Tommy Sahlsten Har arbetat i Folksam sedan 1990.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Advertisements

KILA – FLATÖ DIKNINGSFÖRETAG 2004 SAMFÄLLIGHETSFÖRENINGS
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
”Så förbättrar vi vår konsultverksamhet!” Ett konkret exempel genomfört våren 2001 Nyckelfrågor att arbeta med: Förutsättningar; 1. Företagets historik/bakgrund.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Postmilen båda banorna
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
När infaller Julafton och hur ofta?
Presentationens avskrift:

Tommy Sahlsten Har arbetat i Folksam sedan 1990. Arbetar som marknadscontroller med analys, uppföljning och förändringar. Är ordförande i den svenska användarföreningen. ( MapInfo Swedish User Group )

Folksamgruppen Består av två koncerner, Livförsäkring Sakförsäkring Premieinkomst 4915 Mkr Förvaltat kapital 58004 Mkr Driftskostnadsprocent 11,9 % Kollektiv konsolidering 111,6 % Sakförsäkring Premieintäkt 7371 Mkr Driftskostnadsprocent 16,5 % Skadekostnadsprocent 82,2 % Combined ratio 98,7 % Konsolideringsgrad 60,2 % Totalt ca 3400 anställda i koncernen

Verksamhetsområden MO Geografiska områden, 12 MO Callcenter MO Djur MO Idrott

Infrastruktur Geografiska MO 12 Fältkontor 37 Säljkontor 60 Samverkansregioner 5 Skadecentraler (Sak, Motor, Person) 5 / process LivSpar centraler

GIS som hjälpmedel i Folksam

Vad kommer föredraget att handla om? Nyttan av att använda GIS/kartor i verksamheten De problem/begränsningar som en stor organisation medför. Går det att lösa allt på en gång? Vilka möjligheter/begränsningar ger det externa datat att skapa historik, koppla till premienycklar, etc? Hur få användare i organisationen att utnyttja informationen?

Kartor och tabeller Ersätter GIS/kartor den traditionella analysen?

Kartor och tabeller Svaret är NEJ!

Varför kartor i analys och beslutsfasen? Hjärnan använder en mindre del av ena halvan när den tolkar tabeller.

Varför kartor i analys och beslutsfasen? Hjärnan använder båda halvorna och ungefär hälften av dess kapacitet när den tolkar en bild. Hjärnan tolkar en bild i flera dimensioner.

Varför kartor i analys och beslutsfasen? I början av 90-talet kom J Smelcer och E Carrell vid American University fram till att problemlösning och beslutsfattande går: Ca 42% snabbare med hjälp av en karta istället för en tabell. Feltolkningen minskade med ca 26% Vid komplexa frågeställningar blev resultaten ännu bättre.

Försäkringsbranschen Bygger på att ett kollektiv delar riskerna Hårt styrt av regelverk och myndigheter Stora datamängder Många olika system som interakterar Förändringscykeln är 0-3 år Avancerade aktuariella analyser och beräkningar Reservsättning av skador från 1 år till livsvarigt

Vad gör vi idag och i morgon? Vilket behov och nytta finns? Teknik och distribution Konsekvenser och problemområden

Vilket behov / nytta har vi av GIS?

Analyser

Försäljning/Marknad

Skadehantering

Information internt/externt

Analys marknad Sjukfrånvaro per kommun

Analys marknad Sjukfrånvaro per kommun

Premiesättning nivåförändringsförslag

Premiesättning Resultat nivåförändringsförslag

Riskanalys P-bil Vagnskada

Riskanalys P-bil Vagnskada

Analys Segmentering av kund

Analys Förändring av säljkåren

Försäljning Marknad Beståndsutveckling Villa

Försäljning Marknad Marknadsandelar P-bil

Skador Var finns vår leverantör?

Skador - Ruttplanering Idag sker ruttplaneringen av besiktningscentralerna, vilka styr inspektörernas uppdrag i form av när, var och vad som skall besiktigas/besökas. På teknikcentralerna är de största verkstäderna uppkopplade och har bildöverföring till Folksam. Även här styrs inspektörerna av centralen. Det finns idag på marknaden lösningar som är mer eller mindre avancerade. Det hinder som finns internt är integration och samordning av system, personal och rutiner.

Information - Internt Det finns ett stort behov av att kunna sprida information till ledningsgrupper, olika användar-kategorier och andra. Idag sker detta med hjälp av MI Professional, MI Discovery och i form av rapporter från Cognos ( tabeller ).

Intern information

Information - Externt Idag finns information på Folksam hemsida om bl.a var våra kontor finns, mm. Den saknar dock en del funktioner som skulle kunna ge kunden en bättre service. Där har vi mycket att lära av kommunerna som har en hög tillgänglighet och tillförlitlig information via sina olika portaler.

Teknik / Distribution Verktyg Cognos Power Play klientversion, som byts ut till web versionen 2007 Excel MapInfo Professional 8.0 ( 6 st användare ) MapInfo Discovery Specialkörningar av aktuarierna i grund databaserna

Typ av användare antal Få Specialister MI Pro Endusers MI Discovery MapXtreme Web Många

Typ av användare krav på funktionalitet Analysera/Bearbeta Specialister MI Pro Endusers MI Discovery Web MapXtreme- baserade lösningar Titta/Information

Problemområden Många olika system, ca 30 – 40 st. med mer eller mindre integration. Datamängder, vi har ca 3,2 milj. hushåll i baserna. Skapa historik, sammankoppla data, etc Externdata, myndigheterna gör förändringar som bl.a.omöjliggör jämförelser bakåt. Ex.vis postnummerindelningen. I organisationen är det många avdelningar som blir inblandade i en förändring

Externdata - nycklar Län, kommun och församlingsgränser, LKF kod Församlingsgränserna är för stora ytenheter i storstäderna samtidigt som de är för små på landsbygden. Håller relativt bra över tiden. Ofta sammanslås en eller flera församlingar till en större.

Externdata - nycklar Postnummergränser Är 5 positioner långt. Ex.vis 411 38 Göteborg Finns statistik i tabellform med summering på 3 eller 5 positioner. Kan förändras utan någon som helst anledning. Går ej att återskapa. Ändras i princip varje år.

5 ställiga postnummergränser i Göteborg

Externdata - nycklar Nyckelkoder Är en geografisk ytenhet som respektive kommun ansvarar för. Finns ingen enhetlig definition. Alla kommuner har inte fullföljt indelningen.

Externdata - nycklar Rutnät Bygger på rutor om 250 x 250 meter och större. Alla rutor har en fixerad hörnpunkt med angivna koordinater. Är det enda system som möjliggör att kunna koppla data till ruta och dessutom återskapa statistik på ett säkert sätt. Förutsätter att man geokodar det egna datat.

Vad gör vi imorgon? Önskelistan är att vi har en internportal baserad på MapXtreme alla kunder är ”geokodade” vi har rutnät som nyckel vi använder ruttplanering kopplat till ”skadeinfo” utvecklar en extern portal för kunderna