Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

I en organisation med flera underorganisationer är gemensam process- och kvalitetspolicy viktig. Vi vill genom en fyrstegsmodell: (klicka fram punkterna!)
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Enkel anvisning för planering av projekt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Processorienterat förbättringsarbete
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Avtal om lokal lönebildning 2011
Johan Sundqvist, Miljöchef
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
Krisberedskap – före – under - efter
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Mål med HSA Samla kvalitetssäkrad individ-, funktions- och organisationsinformation från samtliga vård- och omsorgsaktörer. Att kunna erbjuda säkra, väldefinierade.
Säkerheten främst.
Projektledning.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Sunderbysjukhus 2010 Uppstart av om- och tillbyggnationen av Sunderby sjukhus. Planeringen och förberedelserna för starten av RLU. Nytt vaktavtal som kommer.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Forsknings- och utbildningsstrategi
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Energikartläggning i stora företag
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
TRR Trygghetsrådet - Din partner vid omställning Stockholm 29 november 2013 Johan Sandgren Ann-Sofi Sjöberg.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap En transportresurs att nyttja vid olika kriser i samhället såsom.
Projekt Stöd och behandling
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Presentation av ledningssystemet
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Bra vinterunderhåll stärker punktligheten för resenärer och trafikanter - Klimatsmart Nvf seminarium i Roskilde 16 sept 2013 Einar Schuch Regiondirektör.
Styrgruppen Vårdsamverkan Skaraborg, 8 november 2017
Banarbets- processen.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Lönesamtal och bedömningsområden
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Lönesamtal och bedömningsområden
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011 Beslutade aktiviteter som beräknas helt eller delvis vara åtgärdade till vintersäsongen 2010-2011 De nedan redovisade åtgärderna är sådan som har beslutats och startats. Arbetet med att utföra och implementera åtgärderna sker såväl nationellt som lokalt. I flera fall koordineras arbeta nationellt men utförs lokalt. Bedömningen som görs är att åtgärdarna ska vara klara så att effekter av dem kan utläsas nästkommande vinterperiod, även om inte åtgärden till fullo är avslutad.

Utveckling av beredskapsplaner Framtagande av nationellt enade driftnivåer, beredskapsnivåer och dess innebörd Framtagande av nationell beredskapsplan som kan revideras och redovisar olika strategier vid olika typer av väder Etablering av snögeneral, nationell koordinering av snöröjning Fastställande av samspelet mellan rollerna operativ chef och snögeneral där båda rollerna finns Fastställande av rätt mängd tåg, förberedda trafikreduceringsplaner 1) Utveckling av beredskapsplaner En nationell beredskapsplan arbetas fram under 2010. Idag är beredskapsplanerna lokala och är olika utformade. Aktiviteter Framtagande av nationellt ensade driftnivåer, beredskapsnivåer och dess innebörd (Arbetet pågår nationellt) Framtagande av nationell beredskapsplan som kan revideras och redovisar olika strategier vid olika typer av väder, alltså en mer flexibel plan. Planen ska bland annat innehålla: - Tydligt beskriva ansvarsförhållande mellan olika parter, även entreprenörens och järnvägsföretagets åtagande - Tydlighet i vad ”bra och rätt” snöröjning innebär för järnvägsföretagen (gångbanor ensamarbete mm) - Planer för insatser på linjen och stationer. Prioriteringar för linjeröjning och stationer. Planer där det framgår i vilken ordning snöröjning ska förekomma på; spår, växlar, plattformar, uppställning, gångvägar, etc. - Planer för uthållighet av personal, maskinella resurser och stödfunktioner - Planer för bemanning vid varje driftlägesnivå. Definierade rutiner för krisledning - Definierade rutiner för trafikinformation. Planer för trafikreducering vid kris- och störningssituationer - Planer för trafikomledning, ersättningstrafik och kommunikation, för stråk där påverkan vid en störning blir omfattande - Samordning av snöröjning på plattformar och bangårdar (Arbetet pågår nationellt. Planen är under framtagande och beräknas vara helt klar först under februari 2011) Fastställande av samspelet mellan rollerna operativ chef och snögeneral där båda rollerna finns (Arbetet pågår lokalt) Fastställande av rätt mängd tåg, det vill säga väl förberedda reduceringsplaner

