Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Livsåskådning och religion
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Föräldramöte 12 september 2011
Aktör / Struktur.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Varför tror människor.
Svenska p Svenska p.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Demokrati och hur Sverige styrs
Etiska resonemangsmodeller
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskapskrav och matriser
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Demokrati och diktatur
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Världskrigens tid, en mörk tid.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Vad är identitet?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Varför?.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Kristendomen Rehab & Anna.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Nationer, ideologier och folkmord genom
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Religionens namn Kristendomen.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kristendomen.
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etik & moral.
Religion och andra livsåskådningar
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Religion.
4. IDEOLOGI Idéer och tankar om hur samhället
Presentationens avskrift:

Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön Levnadsvillkor och miljö: Känner till vad människor i närmiljön lever av Klimat och naturkrafter: Kan årstiderna Kartan: Kan använda sig av en karta Levnadsvillkor och miljö: Känner till olika levnadsvillkor för olika delar av Sverige Känner till olika slags energikällor Klimat och naturkrafter: Känner till olika klimatförhållanden som finns i Sverige Känner till några krafter som format jordytan Kartan: Förstår vad en karta är och hur den kan användas och vara förtrogen med globen Levnadsvillkor och miljö: Känner till olika levnadsvillkor för olika delar av världen Vet hur olika energikällor påverkar globen Klimat och naturkrafter Förstår innebörden av begreppen väder, klimat och årstider samt vet hur sådana förhållanden varierar mellan olika områden i världen Känner till några krafter som format jordytan och förändrat landskapet samt ger exempel på sådana förändringar i närmiljön Kartan: Har kunskaper om världskartan och känner till viktiga namn samt kan hitta på globen Levnadsvillkor och miljö: Känner till olika levnadsvillkor för olika delar av världen och kan jämföra dessa. Vet hur olika energikällor och människans val påverkar globen (fördelar/nackdelar) Klimat och naturkrafter: Känner till huvuddragen vad gäller klimat- och vegetationszonerna i världen Känner till några krafter som format jordytan och förändrat landskapet samt ger exempel på sådana förändringar i världen Geografi

År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Känner till någon historisk händelse som inträffat i närmiljön . Känner till några historiska händelser och personer ur den svenska historien Känner till några historiska händelser och personer ur den svenska och nordiska historien, samt kunna jämföra dessa. Berättar och jämför hur män, kvinnor och barn levt i några skilda miljöer och tidsepoker i Sverige och andra platser i världen Samtalar kring perspektivet då – nu - sedan Känner till några historiska händelser och personer ur den svenska, nordiska och europeiska historien, samt kunna jämföra dessa. Har insikt i hur stora samhälleliga omvälvningar har förändrat människors livsvillkor Kunna granska och värdera information (källkritik) Historia

År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Etik: Samtalar om rätt/orätt utifrån jag – perspektiv Etik: Samtalar om rätt/orätt utifrån grupp – perspektiv (klass, familj) Etik: Samtalar om rätt/orätt utifrån vardagliga händelser (man behöver inte själv vara inblandad, se händelser ur andras perspektiv) och förstår konsekvenser av sitt handlande Etik: För etiska resonemang och ser konsekvenser av olika ställningstaganden Religion Livsfrågor: Samtalar om barnens frågor inför livet, döden och tillvaron. Tro och tradition: Känner till de bibliska berättelserna som hör ihop med våra högtider Tro och tradition: Känner till sambandet mellan kristendomen och våra högtider Känner till några kristna symboler och värderingar Jämför någon kristen högtid med någon annan religion Tro och tradition (år 5-6): Känner till berättelser och traditioner från andra religioner och känner till vad de betyder för dem som brukar dem. Jämför olika religioner med varandra.

samhällskunskap År 1-2 År 3-4 År 5-6 Demokrati och samhälle: Känner till de grundläggande demokratiska principerna samt individens rättigheter och skyldigheter i ett samhälle. Deltar i en demokratisk beslutsprocess. Förstår skillnaden mellan demokrati och diktatur. Globalisering: Känner till människors livsvillkor i olika kulturer och jämför livsvillkoren mellan olika länder. Förstår hur de egna handlingarna påverkar miljön och samhället. Kan läsa, skriva och formulera sig om samhället utifrån olika källor. Känner till att det finns olika källor som uttrycker olika åsikter. Demokrati och samhälle: Känner till vad demokrati innebär i klassrummet, t ex rösta Globalisering: Känner till hur barn lever i andra delar av världen Demokrati och samhälle: Känner till hur det demokratiska systemet i Sverige är uppbyggt. Globalisering: Känner till människors livsvillkor i olika kulturer och jämför livsvillkoren mellan Sverige och något annat land. Media: Skriver en faktatext om samhället utifrån en given källa. samhällskunskap