MFS 1. Kulturell mångfald 2. Etiska riktlinjer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Om människosyn och etik
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Prevent honor related norms, traditions, violence and crime.
Kultur för alla – gäller det mig
Föräldramöte 12 september 2011
Aktör / Struktur.
Slang, svordomar och ungdomsspråk
Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Det svenska perspektivet i kölvattnet av SKF-målet Konferens i Nynäshamn 30 mars – 1 april 2011 Jesper Öberg.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Kommer välfärdsstaten att överleva globaliseringen?
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
MFS 1. Kulturell mångfald 2. Etiska riktlinjer
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Immigration Integration & Segregation
Etik Moral Filosofi.
Moria: Tidig feminism.
KUR projekt Utbildning ICF som redskap vid samverkan ”Omgivningsfaktorer” Curt Nyström Orvar Nyström Trollhättan den 10 och 11 november.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Filosofi 1.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
Moria: Tidig feminism.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Introduktion till hälsofrämjande verksamhet 5sp
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Learning study som aktionsforskningsprocess: Lärares och elevers parallella lärande.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Vad är etik? Vad är forskningsetik? I Forskningsetik: systematisk analys av och reflektion kring etiska problem som uppstår i samband med vetenskaplig.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
KuSE HT16 Undervisningstillfälle 5
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Akademiska värden - inledning till samtal
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Politisk kommunikation II
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
MSL, framtida projekt Located 2 km north from here. History dates back to the research institute that was founded in 1937 for the Nobel Laureate Manne.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
Hoppas det här går hem ! Bildspelet vecka 3 5 BE ® BrucElvis
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
My role model.
Action Learning.
Svarsfrekvensen i undersökningar från webbpaneler. Några resultat
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Tak1 Finite- does show time.
Possessiva pronomen.
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

MFS 1. Kulturell mångfald 2. Etiska riktlinjer HT 2011 J-C Gumucio

1. Kulturbegreppet Vad är kultur: Definition - Konstituerande - Allomfattande och integrerande - Skiftande i rum och tid genom inom- och mellanfolkliga interaktionsprocesser

Definition Nyttan av en operationell definition, som underlättar ett närmande till / förståelse av nya socio-kulturella arenor. Kultur som den traderade kombinationen av Teknik Sociala institutioner / traditioner Livsåskådning / V-syn, Traderingen sker medelst kommunikationskoder,, , systematisering av kunskap (t.ex. med olika klassifikationssystem) konst, musik, mm.

KULTUR SOM ALLOMFATTANDE BEGREPP

Konstituerande Kulturen är inte en ”ryggsäck”, utan den är vi inte människor. Delvis bestämmer den tom. hur vår anatomi ser ut The great selective pressure in hominid evolution has been the necessity to organize somatic dispositions by symbolic means (Sahlins, 1996, 403)

Kommunikationskoder - Språk - Klassifikationer / taxonomier - Systematisk kunskap Juridiska system ....... OBS, nen enorma variationen i hur dessa koder är strukturerade och relaterar till varandra

Grunderna för social interaktion Olika sätt att hantera sociala faktorer som Klass / kast Etnisk tillhörighet Nationalitet Genus Släktskap inom rättstatens sociala kontrakt

social interaktion (II) Det privata, närsamhället, det offentliga. Språkanvändning gentemot ålder, genus, makt hierarkier Att överbrygga kommunikationshinder: att lyssna-tala, ledarskap-samarbete Seder och bruk: att hälsa, måltider, mottagningar

Vardagens vedermödor Göra en sak i taget eller flera samtidigt. Planera långsiktigt och hålla sig till det Punktlighet

Avigsidan Varje kulturell tradition innehåller både positiva och negativa aspekter. T..ex. den europeiska synen att man är bäst i världen, förnuftig, sansad och pålitlig, jfr. t.ex. med folk från Mellanöstern, ”cringing, ostentatious, arrogant, cruel, affeminate, and lawless aliens” (Davies, 103).

Lång tradition Denna uppfattning började etablera sig i antikens Grekland i samband med persernas invasion och, slaget i Marathon år 490 f.Kr. Från Parthenons friser, år 440 f.Kr.