Förbättrad ledningsförmåga vid avvikelser Förstärka krisberedskapen för att klara större kriser Driftsprocessprojektet beskriver och inför de operativa processerna med tillhörande rutiner Ny organisation för riksledning införs Övning i krishantering är under genomförande Övning av de operativa ledningsfunktionerna genomförs Krisövningar genomförs med de operativa ledningsfunktionerna samt chefer inom driftområdena 6) Förbättrad ledningsförmåga vid avvikelser Trafikverket ska förstärka sin krisberedskap samt genomföra återkommande övningar i att hantera störningar. Trafikverket ska också stärka sin nationella ledningsförmåga. Aktiviteter Förstärka krisberedskapen för att klara större kriser (Arbetet pågår nationellt) Driftsprocessprojektet beskriver och inför de operativa processerna med tillhörande rutiner (Arbetet pågår nationellt) Ny organisation för Riksledning införs (Arbetet pågår nationellt) Övning i krishantering är under genomförande (Arbetet pågår nationellt) Övning av de operativa ledningsfunktionerna genomförs (Arbetet pågår nationellt) Krisövningar genomförs med de operativa ledningsfunktionerna samt chefer inom driftområdena (Arbetet pågår nationellt)

Stärkt entreprenadstyrning Genomgång med entreprenören om innehållet i kontraktet vid upphandling (samtliga punkter definieras gällande innehåll och förväntningar) Uppföljning med entreprenörerna i syfte att utvärdera vintern och ta fram förslag till förbättringar. Träning och utbildning. Gemensam kvalitetsnivå för snöröjning, ex. för samtliga spårägare på Luleå bangård Förändring av kontrakt för att skapa mer flexibel resursökning Separerar Hallsberg bangård från dagens DoU-kontrakt 2) Stärkt entreprenadstyrning Trafikverket ska säkerställa att entreprenörernas resurser används på ett optimalt sätt vid större störningar. Avtalen ska tydligt beskriva entreprenörens åtagande vid större störningar samt att det inte råder några oklarheter i förväntningarna på båda parter. Under avtalsperioden ska Trafikverket upprätta styrning och uppföljning av entreprenörens arbete så att vi har en god kunskap om anläggningens tillstånd samt möjligheter att prioritera och korrigera. Aktiviteter Vid upphandlingen ska en genomgång göras med entreprenören om innehållet i kontraktet. Samtliga punkter ska definieras så att båda parter är överens om innehåll och vad som förväntas (Arbetet pågår lokalt) Uppföljning med entreprenörerna i syfte att utvärdera vintern och ta fram förslag till förbättringar (Arbetet pågår lokalt) En gemensam kvalitetsnivå för snöröjning, för samtliga spårägare på Luleå bangård, skall jobbas in i vinterberedskapsplanerna (Arbetet pågår lokalt)

Säkerställa personalens arbetsmiljö och säkerhet Analys av vinterns arbetsplatsolyckor och tillbud där Trafikverkets entreprenörer arbetade med röjning av snö i trafikerat spår Arbetsplatsbesök för att säkerställa att regelverken följs Arbeta för att ingen utan föreskriven kompetens arbetar i spårmiljön Genomgång av föreskrifter som reglerar arbeten i trafikerat spår 3) Säkerställa personalens arbetsmiljö och säkerhet Trafikverket har en hög säkerhetsnivå som är standard inom järnvägssektorn. Den höga säkerhetsnivån ska behållas och ytterligare stärkas. Vid störningar utsätts personal för stora påfrestningar och är i viss mån utmattade, då är risken för olyckor som störst Aktiviteter En analys görs över de arbetsplatsolyckor och tillbud som inträffat i vinter och där våra entreprenörer arbetade med röjning av snö i trafikerat spår (Arbetet pågår nationell) Arbetsplatsbesök genomförs för att säkerställa att regelverken följs (Sker löpande lokalt) Genom kontroller säkerställa att ingen utan föreskriven kompetens arbetar i spårmiljön (Sker löpande lokalt) Går igenom de föreskrifter som reglerar arbeten i trafikerat spår (Sker nationellt)

