• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Att bygga målstyrt Underhåll
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Gasmarknadens processer
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Miljömålsberedningen Miljömålen i förändring – exemplet långsiktigt hållbar markanvändning Rolf Annerberg Miljömålsberedningens ordförande.
Introduktion.
Hur tänka och göra som processtödjare
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
| Tel | Introduktion.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Styrgruppsmöte webben - 12 januari 2010 AGENDA Vad är aktiv systemförvaltning? Förvaltningsplan – huvudpunkter och resursprioriteringar Institutionsförändring.
Facility Management = FM
Affärsidé - företagets vägvisare
| Tel | Introduktion.
Påverkansanalys Identifiera mått
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Modell för Utveckling av ledningssystem
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
Att tillsammans påverka!
Organisation och produktion
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Cash-Flow och nyckeltal
Logistik vid husbyggnad
Kommunikationsavdelningen
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Organisera företaget.
De nya affärsrelationerna
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Aktörers gemensamma behov vid avtalsförhållande:
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS1 – LS3 Ledningsteam Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister 2013.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Påverkansanalys Identifiera mått. Påverkansanalys En påverkansanalys görs för att: 1.synliggöra ett mål/målområde 2.identifiera bakomliggande faktorer.
Personalpolitisk inriktning
Mallar svenska.
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Omvärldens förväntningar på Centrum för Byggeffektivitet Produktions- och processmetodik Fredrik Anheim 1.
En presentation. PYN PUA SIRIUS Visionen för SIRIUS SIRIUS bidrar aktivt till att förverkliga ”den goda arbetsplatsen” för ökad konkurrenskraft.
Introduktion till The Rational IT Model
Personalstrategiska verktyg
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Påverkansanalys Identifiera mått
(Företagsnamn) SWOT-analys
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Kommunikationsprocesser
Lanpro Internetwork AB
Personalstrategiska verktyg
Kommundirektören och digitaliseringen
Ledarkollen 2019.
Presentationens avskrift:

• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda objekt. Förvaltningsplanering

• Förvaltningsplanerna innehåller bl.a. information om: – Kärnverksamhetens lokalutnyttjande – Dess kvalitetsupplevelse av lokaler och tjänster – Fastighetskapitalet – Drift- och underhåll – Övriga funktioner och tjänster Förvaltningsplanering

Förvaltningsplanen omfattar en prognos- & en diagnosdel. • Prognosdelen kan beskrivas som en rullande flerårsbudget och utgör målsättningen för det enskilda objektet under den närmaste tre- till tioårsperioden gällande kärnverksamhetens nytta av fastigheten, lokalutnyttjandets omfattning, kvalitetsnivå, drift- och underhållsnivåer samt utvecklingen i fastighetskapitalet. Dessa målsättningar uttrycks som nyckeltal. Förvaltningsplanering forts.

• Diagnosdelen är en tillbakablick på de senaste årens utfall och ger möjligheter att med hjälp av nyckeltal på ett strukturerat sätt fånga kostnadsdrivare och vilka faktorer som är viktiga för att skapa mervärden och olika nyttor för brukarna. Förvaltningsplanering forts.

Management – att styra & leda FM-företaget • Flertalet FM-företag hanterar ett brett spektra av arbetsuppgifter och är personalintensiva. • För att styra ett FM-företag krävs ett utvecklat managementtänkande och ett modernt ledarskap. Medarbetarnas förmåga att identifiera sig med företagets vision, affärsidé, mål och strategier har stor betydelse för företagets effektivitet. • Fokus på FM-företagets kärnverksamhet, outsourcing och nätverksstrukturer är viktiga ingredienser i FM-företagens produktion av tjänster.

Management – att styra & leda FM-företaget forts. • FM-företaget – från byggproduktion och teknisk skötsel till kundorientering. • Nytt fokus, från fastigheten till kunden. Kundens behov viktigare än fastighetens status. Kundtillfredsställelse nås genom noggrann projektering och konstruktion av de tjänster kunden, kärnverksamheten behöver. • Tjänstens uppbyggnad och innehåll löper horisontellt genom FM- företagets olika avdelningar. • FM-företaget består av en mängd tvärfunktionella arbetsgrupper som kontinuerligt sätts samman, förändras och upplöses, allt utifrån kundens behov. • Interna och externa nätverk under ständig förändring och utveckling.