CODEX – regler och riktlinjer för forskning http://codex.vr.se/ 2: Etiska riktinjer CODEX – regler och riktlinjer för forskning http://codex.vr.se/ God forskningssed http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2011_01.pdf

Etiska normer - I Forskaren Betraktar vetenskap och forskning som en integrerad del av kultur och samhälle och följer därmed nogsamt gällande regler och bestämmelser. Avstår från att försvara, dölja eller rättfärdiga beteende som är i strid med dessa normer och bestämmelser Tar alltid största hänsyn till de rättigheter / intressen relaterade till de individer / grupper mest direkt berörda av forskningen.

Etiska normer - II Betraktar sig som en del av en seriös vetenskaplig tradition, och förvaltar och förnyar därmed tidigare forskares resultat genom tillämpningen av de mest tillförlitliga teorier och metoder (mao. fuskar inte). Den tillhörande och oumbärliga kritiska prövning och debatt förs i en anda av hänsyn, öppenhet och ärlighet.  Försvarar den egna och andras rätt till att - utifrån § 2 - fritt bedriva forskning.

Etiska normer - III Försvårar inte för andra forskare, approprierar inte andras resultat under otillbörliga former (plagiat) utan ger andra forskare det erkännande de förtjänar. Bekämpar och anmäler varje försök till att missbruka forskningsresultat enl. olika särintressen av politisk, nationalistisk, kommersiell, rasistisk eller religiös karaktär

En annan resurs AAA s hemsida http://www.aaanet.org/committees/ethics/toc.htm

Etiska ställningstagande är inte sällan problematiska Normerna följer en viss logik som är konsekvent med vedertagna kriterier om hur forskning ska bedrivas. Etiska dilemman uppstår när dessa entydiga normer konfronteras med verkliga livets mångtydighet och ett flertal tolkningsmöjligheter uppstår. Normerna följer en viss logik som är konsekvent med vedertagna kriterier om hur forskning ska bedrivas.

Case 3: Witness to Murder Mary Thompson had been conducting fieldwork in a Southeast Asian community for 18 months. Her house was ideally located on the edge of the village plaza, allowing her to readily observe daily activities that took place in the plaza. In addition to gatherings of women who shared food preparation tasks and talk, and groups of men working individually on carvings, the plaza was regularly a gathering place for men at night.

One night while Thompson was working up some statistical problems in her house, she was distracted by loud, seemingly argumentative discussions in the plaza. When the noise of the argument reached a high pitch, she decided to investigate the situation. Just as she stepped from her doorway, she saw one of the men in the group of five, angrily raise his machete and deliver a deadly blow to another--Tom--in the group.

Stunned silence fell over the other three men, as they watched their companion quickly bleed to death before their eyes. Moments later people from the other homes began moving into the plaza in response to the wailing that came from the man who had wielded the machete.

Mournful crying and wailing was carried throughout the village Mournful crying and wailing was carried throughout the village. The family members of the dead man began funeral preparations. The next evening, Tom was buried. The man who had dealt the deadly blow was allowed to participate in the funeral and to make a death payment to the family of the deceased.

Two days after the funeral, three regional policemen came to the village. As part of a new governmental program designed to reduce blood feuds, the regional authorities now regularly sought to arrest and jail people who were involved in killings. They had heard about the recent death.

They began questioning the villagers in an attempt to determine if Tom had been "murdered." Thompson had written a detailed description of the events of the night of Tom's death in her notebook which contained a running record of village activities.

Thompson's Dilemma: (1) Since she knew the police would question her, should she quickly tear out and destroy the pages in her notebook where the events were recorded? (2) When questioned by the police should she, like the other villagers, plead ignorance concerning the killing? http://www.aaanet.org/committees/ethics/case3.htm

Konsekvenser på det egna individuella planet hur harmoniserar man sin plikt som forskare och som delaktig i rättstaten / kommuniteten, osv. Det är mao. en reflektion och ett handlande som beror på vem jag är och vad jag vill (jfr. To Heal a Fractured World, the Ethics of Responsibility, Jonathan Sacks, Schocken Books, N.Y., 2005)

referenser Davies, N. Europe. A History. Pimlico. 1997 Kottak CP.Anthropology. The Exploration of Human Diversity. McGraw Hill.2000; 8:e uppl.), kap.3 Sahlins, M. 1996. The Sadness of Sweetness. The Native Anthropology of Western Cosmology. Current Antjhropology, vol37, nr.3, June 1996, 395-428