Www.regionvasterbotten.se Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Regional tillväxt på alla nivåer Region Västerbotten utvecklar nya metoder för flernivåsamverkan Peter Hedman Projektledare Regional.
EU mål 3 mål 9 mål 3 mål 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Mathias Roos – Strateg Region Blekinge
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
botnia-atlantica.eu Europeiska unionen
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Välkommen till Mid Sweden European Office -
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Vasaregionens logistikhelhet
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Botniabanan är igång, godsbangårdar håller på att färdigställas i både Umeå och Örnsköldsvik, både politiker och företagare är överens om att allt mer.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Västra Götaland.
Hållbarhetsbedömning i Uppsala kommun
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Lilly Bäcklund Kommunstyrelsen ordförande Norrbottenskonferensen 2010.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Program Tillväxtverket och Boverket Projekt: ”Strukturer för tillväxtarbete med rumsligt perspektiv” Lunch Attraktiva Storuman Strukturbild Skaraborg.
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Rundabordssamtal Gränslösa möjligheter.
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
Coter konferens. Arrangör: Regionkommitténs utskott COTER & Norrbottens läns landsting: Datum: 14 december i Kiruna Samarbetspartners:
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
RUP/RUS – process-revidering Beredningsgrupp – inspel från aktörer Dialogmöten utifrån 4 teman. Swot-cafe, Befintliga grupperingar - Näringslivet aktörer,
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Uppföljning och analys av regional hållbar utveckling i Umeåregionen
Strategisk inriktning för Trafikverket
Information om pågående ansökningsomgång 15/ /2 2013
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Statsrådsberedningen EU:s strategi för Östersjöregionen - en EU-politik för Östersjöområdet.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
The Kvarken Multimodal link
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Presentationens avskrift:

Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november 2009 (och lite till…)

Länstransportplan Utgångpunkter Målbilder •Rese-, transport och kommunikationsmöjligheterna är väl utvecklade inom landsdelen, med de omgivande länen, med EU som helhet och världen i övrigt. •Lösningarna utformas för att ge bästa utfall för tillgänglighet, långsiktig konkurrenskraft, jämställdhet, trygghet, klimat, hälsa och landskap. •Utvecklande av ett väl fungerande samspel mellan regional utvecklingsplanering, fysisk samhällsplanering och transportplanering.

Planens utgångpunkter, forts Vilar på ”tre ben” •Förstärka de systemeffekter som uppstår av Botniabanans förverkligande. (297 mkr i 125 %-variant) •Satsning på trafiksäkerhetsåtgärder på vägar som samtidigt bidrar till regionförstoring. (442 mkr i 125 %-variant) •Hållbart resande i närmiljön – gång- och cykelvägar och satsningar på kollektivtrafikåtgärder förutom dem som är kopplade till Botniabanan. ( 140 mkr i 125 %-variant)

Planens utgångpunkter, forts •Relativt stor avsättning till potter, vilket medger flexibilitet under planens genomförande. Planen bedöms sammantaget vara positiv både för miljön, regionförstoring och tillväxt och borde därför vara attraktiv för regeringen vid beslut om definitiva ramar.

Prioriterade objekt

Lättkombiterminal i Stensele (50 mkr totalt, 44 mkr i plan) NLC Lappland ????

Umeå hamn Uträtning av E12, förlängning & elektrifiering av järnvägen till yttre hamnomr. Samfinansiering mellan flera parter – Vägverk, Banverk, kommun och EU:s struktur- fond Mål 2 (139 mkr totalt, 20 mkr i länsplan)

Planens prioriterade objekt

Planens prioritering som potter

Annat av särskilt intresse

Strategiskt läge i norra Skandinavien

NLC:s strategiska läge Umeå interregional nod med räckvidd

NLC PARK NLC TERMINAL SERVICEOMRÅDE

TransBaltic •Mycket stort Interreg-projekt (ca 60 mkr) •Hållbara godstrans- porter och inter- modalitet i fokus •Regioner och nationer i samverkan •Region Västerbotten WP-koordinator •Stig Hjerppe projektledare

NORA-projektet Möte i Umeå med svenskt och finskt näringsliv 26 januari 2010.

Många fönster är öppna….. Kvarken: Projekt Kvarken Shortcut. Mittskandia: Projekt Mittskandia Kommunikationer och sammanhållning. NECL: Öppnat för att gå via Umeå-Vasa (Trondheim-Östersund-Övik.) Barents: Sverige tar över ordförandeskapet. Viktigt engagera sig i BEATA. NORA-projektet: Container via Mosjöen till Island och Nordöstra Amerika. Östersjöstrategin: Ska fyllas med innehåll. Nordlig Dimension: Har just dragit igång – inspel från vår region? Regionalt EU-samarbete i Sverige, Finland och Norge: NSPA-studie (inspel mot Östersjöstrategin. Botniska korridoren: Regionalt samarbete i Sverige och Finland – växlas nu upp Med nationell aktivitet. Inspel mot TEN-T revidering. Gröna korridorer och Nationell godstransportstrategi: Inspel, inspel, inspel… CPMR: TEN-T revideringen… Länsplan och Nationell plan: Förverkliga samverkansprojekt i Umeå hamn. … och säkert mycket mer. Utmaningen är att hänga på innan fönstren stängs….

Om man vill läsa mer… Länsplanen och bilagorna kan laddas ner på Tack för uppmärksamheten! Mårten Edberg