar

Skola 2.0 – med webben som lärplattform Ett strävansmål – mot den ständiga framtiden Användarna sätts i focus Blir producenter i stället för konsumenter Webben inte längre bara sändare utan utbytare av info (Wikis mm)

Ett paradigmskifte Skola 1.0 Skola 2.0 Källor NE Wikipedia Organisation Klass Socialt nätverk Drivkraft Plikt Eget engagemang Skola Byggnad, organisation Livsstil Lärare Chef, auktoritet Ledsagare, mentor Elever Konsumenter Producenter, en tillgång

Skolverket rekommenderar Elever ska garanteras en digital kompetens IT-användningen i skolan behöver utvecklas Lärare behöver kompetensutveckling Tekniska lösningar behöver ses över (Skolverkets 2009-08-28; Redovisning av regeringsuppdrag)

IT-användningen i skolan behöver utvecklas Informationsteknikens möjligheter i lärandet bör utnyttjas mer effektivt. Det viktiga är att identifiera hur ämnesundervisningen kan bli bättre med hjälp av IT. Skolan behöver också tillgång till fler och bättre digitala lärresurser. (Skolverkets 2009-08-28; Redovisning av regeringsuppdrag)

Organisationsförändringar genom införande av IT-stöd Förändringar i våra roller Utnyttja möjligheter Sålla bort onödig information Sluta med något gammalt Inspirera varandra till att arbeta strukturerat Föregå med gott exempel Var nyfiken Lär dig lära för livet – för framtiden!

Det går inte att välja bort IT Alla måste med…

Lärare behöver kompetensutveckling Det finns en stor pedagogisk potential om läraren har IT-kompetens (PIM/workshops) reflekterar över hur undervisningen ska kunna utvecklas med hjälp av ny teknik (Arbetslaget) Lärare behöver öka sin kompetens och förtrogenhet med IT Detta måste ske utifrån en långsiktig plan för hur IT integreras i den pedagogiska vardagen (Formulär Fronter – ett underlag) (Skolverkets 2009-08-28; Redovisning av regeringsuppdrag)

Attityder påverkas av bristfällig teknik Brister i utrustning begränsar i hög grad lärarnas användning och påverkar deras attityder till IT negativt. Om läraren är hänvisad till en delad dator vid en gemensam arbetsplats om utrustningen i klassrummet är bristfällig att tillgången till nätverket/Internet är osäkert (Skolverkets 2009-08-28; Redovisning av regeringsuppdrag)

Tre steg närmare framtiden…1 En bärbar dator till varje lärare Använd den I klassrummet På egna arbetsplatsen I hemmet Som stöd i undervisningen Planering - administration Intresseväckare

Tre steg närmare framtiden…2 AV-utrustning i klassrummet Interaktiv projektor i taket färdig för plug-in på lärardator (minst 1 klassrum/skola) Mobil projektor på vagn med dator färdigmonterad/klar för plug-in Projektor i taket kopplad till stationär dator och högtalaranläggning

Tre steg närmare framtiden…3 Datorer i klassrummet Klassrumsdatorer (enstaka) Klassuppsättning bärbara datorer Bokningssystem Stationära (bärbara) datorer i klassrummet En till en dator-elev (pilotprojekt start HT 2010)

Med dator i klassrummet kan du välja bort TV Video OH-projektorer Klassrumskartor Uppslagsverk Kartböcker Läromedel som snabbt föråldras

Möjligheterna finns – utnyttja dem! Fronter lärplattform Information Schema Närvaro/frånvaro Lokala pedagogiska arbetsplaner (LPP) Omdömen-IUP Undervisningsmaterial Digitala lärresurser Espresso Historeibiblioteket NE AV-media Webben (lektion.se) Skolverket – Mulimediabyrån mm

Som stöd har vi… Pedagogiska program på alla datorer MiniSebran SeLingua SeTerra Pedagogiska program på alla datorer Pyramidspelen Flying Chefren Cheops Ord till ord (sv/en/ty/fr) Tangentträning

Som stöd har vi… Specialpedagogiska hjälpmedel (Alternativt Datortek) På alla datorer StavaRex SpellRight Saida WordReadPlus Lexia/Provia På enskilda datorer Cogmed Robomemo Gustavas Ordböcker Matteknep 1 Matteknep 2 Huset (nya) Titta In

Som stöd har vi… Skollicenser - Egna program för skolan eller enstaka datorer (exempel) Att Sticka Att Virka Stitch2000

Och inte att förglömma Ett stabilt nät En bra support (4646)

Dessutom PIM… ”Praktisk IT- och Mediekompetens” Programvaror under PIM Photofiltre Audacity PhotoStory Freemind Lär dig Utnyttja datorn bättre Skapa egna lärresurser med hjälp av datorn Ett webbaserat studiematerial Tio handledningar som visar hur olika programvaror kan användas praktiskt i skolans verksamhet. Materialet kan användas både enskilt och i ett arbetslag som studerar tillsammans. PIM-handledningarna kan även användas i det dagliga arbetet, när lärare och elever behöver få direkt hjälp med att till exempel bearbeta sina bilder från digitalkameran. Det är en helt kostnadsfri resurs riktad till Sveriges alla pedagoger.

Från VAD till HUR Är du med på tåget? Hur ska du planera sin resa? Vad behöver du ha med i bagaget för att nå målet Hur ska du packa?

Det största hotet? – Ja då ska den läraren ersättas! Kan en lärare ersättas av en dator? – Ja då ska den läraren ersättas! Med en annan typ av lärare, en handledare/ledsagare/mentor! Lärarens roll

Molnet Framtiden

Molnet All information finns i ”molnet” Du kan nå det från vilken dator som helst, var som helst i världen