Kommunikationsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

Swot - analys.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Patric Elmén
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Nå målen med planerad information och kommunikation
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Strategi för biologisk mångfald
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Konferens och evenemang
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Egenskaper som värderas högt och som anses som viktiga av samhället: social kompetens: samarbetsförmåga, fungera tillsammans med.
Intressenter OL108A.
Hur vänder vi trenden? Carsten Rose Moderator. Paneldeltagare Birgitta Södertun, Regionråd (KD) Ordf. folkhälsoberedningen Region Skåne Eva Pettersson-Lindberg,
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Socialfonds-programmet
Kommunikatören.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Samordnad individuell plan (SIP)
Process: Lönekriterier
Strategisk plan för Svensk Skid- och snowboardidrott.
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Föreläsning
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Strategiska perspektiv på verksamheten
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Kommunikationsplan för ----
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
Smart Built Environment ur ett kommunikativt perspektiv #smartbuilt Kick-off 12 oktober 2015 Helena Gibson Ek.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Att starta, planera och driva projekt
Kommunikationsplanering
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Mall: Konsekvensanalys (digital)
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kommunikationsplan.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Projekt Processhantering
Kommunikationsprocesser
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Upplägg av avdelningens kommunikationsplan
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Kommunikationsplan

Varför en kommunikationsplan? God planering bidrar till att uppnå syften Samordna samtliga kommunikativa insatser för bästa möjliga effekt Planen tjänar även som ett internt diskussions- och förankringsunderlag Denna rubrik kan tas bort i den färdiga planen. Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Grundläggande begrepp Information är de strategiska budskapen som ska leda till ökad kunskap Kommunikation är processen av budskap som bygger på interaktivitet bland dem som deltar i processen och som ska leda till attityder eller förhållningssätt Relationen är ett ömsesidigt engagemang eller gemensamma åtaganden som leder till handling och resultat. Denna rubrik kan tas bort i den färdiga planen. Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Bakgrund Beskriv bakgrunden och anledningen till den planerade kommunikationsinsatsen Beskriv bakomliggande faktorer som är av vikt. Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Nulägesbeskrivning/nulägesanalys Sätt kommunikationen i sitt sammanhang; vilka andra pågående företeelser inom organisationen kan vara av betydelse. Glöm inte omvärlden Analysera och beskriv nuläget av kommunikationen Vad är det som ska kommuniceras i anslutning till projekt/aktivitetens mål? Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Definitioner Finns särskilda begrepp, företeelser eller sammanhang som särskilt måste beskrivas och förklaras. Lägg gärna en ordlista som bilaga till planen, den kan vara användbar vid budskapsformuleringarna. Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Avgränsningar Vilka är avgränsningarna, dvs vilka problem eller uppgifter ska kommunikationen inte lösa? Tänk också igenom ambitionsnivån och vilka resurser som finns. Ange gränsen för vad som är realistiskt att genomföra Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Syfte med kommunikationen Beskriv övergripande syfte med kommunikationen, varför ska vi kommunicera och vad ska vi uppnå – effekter? Syftet ska uttryckas som den generella målsättningen och inriktningen kopplat till projektets/verksamhetens/aktivitetens mål. Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Mål för kommunikationen Beskriv de konkreta resultat som kommunikationen ska uppnå. Målen kan vara kvantitativa och kvalitativa. Informationsmål kan indelas i: Kunskapsmål - vad målgruppen ska kunna. Kan finnas på en skala mellan ”känna till” och ”Kunna räkna upp, veta, förstå”. Attitydmål - vad målgruppen ska tycka. Kan finnas på skalan mellan ”Tolerera” och ”Älska” Motivationsmål – vilken motivation ska målgruppen ha. Kan finnas på en skala mellan ”Tänka sig att göra” till ”Kämpa för” Beteendemål – vad målgruppen ska göra. Kan finnas på skalan från ”Pröva en gång” till ”Alltid göra”. Sätt upp SMARTA mål: (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsbestämda samt Adresserade) Mål bör vara kopplade till projektmålen/aktivitetsmål/verksamhetsmål. Målen kan listas i form av en tabell: Mål Strategi Vi vill uppnå… Genom att… Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Strategi för kommunikationen Tänk igenom strategin. Koppla den till kommunikationsbehov och förutsättningar. Alla projekt har