Kerstin Jönsson 054 - 19 40 81 kerstin.jonsson@konsumentverket.se ”Olyckor är ingen bra business” varken för företagaren eller föreningen Kerstin Jönsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Arbetsmiljö Vad är det?.
Distans- och hemförsäljningslagen
Översikt av Guide till ökad vattensäkerhet
PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Konsumentköplagen.
Översikt över reglering & aktörer på värdepappersmarknaden
Skatteverkets större insatser 2014
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Nacka – en trygg och säker kommun. Nacka – Safe Community sedan 2000 • Blev certifierad som Safe Community år 2000 • Vi återcertifierades 2010.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsgivarens ansvar regleras i lag & föreskrifter
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Egenanställning Alternativ till företag (C) Copyright Coachbolaget1.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Distriktet i Stockholm
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Vanliga fel vid riskbedömning
Reformen LSO Utveckla riskanalysarbetet genom samordning av arbetet med riskanalyser enligt olika lagstiftningar Tydliggöra kraven på innehåll i handlingsprogrammen.
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
§ 41 Räddningstjänstlagen
Landstingets miljöarbete
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
”Saker att beakta för att höja säkerheten i ungdomsarbetsverkstäder” Juha Dahlbo JDA CONSULT.
RESULTAT FÖR INKUBATORN Antal idéer som kommit in under
Hygienrutiner i förskolan
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Föreskrifter/ allm råd Systematiskt kvalitetsarbete SN ska ha rutiner för att upptäcka och åtgärda missförhållanden i fam hemmet eller HVB inleda.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
Tillsammans för världens säkraste vård
Konsumentköplagen.
Budget Företagets planering i siffror
1 Rivbranschens arbetsmiljöutbildning Foto Gunilla Bernevi Rex Foto: Gunilla Bernevi Rex.
En säker arbetsplats Lars Björkeström Medlemsträff Skaraborg
Marknadsförarens yrkesroll
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Finansiell integration i EU Vilken roll spelar FI? Ett anförande vid Bankföreningens seminarium om den nya lagstiftningsprocessen i EU 19 april 2004 Kerstin.
Skyddsombudet uppgifter
Mälarlänsutbildningen 28 sept
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Politikerna har dessa uppgifter. Politikerna har dessa uppgifter Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för.
Konsumentköplagen.
Systematiskt säkerhetsarbete
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Modell för systematiskt arbetsmiljöarbete
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Kunskap om rapporteringsskyldighet vid olyckor och tillbud Kunskap om rapportering av olyckor och tillbud Förståelse för vikten och värdet av rapporteringen.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
© Brandskyddsföreningens Service AB Grundkurs Välkommen Systematiskt Brandskyddsarbete.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
13 mars 2017 Arenasamverkan i GGVV
Samverkan.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Intern styrning och kontroll
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

Kerstin Jönsson 054 - 19 40 81 kerstin.jonsson@konsumentverket.se ”Olyckor är ingen bra business” varken för företagaren eller föreningen Kerstin Jönsson 054 - 19 40 81 kerstin.jonsson@konsumentverket.se Exempel på olyckor: Dykolyckor Bungyjump rep som gick av Klätterställning som välte Glaciärolyckan Bakgrund: KOV är tillsynsmyndighet för PSL som ställer krav på att både varor och tjänster som säljs till konsumenter ska vara säkra

Produktsäkerhetslagen Syfte: Att varor och tjänster som säljs till konsumenter inte orsakar personskador Krav på varor/tjänster Möjlighet stoppa försäljning Konsumentverket är tillsynsmyndighet Framåtsyftande, förebyggande Som jag sa syftar PSL till att förhindra framtida skador. Den ger möjlighet att ställa krav på varor och tjänster och på den information som finns kring och på produkter. I sista hand kan KOV kräva återkallelse. Verkar svårare för tjänster, men det får övervägas i varje enskilt fall.

Är tjänsten säker? Komptetens Säkerhetsinformation som lämnas Förebyggande säkerhetsarbete Räddningsplan God sed i berörd bransch Förväntad skyddsnivå Utförs – är det ordning o reda? hur använder man skyddsutrustning ansvarsfördelning i företaget finns det regler för verksamheten Säkerhetsinformation – vad säger ledaren till kunden, vilka krav ställs på kunden, frågar man om kundens hälsotillstånd Hur är verksamheten anpassat till barn o äldre? Särskild hänsyn till barn och äldre – en spång kan vara OK för vuxna men problemför barn och äldre, hur gör man då God sed – finns det en bransch org? Har branschen egna regler? Jmfr andra branscher motoerevent - motorsport Förväntad skyddsnivå – flytväst, ridhjälm

Krav på kompetens Fjälledare Snöskoterguide Naturguider Bergsguide Högfjällsterräng = Alpin terräng Bergsguide Fjälledare Snöskoterguide Klippklätterinstr Bergsguide Fjälledarnormen Naturguider Naturguider Krav på kompetens

Systematiskt säkerhetsarbete Regler som styr Fördela ansvaret Krav på utbildning Krav på utrustning Undersök skaderisker Åtgärda riskerna Upprätta rutiner Hur har ni dokumenterat säkerhetsarbetet Har ni koll på vilka regler som styr er verksamhet och hur ofta har ni kontakt med resp myndighet Ansvar – både ansvar och befogenheter – gäller både verksamhet och vid räddningsinsats Vilka krav på utbildning anser ni själva i företaget att ni behöver, fortbildning? Olika kompetens hos olika individer? Hur hanterar ni er utrustning? CE-märkt? Har ni koll på när den byttes ut senast? Lagades? Servades? Hur ser er riskanalys ut Hur ser åtgärdsplaner ut? Uppföljning? Rutiner nyanställda utbildning krav på kunderna instruera kunderna hantering av utrustning Uppföljning av olyckor Hur aktiva är ni i säkerhetsarbetet? Med på agendan? Följ upp säkerhetsarbetet