Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november 2009 (och lite till…)
Länstransportplan Utgångpunkter Målbilder •Rese-, transport och kommunikationsmöjligheterna är väl utvecklade inom landsdelen, med de omgivande länen, med EU som helhet och världen i övrigt. •Lösningarna utformas för att ge bästa utfall för tillgänglighet, långsiktig konkurrenskraft, jämställdhet, trygghet, klimat, hälsa och landskap. •Utvecklande av ett väl fungerande samspel mellan regional utvecklingsplanering, fysisk samhällsplanering och transportplanering.
Planens utgångpunkter, forts Vilar på ”tre ben” •Förstärka de systemeffekter som uppstår av Botniabanans förverkligande. (297 mkr i 125 %-variant) •Satsning på trafiksäkerhetsåtgärder på vägar som samtidigt bidrar till regionförstoring. (442 mkr i 125 %-variant) •Hållbart resande i närmiljön – gång- och cykelvägar och satsningar på kollektivtrafikåtgärder förutom dem som är kopplade till Botniabanan. ( 140 mkr i 125 %-variant)
Planens utgångpunkter, forts •Relativt stor avsättning till potter, vilket medger flexibilitet under planens genomförande. Planen bedöms sammantaget vara positiv både för miljön, regionförstoring och tillväxt och borde därför vara attraktiv för regeringen vid beslut om definitiva ramar.
Prioriterade objekt
Lättkombiterminal i Stensele (50 mkr totalt, 44 mkr i plan) NLC Lappland ????
Umeå hamn Uträtning av E12, förlängning & elektrifiering av järnvägen till yttre hamnomr. Samfinansiering mellan flera parter – Vägverk, Banverk, kommun och EU:s struktur- fond Mål 2 (139 mkr totalt, 20 mkr i länsplan)
Planens prioriterade objekt
Planens prioritering som potter
Annat av särskilt intresse
Strategiskt läge i norra Skandinavien
NLC:s strategiska läge Umeå interregional nod med räckvidd
NLC PARK NLC TERMINAL SERVICEOMRÅDE
TransBaltic •Mycket stort Interreg-projekt (ca 60 mkr) •Hållbara godstrans- porter och inter- modalitet i fokus •Regioner och nationer i samverkan •Region Västerbotten WP-koordinator •Stig Hjerppe projektledare
NORA-projektet Möte i Umeå med svenskt och finskt näringsliv 26 januari 2010.
Många fönster är öppna….. Kvarken: Projekt Kvarken Shortcut. Mittskandia: Projekt Mittskandia Kommunikationer och sammanhållning. NECL: Öppnat för att gå via Umeå-Vasa (Trondheim-Östersund-Övik.) Barents: Sverige tar över ordförandeskapet. Viktigt engagera sig i BEATA. NORA-projektet: Container via Mosjöen till Island och Nordöstra Amerika. Östersjöstrategin: Ska fyllas med innehåll. Nordlig Dimension: Har just dragit igång – inspel från vår region? Regionalt EU-samarbete i Sverige, Finland och Norge: NSPA-studie (inspel mot Östersjöstrategin. Botniska korridoren: Regionalt samarbete i Sverige och Finland – växlas nu upp Med nationell aktivitet. Inspel mot TEN-T revidering. Gröna korridorer och Nationell godstransportstrategi: Inspel, inspel, inspel… CPMR: TEN-T revideringen… Länsplan och Nationell plan: Förverkliga samverkansprojekt i Umeå hamn. … och säkert mycket mer. Utmaningen är att hänga på innan fönstren stängs….
Om man vill läsa mer… Länsplanen och bilagorna kan laddas ner på Tack för uppmärksamheten! Mårten Edberg