En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå – www.esdsverige.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Svensk byggforskning i samverkan. Medverkande universitet Sveriges Bygguniversitet är en samarbetsorganisation som omfattar forsknings- och utbildningsenheter.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
Projektrubrik Syfte Målgrupper
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Svensk Förening för Radioekologi 10 år,
Ulf P Andersson GMV
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Hållbar utveckling på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet
Lärande för hållbar utveckling
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
Läroplansträff Välkomna.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Tillgänglighets- uppdraget
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
i kommuner, landsting/regioner
Intressenter OL108A.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Välkommen till ESF:s seminarium
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Förstudie: Hållbar konsumtion
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Validering Av Livslångt Lärande
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Vårdkedjearbete för personer med förvärvad hjärnskada under 65 år
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Michael Anefur Nationell hemlöshetssamordnare Socialdepartementet
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Nationell plattform för förbättringskunskap & Sommardialog
Profilarbete för integrering av Hållbar Utveckling vid Mälardalens Högskola Projektledare: Birgitta Schwartz, Sylvia Waara, Peter Dobers (föräldraledig)
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –

Bakgrund  Behov – en nationell arena för utbildare inom högre utbildning för didaktiskt utvecklingsarbete inom utbildning för hållbar utveckling.  Uppmärksammat i två studier av HSV (lärare inom två nätverk respektive lärarutbildare)  Sida uppmanar WWF att ta initiativet i Uppsala april 2008

Vem ska göra det?  Högskoleverket har ej fått detta uppdrag av regeringen  Ansvaret ligger på enskilda lärosäten och organisationer genom olika former av samverkan  Inledningsvis har WWF tagit initiativet till att registrera och starta upp en hemsida

Vem ska göra det långsiktigt? Öppen och svår fråga- WWF kommer troligen att vara en viktig finansiär för verksamheten en tid framåt….

Arbetet inleddes – här är vi…  I samband med en workshop vid VHU-konferensen i Uppsala april 2008 skapades en liten arbetsgrupp för att vidareutveckla idén om en lärosätesövergripande hemsida för ESD.  Tankarna utformades till en projektbeskrivning i juni  Projektbeskrivningen utgjorde ett underlag för gruppens ytterligare diskussioner 23 sept Solna  Projektledaren tog upp hemsidan till diskussion under SWEDESD konferensen 3-4 oktober  Hemsidan byggs upp jan-feb 2009 och utvecklas fortfarande…

Hemsidans mål och mening  Syfte Att förankra, bygga upp och skapa en struktur där framgångsrika modeller kan utväxlas och en kritisk dialog stimuleras.  Målgrupp Utbildare (lärare men också studenter som undervisar inom studentdrivna kurser)

Hemsidan kännetecknas av  att den är öppen för alla intressenter i högre utbildning – också föreningar, myndigheter, folkbildning m.fl.  att den undviker att utforma slutna samtalsgrupper  att en mångfalden av olika innehåll uppmärksammas så att den inte ensidigt förknippas med traditionell miljöundervisning

Hemsidan kännetecknas av  Kritiskt förhållningssätt Tonen i samtalen ska vara konstruktiv och föras i respektfull anda. Samtalen kan gärna vara lite självkritiska reflektioner över olika förgivet-tagna utgångspunkter. Det bör finnas ett utrymme för att också öppet redogöra för misslyckanden.  Språk Huvudspråket är svenska. ( Tanke - Portalsidan samt några centrala sidor översätts symmetriskt med de svenska) Övrigt engelskt material kan vara specifikt

Avgränsningar  Erfarenhetsutbytet gäller i första hand för svenska utbildare. Bidragslämnare är i första hand utbildare i Sverige men avnämare är intresserade verksamma utbildare i hela världen.  Hemsidan är inriktad mot utbildning för hållbar utveckling i högre utbildning, vilket innebär att innehållet ska fokusera på utbildningsrelevansen, d.v.s. utbildning för hållbar utveckling och inte hållbar utveckling mer generellt.

Initiativtagare  Projektledning WWF med en referensgrupp med representanter från:  HSV,  HU2 (Hållbar utveckling i högre utbildning),  VHU (Vetenskap för hållbar utveckling),  CEMUS (Centrum för miljö och utvecklingsstudier samt  Svenska Ekodemiker (studentförening) Värdefull input och förankring i Sverige åstadkoms dessutom med forskarnätverket "Utbildning och Hållbar utveckling" och det av Den Globala Skolan initierade nätverket för lärarutbildare, Lärhut.

Västerås Vi som tror på det här är:  Ulf P Andersson, Göteborgs Universitet/HU2  Carina Borgström-Hansson, WWF  Peter Dobers, Mälardalens Högskola/HU2  Pär Frick, Svenska Ekodemiker  Eva Friman, Cemus/VHU  Lars Ingelstam  Anna Lundh, HSV  Per Sund, WWF/Forskning utbildning och hållbar utveckling/Lärhut

Visst är det väl fler som är intresserade! Besök och bidra med era innovativa tankar om utbildning för hållbar utveckling i högre utbildning!!!