KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Kommunkompassen i Haparanda December Kort repetition - Vad är Kommunkompassen?  System- och processanalys  Värderar och belönar utifrån om det.
Kommunkompassen.
Kompetensombudsträff
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Ett arbete med att etablera
En innovativ förvaltning för bättre effektivitet och kvalitet Nationell utbildningsadministrativ konferens 25 september 2012 Michiko.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Vad ser du? Anne Bylund.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
AU Digital samverkan LO Process
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Mål- och resultatstyrning
Befolkningsföreträdare och behov
Jämställdhet, genus och förändringsarbete i Umeåregionen.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Psykiatri Vård- och stödsamordningsprojektet Psykiatrin i Dalarna
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Beslut i kommunfullmäktige
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Heby kommuns kvalitetspolicy
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Förhållningssätten.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

KOMMUNKOMPASSEN - vad är det? En genomlysning av kommunen – ett verktyg för kommunal utveckling Utveckla demokratin och medborgarnas delaktighet Utveckla effektiva verksamheter och tjänster med hög kvalitet Skapa goda arbetsplatser och delaktiga medarbetare Skapa goda förutsättningar för tillväxt Brukarperspektiv Helhetsperspektiv Poängbedömning Nulägesanalys

Kommunkompassen - dimensioner POLITISKT SYSTEM - Hur kommunicerar politiker med medborgarna och förvaltningarna? PRODUKTIONSSYSTEM - Vilka system för produktion av tjänster finns i kommunen? PSYKOSOCIALT SYSTEM Hur ser det ut med personalpolicy, ledarskapspolicy, medarbetarpolicy mm. i kommunen? LOKALSAMHÄLLET - Vilka kontakter och nätverk finns till medborgarna?

KRITERIER Offentlighet 2.Tillgänglighet Information (pressutskick, hemsida, info till hushåll) Medborgarengagemang (Ö-råd, öppna möten, medborgarförslag) Information om resultat (Bokslut, årsredovisningar, (”lightversioner”) 2.Tillgänglighet Effekter ute av policys mm. Visar vi vad vi gör? Anpassar vi utbudet efter brukarna t.ex. bistånd? Jobbar vi med brukarundersökningar? Fångar vi upp klagomål? Utbildar vi för att möta allmänheten?

3. TYDLIGHET OCH SAMSPEL Politiker och utförare Målformulering Vad? Hur? Blandar vi ihop rollerna? Har rapportering gemensam struktur? Möts man i dialog – politiker och tjänstemän? LEDNING, DECENTRALICERING, DELE- GATION (tjänstemän) Frihet och ansvar (om man drar över budget, vad händer då?) Förvaltningsövergripande samarbete Andra intäktskällor (ex. gymnasiet – näringslivet) Chefsrekrytering – belöning Information, syns förv.cheferna, finns det nätverk?

5. KONTROLL OCH STYRNING 6. PERSONALFöRVALTNING Styra och rapportera verksamheten Hur bygger man budget? Hur redovisas kostnader? Vad händer vid avvikelser? 6. PERSONALFöRVALTNING Kompetensutveckling (vet vi behovet i organisation – hos individ?) Medarbetarsamtal Chefers kompetensutveckling Ps.social enkäter

7. FÖRBÄTTRINGSARBETE 8. SAMHÄLLSBYGGARE Hur arbetar vi med utvärdering? Hur tar vi tillvara erfarenhet? (klara system, lämna över) Internet (jobbar vi rationellt?) Lär vi av jämförelser? 8. SAMHÄLLSBYGGARE Stöd till föreningsliv och organisationer Kulturkommun Nya företag till kommunen – hur? Internetkontakter

Kommunkompassen - genomförande 1. Intervjuer – ca. 40 st. under 3 dagar 2. Rapport – muntlig, i direkt anslutning till intervjuerna 3. Rapport – skriftlig, kort tid efter intervjuerna Kvalitetssäkrad av Oslo Innehåller: Genomgång av kriterier Kommunens starka sidor resp. förbättringsområden Jämförelse med likvärdiga kommuner 4. Möjlighet till muntlig presentation

Vad är kvalitet? MÄTA! MÄTA! VAD? HUR? VAD? HUR? VAD? Politik Beställ-ning VAD? HUR? Tjänster VAD? Med-borgare Politik Verksamheter Brukare MÄTA! MÄTA!

Kommunkompassen Ögonblicksbild - ej heltäckande Nuläge - ej ”poäng” för planerade aktiviteter Förvaltningsövergripande - Förvaltningar kan vara goda exempel Intervjuer Dokumentation

Kommunkompassen

Kommunkompassen - totalsumma Median – 409p