KOMMUNKOMPASSEN - vad är det? En genomlysning av kommunen – ett verktyg för kommunal utveckling Utveckla demokratin och medborgarnas delaktighet Utveckla effektiva verksamheter och tjänster med hög kvalitet Skapa goda arbetsplatser och delaktiga medarbetare Skapa goda förutsättningar för tillväxt Brukarperspektiv Helhetsperspektiv Poängbedömning Nulägesanalys
Kommunkompassen - dimensioner POLITISKT SYSTEM - Hur kommunicerar politiker med medborgarna och förvaltningarna? PRODUKTIONSSYSTEM - Vilka system för produktion av tjänster finns i kommunen? PSYKOSOCIALT SYSTEM Hur ser det ut med personalpolicy, ledarskapspolicy, medarbetarpolicy mm. i kommunen? LOKALSAMHÄLLET - Vilka kontakter och nätverk finns till medborgarna?
KRITERIER Offentlighet 2.Tillgänglighet Information (pressutskick, hemsida, info till hushåll) Medborgarengagemang (Ö-råd, öppna möten, medborgarförslag) Information om resultat (Bokslut, årsredovisningar, (”lightversioner”) 2.Tillgänglighet Effekter ute av policys mm. Visar vi vad vi gör? Anpassar vi utbudet efter brukarna t.ex. bistånd? Jobbar vi med brukarundersökningar? Fångar vi upp klagomål? Utbildar vi för att möta allmänheten?
3. TYDLIGHET OCH SAMSPEL Politiker och utförare Målformulering Vad? Hur? Blandar vi ihop rollerna? Har rapportering gemensam struktur? Möts man i dialog – politiker och tjänstemän? LEDNING, DECENTRALICERING, DELE- GATION (tjänstemän) Frihet och ansvar (om man drar över budget, vad händer då?) Förvaltningsövergripande samarbete Andra intäktskällor (ex. gymnasiet – näringslivet) Chefsrekrytering – belöning Information, syns förv.cheferna, finns det nätverk?
5. KONTROLL OCH STYRNING 6. PERSONALFöRVALTNING Styra och rapportera verksamheten Hur bygger man budget? Hur redovisas kostnader? Vad händer vid avvikelser? 6. PERSONALFöRVALTNING Kompetensutveckling (vet vi behovet i organisation – hos individ?) Medarbetarsamtal Chefers kompetensutveckling Ps.social enkäter
7. FÖRBÄTTRINGSARBETE 8. SAMHÄLLSBYGGARE Hur arbetar vi med utvärdering? Hur tar vi tillvara erfarenhet? (klara system, lämna över) Internet (jobbar vi rationellt?) Lär vi av jämförelser? 8. SAMHÄLLSBYGGARE Stöd till föreningsliv och organisationer Kulturkommun Nya företag till kommunen – hur? Internetkontakter
Kommunkompassen - genomförande 1. Intervjuer – ca. 40 st. under 3 dagar 2. Rapport – muntlig, i direkt anslutning till intervjuerna 3. Rapport – skriftlig, kort tid efter intervjuerna Kvalitetssäkrad av Oslo Innehåller: Genomgång av kriterier Kommunens starka sidor resp. förbättringsområden Jämförelse med likvärdiga kommuner 4. Möjlighet till muntlig presentation
Vad är kvalitet? MÄTA! MÄTA! VAD? HUR? VAD? HUR? VAD? Politik Beställ-ning VAD? HUR? Tjänster VAD? Med-borgare Politik Verksamheter Brukare MÄTA! MÄTA!
Kommunkompassen Ögonblicksbild - ej heltäckande Nuläge - ej ”poäng” för planerade aktiviteter Förvaltningsövergripande - Förvaltningar kan vara goda exempel Intervjuer Dokumentation
Kommunkompassen
Kommunkompassen - totalsumma Median – 409p