Revidering av indikatorn 2012. Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Pedagogisk verksamhetsidé
Björkö-Arholma förskola
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
BRUK En introduktion.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vardaglig observationer
Björkö-Arholma förskola
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Läroplansnätverk förskola
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord, matematik Vad behöver barnen ha för.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Introduktion - pedagogisk
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Revidering av indikatorn 2012

Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar

Områden  Pedagogisk miljö och material  Skapande och andra uttrycksformer  Språk och kommunikation  Matematik  Naturvetenskap och teknik  (Bygg och konstruktion)  Uppföljning, utvärdering och utveckling - pedagogisk dokumentation

Indikatorn och läroplanen

Viktiga aspekter  Lek  Inflytande  Föräldrasamverkan  Likabehandling  Genus  Interkulturalitet  Helhet  Utforskande

Nivåer  Sex nivåer  Både utveckling inom området och ökat sammanhang  Nivå tre uppnår läroplanen – jämför kriterier för tillsyn  Nivå fem uppfyller läroplanens alla intentioner  Nivå sex bidrar till ny kunskap

6 Indikatorns nivåer Innehåll och arbetssätt Värdegrund och förhållningssätt Brist

Kommentarmaterial  Inledning med förklaringar, förskolechefens ansvar och kopplingar till kvalitetsarbete  Beskrivning av de sex nivåerna med tydligare struktur  Tänkande kring det pedagogiska uppdraget, det demokratiska uppdraget och uppdraget att samverka med föräldrarna  Vanliga konsekvenser och kännetecken för organisation och arbetssätt  Beskrivning av kvalitetsarbetet  Beskrivning av uppnående av läroplanen, krav på stöd och handlingsplan för nivå 1-2

Tidsplan  Synpunkter har inhämtats från stadsdelsförvaltningarna  Diskuterat på avdelningschefsmöte 21/9  Indikatorn på webben  Beslut före jul, användas från 2013  Implementeringsinsatser

Resultat?  Diskussioner  Medvetenhet  Synliggörande  Kvalitetsarbete

Kopplingar  Riktlinjer för tillsyn  Förskoleplan  Övriga riktlinjer