Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Politisk kommunikation II

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Politisk kommunikation II"— Presentationens avskrift:

1 Politisk kommunikation II
Karlstads universitet IKT-projekt Vt 2010 Paola Sartoretto

2 Bakgrund Castells – nätverk samhälle har internet som grunden. Makten är inte centraliserad. Lance Bennett – Dutiful/ Actualizing Citizens- AC vill göra någonting för att förändra samhället och ser inte politiken som en plikt i skillnad till DC som lägger mycket vikt om att rösta. Stephen Colleman – Autonomous/ Controlled Citizenship – idén att man måste ”lära sig” att bli en ”bra” medborgare och förberedas inför skiftet från ungdom till livet som vuxen ”The Internet is tailor-made for a populist insurgent movement. Its roots in the open-source ARPAnet, its hacker culture, and its decentralized scattered architecture make it difficult for big, establishment candidates, companies, and media to gain control of it. And the establishment loathes what it can’t control.” (Trippi, 2004:102)

3 Traditionell politisk kommunikation
Direkt kommunikation – face-to-face Masskommunikation – one-to-many Kontrollerad image – allt politikerna gör, säger, o.sv. påverkar deras trovärdighet samt hur ”folket” röstar. Allt ska vara kontrollerat. Vill politikerna skapa en dialog? Är de intresserade av vad VI tycker? Oftast är det ”top-down communication”.

4 En ny modell av politisk kommunikation
Feedback Utrymme för dialog Mångsidig kommunikation Använda sig utav internet som media på ett mindre kontrollerat sätt Open-source

5 Howard Deans politisk kampanj
Användande av internet som tilltalade AC – skapade dialog, mindre kontrollerad kommunikation, uppmuntrade väljarna att agera o delta i kampanjen. Autonomous citizenship modell Mobilisation eller reinforcement – tveksam, vissa aspekter bekäftade mobilisation tes, att internet kan göra en skillnad i ett val men andra aspekter bekräftade reinforcement tes.

6 Internet i politiska kampanjer – do’s and dont’s
Respektera väljarna Bjuda in till diskussion och kommentarer Använda ton och stil som väljarna kan relatera sig till Don’ts Prata ner till publiken Avända webbsidan BARA för fundraising Ignorera individen

7 Image control på nätet Ibland gömmer sig politiker för vissa frågor och kommentarer för att inte förknippas med det. Nuförtiden är det så mycket som cirkulerar att det inte är lika viktigt eller meningful att kontrollera image:n ”Most campaigns do everything in their power to control every element of the candidate’s image and messages, from the clothes he wears to each word out of his mouth. But we had a candidate who didn’t like to have his image or his words packaged – he delivered only two written speeches during the entire campaing – and whose very identity was tied up in the fact that ie was his own man.”

8 Internets påverka om politisk kommunikation
Reinforcement tes: de som använder sig av internet för att hitta information om politik är redan engagerade Ingen interaktivitet om partiernas websidor ”Two-step flow of information” Norris & Curtice, 2006 - British election 2005 – activists use the internet to acquire information about the election and then they may disseminate that information more widely.

9 Ett- och två-steg politiskt kommunikation
Ett-steg: når publiken direkt. Ex:? Två-steg: når en begränsad andel av publiken som ska sedan diskutera informationen med en bredare publik.

10 Aktivister vs. akademiker
Hur skiljer sig Trippis redogörelse av Howard Deans politiska kampanj från akademiska texter? Trippi är mer optimistisk gentemot internet. Trippi är mer subjektiv och baserat på praktik och egen erfarenhet. Akademiska texter är baserade på forskning.


Ladda ner ppt "Politisk kommunikation II"

Liknande presentationer


Google-annonser