Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Handlingsplan för matematikutveckling
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Bedömning av professionell kompetens
Summering av brainstorm 2
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
FRÅN KUNG TILL KEJSARE DEL 2 Revolutioner!. INNEHÅLL  Momentet tar vid där det förra slutade och kastar oss in i sjuttonhundratalet.  Vi kommer att.
Utmaningar i arbetet med BfL
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
BFL Bedömning för lärande
Självvärdering.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Rörelse och konstruktion
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
A P R Lärmiljö Administrativ plattform: Pedagogiska verktyg
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Feodalismen. HandelVasallerJordbrukHantverkRoms fallUpptäckarePest!
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lära för livet!.
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
DET-Uppgifter.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Klagshamns rektorsområde
LPP – rörelse Lekar och spel
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Tillgängliga lärmiljöer
Presentationens avskrift:

Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg

Mål

Dagens verktyg • Hist.se • Gapminder • Wikispaces

Det gäller att veta när man ska ducka. IUP PRAO Wiki Filma Hemsida LGR11 Betyg En till en PIM Skriftliga omdömen Ämnet i fokus Entrepenöriellt lärande Interaktiva skrivtavlor UF Ämnesövergripande Nationella prov Jämställdhet Sociala medier PBL Källkritik Arbetslag Pedagogisk planering Likabehandlingsplan Gapminder Hist.se

Hyfsad undervisning AktivitetVariationDelaktighet

Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer, • kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, • reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och • använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.

Från sortera till analysera

GAP-Minder från sortera till analysera

Hur kan vi variera ”sortera”? Testa, lek och diskutera (Delaktighet, Aktivitet och Variation)

Hur kan du använda gapminder world? Testa, lek och diskutera (Delaktighet, Aktivitet och Variation)

?

?

?

Hur kan vi arbeta med enskilda länder och/eller med jämförelser mellan länder? Testa, lek och diskutera (Delaktighet, Aktivitet och Variation)

Nytt från Gapminder Gapminder

Wikispaces

Lärande är en aktivitet Inte en plats

Formativ bedömning – en del av undervisningen(Syfte) • Identifiera elevers styrkor och svagheter • Hjälp att planera undervisning • Hjälp till elevers självvärdering • Främja självständighet och ansvar

Formativ bedömning – strategier • Klargöra, dela och förstå mål och kunskapskrav • Skapa klassrumsdiskussioner som lockar fram ”bevis” på lärande • Återkoppling som får eleverna att röra sig framåt • Elever som resurser för varandra • Elever som ”ägare” av sitt eget lärande