Revidering av indikatorn 2012
Bakgrund Indikator Självvärdering Uppskattat – behov av förtydligande och förändring Möjlighet och ansvar
Områden Pedagogisk miljö och material Skapande och andra uttrycksformer Språk och kommunikation Matematik Naturvetenskap och teknik (Bygg och konstruktion) Uppföljning, utvärdering och utveckling - pedagogisk dokumentation
Indikatorn och läroplanen
Viktiga aspekter Lek Inflytande Föräldrasamverkan Likabehandling Genus Interkulturalitet Helhet Utforskande
Nivåer Sex nivåer Både utveckling inom området och ökat sammanhang Nivå tre uppnår läroplanen – jämför kriterier för tillsyn Nivå fem uppfyller läroplanens alla intentioner Nivå sex bidrar till ny kunskap
6 Indikatorns nivåer Innehåll och arbetssätt Värdegrund och förhållningssätt Brist
Kommentarmaterial Inledning med förklaringar, förskolechefens ansvar och kopplingar till kvalitetsarbete Beskrivning av de sex nivåerna med tydligare struktur Tänkande kring det pedagogiska uppdraget, det demokratiska uppdraget och uppdraget att samverka med föräldrarna Vanliga konsekvenser och kännetecken för organisation och arbetssätt Beskrivning av kvalitetsarbetet Beskrivning av uppnående av läroplanen, krav på stöd och handlingsplan för nivå 1-2
Tidsplan Synpunkter har inhämtats från stadsdelsförvaltningarna Diskuterat på avdelningschefsmöte 21/9 Indikatorn på webben Beslut före jul, användas från 2013 Implementeringsinsatser
Resultat? Diskussioner Medvetenhet Synliggörande Kvalitetsarbete
Kopplingar Riktlinjer för tillsyn Förskoleplan Övriga riktlinjer