Förbättrad uppföljning Benchmarking med organisationer som är vana att hantera större störningar och kriser Utveckling av mått och uppföljning av produktionskvalitet i operativa driften Framtagande av rutiner och mallar för statusrapporter som visar hur prognosen ser ut på tillgängligheten framåt, vad som är röjt och behov av ytterligare röjning 4) Förbättrad uppföljning Trafikverket ska förbättra uppföljning vid störningar och återkommande väderrelaterade problem för att skapa en erfarenhetsåterföring samt utveckling av verksamheten. Aktiviteter Genomför benchmarking med organisationer som är vana att hantera större störningar och kriser (Pågår regelbundet nationellt) Utveckling av mått och uppföljning av produktionskvalitet i operativa driften (Nationellt uppdrag) Framtagande av rutiner och mallar för statusrapporter som visa hur prognosen ser ut på tillgängligheten framåt, vad som är röjt och behov av ytterligare röjning (Arbetet pågår lokalt)

Förbättrad kommunikation och information Säkerställning av prestanda på Trafikverkets informationssystem Översyn och behovsanpassning av stödsystemen Stärkt kommunikation mellan operativ chef och riksoperativ chef Kommunikationsplan för operativa kundmöten Intern utbildning om vikten av trafikinformation De 4-samtalen ska användas för att säkra bättre prognoser Förbättrad dokumentation och användning av loggbok Program för att utveckla trafikinformationen 5) Förbättrad kommunikation och information Trafikverket ska förbättra sin prognosförmåga, stärka kommunikationen mellan olika parter inom järnvägen samt information till resenär. Trafikverket ska organisera trafikinformation på ett sådant sätt att kommunikation och information kan säkerställas. Aktiviteter Säkerställa prestanda på våra informationssystem (Arbetet pågår nationellt) Översyn och behovsanpassning av stödsystemen (Pågår regelbundet nationellt) Stärka kommunikation mellan operativ chef och riksoperativ chef (Nationellt arbete) Kommunikationsplan för operativa kundmöten (Nationellt arbete) Internutbildning om vikten av trafikinformation (Nationellt arbete) De 4-samtalen ska användas för att säkra bättre prognoser, ett tydligt ställningstagande krävs med prognosen som underlag och uppföljning ska ske om vår förmåga att göra bra prognoser (Arbetet pågår nationellt) Dokumentera avvikelser som både kan spridas mellan olika funktioner och som kan användas för att utvärdera en händelse. Förbättrad användning av loggbok (Arbetet pågår nationellt) Program för att utveckla trafikinformationen, i programmet ingår förbättrad organisation samt uppföljning som ska höja kvaliteten på trafikinformationen till kund, resenär och järnvägsinterna intressenter (Nationellt arbete Programmet i sin helhet genomförs under en 3 års period)

Uppgradering av prioriterad infrastruktur Utökad maskinpark 42 MSEK Snövagnar inklusive manövervagnar Snöslungor Snösopar Linjeröjningslok Uppgradering av anläggning 53 MSEK Uppgradering växlar, växelvärme Dränering Mobila snöstaket Detta är endast några exempel. Den totala summan på listan är 232 MSEK.

Uppgradering av prioriterad infrastruktur Höjd ambition i underhållskontrakt 48 MSEK Kortare inställelsetid Utökad beredskap Tidsangivelse för när bana ska vara röjd Identifiera maximal snömängd innan röjning påbörjas Plattformsröjning i särskilt avtal 25 MSEK Underleverantörer för röjning 9 MSEK Bangårdsprogram 50 MSEK Hallsberg: Värme i räler, stoppbockar Sävenäs, Nässjö, Helsingborg: värme spiralbromsar

Etablering av avisningsstationer Förslag från flera företag om att etablera ett nät av avvisnings- stationer som på kommersiell grund erbjuder dessa tjänster Vår roll är att hitta bra platser