risker och framgångsfaktorer. En del av riskerna kan motverkas genom en genomtänkt kommunikation. Vad kan motverka kommunikationsmålen. Vilka hinder finns? Finns konkurrenter? Vad kan medverka, vilka andra lyckade kommunikationsinsatser kan man använda sig av? Finns det några personer som är särskilt viktiga för att projektet ska kommuni- ceras på bästa sätt? Ett sätt att arbeta fram strategin är en SWOT-analys (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Tänk igenom styrkor, svagheter, möjligheter, hot för kommunikationen. S Styrkor/ Strengths W Svagheter/ Weaknesses O Möjligheter/ Opportunities T Hot/ Threats Hjälper att nå målen Hindrar att nå målen Interna egenskaper Externa företeelser Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Budskap Vad ska kommuniceras? Svara på frågorna: vad/vem, varför, hur och när? Behöver informationen anpassas till olika målgrupper? Rationell information fungerar för den redan intresserade, emotionell för den mindre intresserade. Tänk igenom tilltal, ton och budskap. Var noga med fakta. Behöver budskap översättas till andra språk? Repetera gärna men med variation. Ta hänsyn till eventuell begreppslista Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Målgrupper/aktörer Definiera målgrupper, intressenter nyckelpersoner och aktörer Vilka är aktörer/mottagare/målgrupper. Var befinner de sig? Vilken situation befinner de sig i? Hur ser kommunikationen ut idag? Vad kan de, vad kan de inte? Vilka är deras förutsättningar? Finns det primära och sekundära målgrupper? Ska några målgrupper prioriteras? Ska vi kommunicera olika saker till olika målgrupper? Behöver vissa målgrupper mer information än andra? Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Kanal/medieval Några saker att beakta vid kanalval är Räckvidd Selektivitet Snabbhet Uppmärksamhet Verkningsgrad Kontaktkostnad Räcker befintliga kanaler (Personaltidning, Intranätet, Externwebben, Pa-nytt, Ledningsinfo, fasta möten, etc) eller behövs särskilda/nya kanaler (nyhetsbrev, nya webbsidor, e-postsändlistor, seminarier, hearings, broschyr, annonser, affischer, etc) Behövs särskilda distributionslistor upprättas? Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Styrtal, mätning och uppföljning av informations- och kommunikationsinsatser Har vi uppnått våra kommunikativa mål? Frågor som bör ställas är: • Vad måste jag undersöka? • Vad vore intressant att undersöka? • Vad har jag råd att undersöka? • När behöver jag svar? Som minimum bör vi ta reda på: Har informationen distribuerats och tagits emot på rätt sätt? Har informationen varit tydlig, relevant och korrekt? Är informationen förstådd och har den täckt behoven? Välj den mätmetod som lämpar sig bäst? Ska kvalitativa (ex vis intervjuer) eller kvantitativa (ex webbaserad enkät) metoder användas. Ska de kombineras? Definiera mätbara styrtal som kan följas upp under projektets gång och beskriv övergripande hur uppföljningen ska gå till. De mätbara projektmål som angetts ovan fungerar som input. Styrtalen ska mäta en viktig prestation eller uppgift. De kan både vara kvantitativa och kvalitativa. Exempel , STYRTAL: 80 % av alla KIs anställda har fått tillräcklig information för att själva källrapportera sin semesteransökan i Primula i slutet av 2006. UPPFÖLJNINGSRUTIN: Enkät och intervjuer en månad in på terminen, samt en månad innan terminsslut. Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Ansvarsfördelning Vem vilka ansvarar för kommunikationsinsatsernas olika delar. Särskilt ansvar vilar på chefer. Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Tid- och aktivitetsplan Ange planerade kommunikationsinsatser, budskap och målgrupper. Ange datum de beräknas vara klara/genomföras samt en kortare beskrivning av dem. Utse alltid en ansvarig och vem som ska vara utförare. Gäller kommunikationsplanen för en längre tid är det bra att dela upp aktiviteterna månadsvis. Tid- och aktivitetsplanen bör göras som en separat bilaga då den kommer att uppdateras mer frekvent än planen i sin helhet. Datum Kommunikationsinsats, aktör/målgrupp Budskap Kanal Ansvarig Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Kommunikationsbudget Ange kostnader och investeringar kopplade till kommunikationsplanen. Här listas några vanliga poster Kostnadsslag Budgeterad kostnad Personalkostnader Material, tryckkostnader Utbildning Resor Konsultarvoden Annonsering Övriga kostnader Summa: Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Kontaktpersoner Ange de personer (inkl kontaktuppgifter) som är inblandade i och ansvariga för kommunikationsplanen. Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Bilagor Kommunikationsplan, mall V. febr2011

S W O T Styrkor/ Strengths Svagheter/ Weaknesses Möjligheter/ Opportunities T Hot/ Threats Hjälper att nå målen Hindrar att nå målen Interna egenskaper Externa företeelser Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Tid- och aktivitetsplan Datum Kommunikationsinsats, aktör/målgrupp Budskap Kanal Ansvarig Kommunikationsplan, mall V. febr2011

Kontaktpersoner Ange personer som är inblandade i och ansvariga för kommunikationsplanen. Kommunikationsplan, mall V. febr2011