Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg
Mål
Dagens verktyg • Hist.se • Gapminder • Wikispaces
Det gäller att veta när man ska ducka. IUP PRAO Wiki Filma Hemsida LGR11 Betyg En till en PIM Skriftliga omdömen Ämnet i fokus Entrepenöriellt lärande Interaktiva skrivtavlor UF Ämnesövergripande Nationella prov Jämställdhet Sociala medier PBL Källkritik Arbetslag Pedagogisk planering Likabehandlingsplan Gapminder Hist.se
Hyfsad undervisning AktivitetVariationDelaktighet
Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer, • kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, • reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och • använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Från sortera till analysera
GAP-Minder från sortera till analysera
Hur kan vi variera ”sortera”? Testa, lek och diskutera (Delaktighet, Aktivitet och Variation)
Hur kan du använda gapminder world? Testa, lek och diskutera (Delaktighet, Aktivitet och Variation)
?
?
?
Hur kan vi arbeta med enskilda länder och/eller med jämförelser mellan länder? Testa, lek och diskutera (Delaktighet, Aktivitet och Variation)
Nytt från Gapminder Gapminder
Wikispaces
Lärande är en aktivitet Inte en plats
Formativ bedömning – en del av undervisningen(Syfte) • Identifiera elevers styrkor och svagheter • Hjälp att planera undervisning • Hjälp till elevers självvärdering • Främja självständighet och ansvar
Formativ bedömning – strategier • Klargöra, dela och förstå mål och kunskapskrav • Skapa klassrumsdiskussioner som lockar fram ”bevis” på lärande • Återkoppling som får eleverna att röra sig framåt • Elever som resurser för varandra • Elever som ”ägare” av sitt eget lärande