Ledarskap i skolan
20 veckors distansutbildning med 4 tvådagarsträffar, to-fre
Distansutbildning Hur? Praktiskt övande Reflekterande Skrivande Varför? Öka självinsikt Lära av andra ”Aha-upplevelser” Långsiktighet och kontinuitet Oberoende av tid och rum
Exempel på uppgifter Ge två lärare/elever feedback. Be om feedback från någon du har förtroende för. Hur var det? beskriv och lämna in. Identifiera en eller två FIRO-processer, beskriv och lämna in.
Första tvådagarsträffen – Vem är jag? Torsdag Egenskaper en ledare ska ha? Retorikens grunder Presentationer Fredag Olikheter är en tillgång Johari fönster Feedback
Andra tvådagarsträffen – Gruppdynamik Torsdag FIRO Feedback Samtalsmetodik Fredag Värderingsövningar ”Gruppdynamik i praktik” Förberedelser inför framträdanden
Tredje tvådagarsträffen – Ledarskapets grunder Torsdag Repetition FIRO Situationsanpassat ledarskap Fredag Konflikthantering Stresshantering Medarbetarsamtal, elevsamtal
Fjärde tvådagarsträffen – Motiverande ledarskap Torsdag Demokratiskt ledarskap Målstyrande ledarskap Föredömets ledarskap Fredag Min ledarfilosofi Icke verbalt språk Avslutning