Malmsjö skola och förskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Åhus Montessoriskola F-9 M
Advertisements

Välkomna.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Nu ska vi i motala och vadstena börja sortera våra matrester
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Ruschkomposten Förbundet Organisk Biologisk Odling FOBO
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Foto; Kjell-Åke Fredriksson, Naturskyddsföreningen Hornuggla
Hur ni sparar energi! Av Kevin,Ibrahim och Hevzi
Den hållbara skolan! Klass 8D Stavsborgsskolan.
Med rätt teknik kan vi rädda miljön
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Solvärme&Solel Björn Karlsson.
Vatten.
MATSEDEL VÅRTERMINEN 2013 SKOLA och MOTTAGNINGSKÖK FÖRSKOLA
Av: Sara, Louise, Moa, Sofija, Marija ♥
Nya Malmsjö skola och förskola – Hållbar utveckling!
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Energiteknik Teknik direkt s
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Välkommen till Malmsjö Denna powerpoint kommer att läggas ut på hemsidan Program för kvällen Tidsram 18:00-19:00 Genomgång av ppt Frågor kring flytten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
MILJÖ.
Läran om samspelet mellan växter, djur och natur
för måltidsverksamheten inom förskola och skola
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Energiteknik Teknik direkt s
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Vad kan du göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck?
Vår hållbara skola. Vi kommer att ta upp: Grön el Hur man kan minska energianvändningen Bra energikällor för uppvärmning av vatten och el Vad vi har valt.
Nämndplan 2015.
Från barn till barn genom springslanten. FN:s konvention om barnets rättigheter PPT bild 2.
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Inför solenergilabben
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Måndag: Ugnsgratinerad falukorv serveras potatismos
Meny vecka 22 Måndag: Kyckling gryta serveras med bulgur
Matsedel v.9 Måndag: Cowboygryta serveras med bulgur
Tisdag: Nötfärsgratäng med potatis Onsdag: Kycklingsoppa serveras
Träna svenska A och B Häfte 10 Mat och dryck En matsedel Matsedel
Minska matavfall i skolorna
6A - LÄXOR v.6 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 6?
Askimsskolan Uppdragsmöte gällande utbyggnad
Matsedel vecka 1, 1-7 januari
Meny vecka 1 Måndag: STÄNGT Tisdag: Ugnstekt lax serveras med kokt
Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Solenergi.
Förhållningssätten.
Vilka är vi och vad vi gör
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Malmsjö skola och förskola

Malmsjö skola och förskola - Hållbar utveckling med lärande!

Solfångare och solceller På södra hustaket finns solfångare och solceller under glastakpannor. Takpannor är tranparanta vilket medför maximal solenergi till respektive yta. Solfångarna omvandlar solenergi till varmvatten och solcellerna solenergi till elektricitet som i sin tur nyttjas både av skolan själva och som säljs ut mot nätet vid överproduktion.

Utöver solceller får Malmsjöenheten bergvärme och fjärrvärme

LOD - Lokalt omhändertagande av dagvatten Inom hela Malmsjö skola gäller ”LOD” dvs att vi tar hand om dagvattnet lokalt och inte släpper ut det i dagvattensystemet eller i sjöar/vattendrag direkt utan låter först vattnet infiltrera genom marken. Detta för att minska belastning på naturen. Det som gjorts för att följa "LOD” är följande:·         Sedumtak på förskolans byggnad. Minimerat hårdgjorda ytor ex asfaltsytor och maximerat gräsytor som tar upp vattnet och leder det ner i marken och ökar filtrationen ner till grundvattnet. Perkulationsmagasin - Ett flertal perkulations-/ infiltrationsmagasin har byggts inom området. Dessa har samma syfte som en gräsyta men kan ta emot en större mängd vatten åt gången. Tekniken innebär i stora drag att det vatten som kommer i ledningar från hårdgjorda ytor och från tak landar i dessa magasin. Magasinen samlar vattnet så att vattnet kan filtreras genom jorden och ner till grundvattnet.  

LOD - Lokalt omhändertagande av dagvatten

Gröna tak – Sedumtak på förskolan Älvan Takvegetation minskar avrinningen med 50%

Kompostanläggning och Återvinning Kompostanläggningen är placerad utanför köket och omfattar matrester. Övriga sopor går till sortering. Matavfall mals ner i komposten till mindre fraktioner och förmultnas och blir till jord. SÅ ENKELT FUNGERAR DET KOMPis består av ett flerkammarsystem med omrörare, utmatare och direktverkande värmeslingor. Användaren lägger avfallet i första kammaren och stänger locket. Inga inställningar, knapptryckningar eller strömaterial behövs. Ett styrsystem övervakar temperaturen på flera punkter i kammaren. Utifrån dessa mätvärden styrs omrörning, luftning, värme och utmatning för en optimal process med minimal energiåtgång. I maskinens kammare lever mjölksyrabakterier som löser upp och bryter ner materialet. Inga kemiska tillsatser krävs. Det är naturens egna resurser som gör jobbet. Restprodukten är en torr och stabil jordliknande växtnäring och av ursprungsmaterialet återstår bara 10-20 % när processen är klar.

