FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Växtkraft Kinda OFFENSIV KRIS – OCH UTVECKLINGSHANTERING I KINDA Möte varselsamordnare 22 Januari 2009.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Tillväxt via besöksnäringen en reell möjlighet när vi erbjuder det resenärerna vill ha Näringsliv och arbetsmarknad Plan och ökonomi EUROPEISKA UNIONEN.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Resultat så här långt… företag 60 workshops
Enkäten - effektivt näringslivsarbete i Örebroregionen
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Statliga myndigheters medverkan i det regionala tillväxtarbetet % % SAMVERKA MOTVERKA GEMENSAMTENSKILT.
Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regional digital agenda för Östergötland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
© Hälsingland Turism ek.fr Länets största tillväxtkluster Hälsingland Turism.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Enkel turismkunskap.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Aktiviteter och upplevelser
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Sustainable Business Mälardalen Aktuellt projekt: Landsbygdsutvecklingsprogram för hållbar turism ”Hållbart Konsumtionslandskap – för Upplevelse och Rekreation”
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
RUP/RUS – process-revidering Beredningsgrupp – inspel från aktörer Dialogmöten utifrån 4 teman. Swot-cafe, Befintliga grupperingar - Näringslivet aktörer,
Visit South East Sweden visitse.se. Upplevelsekampen.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Uppstartsmöte Nytt Landsbygdsprogram Vad händer nu? Sid 1.
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Nya Landsbygdsprogrammet
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Välkommen till styrelsemöte, Stockholm 8 jan 2014
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
FORTSATT POSITIV UTVECKLING!
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Nuvab Näringslivsprogram
Competence Academy – Public Sector
Där idéer blir verklighet
I samarbete med Länsstyrelsen Jämtlands län
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020

FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!

Snöskotern är en reseanledning En av många aktiviteter Det är något som alla kan göra Det är exotiskt Den är attraktiv som aktivitet

Exempel på skoteraktiviteter i Ruka, Finland Detta utöver traditionella safari´s Man kör skoter för att; -Bada bastu -Äta en middag i skogen -Se på norrsken -Se på renar och husky farmen -Se på vackra omgivningar

Vad är Visit Sweden-hur jobbar man? Sveriges marknadsavdelning utomlands Dvs; Sköter marknadsföring för Sverige med 12 utländska kontor Aktiva partnerskap med svenska och utländska aktörer Sweden Community, 200.000 medlemmar

Vad är Svensk Turism AB Aktiv ägare till 50% i Visit Sweden Delägare (40%) i Sv Destinationsutveckling Huvudmannaskapet för den Nationella Strategin 2020 Forum för lobby verksamhet

Nationell strategi för besöksnäringen/turismen år 2020 Målsättning år 2020; Från 252 till 500 miljarder i omsättning Från 160 till 260 tusen arbetstillfällen Från 15 till 35 exportmogna destinationer

Nationell strategi för besöksnäringen/turismen år 2020 Strategiska mål för tillväxt; Attrahera utländska målgrupper Utveckla fler exportmogna destinationer Stödja befintliga destinationer Få fler svenskar att resa och utnyttja tjänster

Nationell strategi för besöksnäringen/turismen år 2020 3 FOKUSOMRÅDEN; Destinationsutveckling och teman Offensiv marknadsföring och försäljning En samordnad besöksnäring

Huvudstrategierna Utveckla destinationer i världsklass Attrahera kapital som accelererar utvecklingen Samverkan mellan privata och offentliga Attrahera utvalda målgrupper Entreprenörskap, företagande och kompetens Hållbar besöksnäring

Vad är en destination? -Region -Ort -Anläggning

Samverka! Samverka! Samverka! I regionen, i orten och i anläggningen Mellan aktörer, entreprenörer, organisationer, fjällsäkerhetskommittéer, hotell- och fjällanläggningar, turistbyråer m fl PÅ ALLA NIVÅER! Gemensam marknadsföring o försäljning SAMVERKAN MELLAN ALLA AKTÖRER ÄR VIKTIGT!

Vad innebär detta för fjällsäkerheten? Fler gäster – fler arrangörer/aktörer! Större krav på säkerhet i alla former PSL, Produktsäkerhetslagen - riskanalys Guider, färdledare Fjällsäkerhetskommittéer viktigare Certifiering av snöskoteruthyrare etc Information till våra gäster/besökare

Sammanfattning -Samverka mellan destinationer – arrangörer – fjällsäkerhet - kund - Marknadsför skoteråkning -Tillsammans skapar vi givande upplevelser -Tillsammans når vi vårt gemensamma mål år 2020

Tack för att ni lyssnade! Hans Gerremo, vd SLAO Email; hans.gerremo@slao.se Mobil; 0703-132395