I Malmsjö är alla varsamma om lokalerna, material och förbrukningsmaterial. Lyset är rörelsekänsligt och släcks när ingen rörelse sker i rummet. Byggnaden har även fönster och dörrar med energiglas och, på vissa ställen där stor persontransport, slussar i form av dubbla dörrar som hindrar kall luft att sprida sig in i byggnaden. Ett mål för Malmsjö är att minimera att mat från skolmatsalen kastas. Dagligen vägs avfallet och noteras tillsammans med annan fakta för att kontinuerligt optimera mängden mat som tillagas och serveras i skolan. Dessutom är maten fantastisk god och matsalen harmonisk där både lärare och elever gärna dröjer sig kvar.

Malmsjöenheten arbetar efter att få närodlad och ekologisk mat och har samarbete med lokala leverantörer. En leverantör är Lotta Engqvist-Berglund som har: Korta transportsträckor Ekologiskt odlat, ingen konstgödsel Ska prova den egna mullen från komposten En målsättning är att en vecka per år äta egenodlade grönsaker.

Frivilliga medverkar i WWF:s Earth Hour Malmsjöenheten kommer vecka 12 att vara ytterligare klimatsmarta och enbart servera vegetarisk och ekologisk mat! Frivilliga medverkar i WWF:s Earth Hour

Veckans meny v. 12 Måndag: Kikärts och auberginegryta med saffransris Tisdag: Quornfärs och grönsakslasagne med tomatsallad Onsdag: Vegetarisk Chili con carne med majs och ris Torsdag: Krämig Tomatsoppa med timjan och vitlöksdoftande bröd Fredag: Fransk Ratatouillegryta med bulgur

Antal kilo av avskrapad mat under vecka 10 Måndag: Pytt i Panna, kycklinggryta 12 kg. Tisdag: Fiskbullar 12kg Onsdag: Pannbiff och klyftpotatis 7,5 kg Torsdag: Soppa, pytt i panna 12 kg Fredag: Spagetti Bolognese 6 kg Totalt: 49,5 kg

Miljöperspektiv i skolarbetet Miljöperspektivet är en integrerad del i hela den pedagogiska verksamheten i: Förskola Grundskola Fritids Malmsjöenhetens tema för 2010/11 är kretslopp

Med Elevutställningar Kulturellt miljöarbete med Globala kontakter – TellusArt Med Elevutställningar till miljötema i Köpenhamn Delhi Mumbai Stockholm Kulturhuset

Kreativa Workshops med internationella konstnärer till tema Miljö samt föreläsningar med Globala Miljöprofiler

Pedagogiskt och kulturellt utbyte för ökad förståelse för olika perspektiv och förutsättningar

Bygga nätverk och vänskap för utbyte och kompetens Skolor, politiker och organisationer

Elevutbyte för kulturkännedom och diplomati Lars-Olof Lindgren, Sveriges ambassadör i Indien med elever från Malmsjöskolan i Mumbai

Botkyrka och Malmsjö skola i Köpenhamn

Malmsjö skolas elevteckningar representerade i EU-paviljongen på klimatkonferensen i Köpenhamn

I Sveriges bästa skola har vi idéer som kvalitet! MiljöMedvetna Malmsjö med en naturvetenskaplig inriktning Individuellt ansvar - Kreativitet - Kommunikation - Samarbete RÖRELSE OCH HÄLSA SAMVERKAN MED OMVÄRLDEN NÄRINGSLIVET EDUCREATION KREATIVT LÄRANDE I EN ANPASSAD OCH SPÄNNANDE MILJÖ Fadderföretag Lärling/Prao Tellus Art Kompostering Återvinning 1-16 perspektiv Friluftsliv Intressegrupper Snilleblixtar/Finn Upp Nätverk Föreläsare Kreativitet Tematiskt arbete Alla barn är lika värda!

”Miljöarbete är ett sätt att vara, tänka och agera, utifrån Naturvetenskaplig kunskap, inom hela enheten - ALLTID” MMM – MiljöMedvetna Malmsjö