Strukturerad feedback till studenter i allmänmedicinsk praktik tre års erfarenhet av ett bedömningsinstrument Ann-Christin Haffling, IKVM – allmänmedicin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Resultat av brukarenkäter 2012 Funktionsstöd. Svarsfrekvens.
Bedömning av professionell kompetens
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Behöver vi främja kvinnors företagande? Vad behöver kvinnor som företagare? Ser kvinnors och mäns behov olika ut? Gör stöden någon nytta? Spelar kön någon.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Eva Pettersson, Apoteket AB Särskilda boendens antibiotikaanvändning SANT-studien Karolinska Institutet, Strama och Apoteket AB Eva Pettersson.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Hej och välkomna!.
ESBL i systeminfektioner
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Ragnhild Tunehag, distriktsläkare, Vårdcentralen Nygatan
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Behandling av ADHD med Amfetamin. Kortsiktiga effekter på familjeinteraktionen. Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Amphetamine.
Orientering – en jämställd idrott?
Fakta om undersökningen
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
”Så förbättrar vi vår konsultverksamhet!” Ett konkret exempel genomfört våren 2001 Nyckelfrågor att arbeta med: Förutsättningar; 1. Företagets historik/bakgrund.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Fakta om undersökningen
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Pilotprojektet vårdnivåhandboken En enkel utvärdering
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Systematisk uppföljning UIV
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
ALF- och Fakultetsmedel Lunds Universitet 2007 Yvonne Giwercman, Pirkko Härkönen, Helena Jernström, Ewa Roos, Gunilla Westergren-Thorsson PROJEKT AKKA.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
BREDDAD REKRYTERING.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
GRs effektstudie 2005 Gällande studerande vid kommunal vuxenutbildning i Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Partille, Tjörn och Öckerö, 2003.
Nationell Kvalitetsdag för primärvården 2009 Fortbildning för Allmänläkare i Kronobergs län Resultat från SFAM-Kronobergs Fortbildningsenkät.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Bedömningsmetoder.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

Strukturerad feedback till studenter i allmänmedicinsk praktik tre års erfarenhet av ett bedömningsinstrument Ann-Christin Haffling, IKVM – allmänmedicin Anders Beckman, IKVM – allmänmedicin Gudrun Edgren, MedCUL

Bakgrund - WPBA Workplace-based assessment innebär direkt observation av studenterna i deras kliniska arbete formativ bedömning feedback fokuserad på beteende deskriptiv specifik och konkret relaterad till mål (för kursen och personliga)

Bakgrund - WPBA Workplace-based assessment har stor betydelse för studenternas utveckling (Norcini & Burch 2007) görs alldeles för sällan (Kogan & Hauer 2006) pga. lågt handledarintresse (Norcini & Burch 2007) - kan öka genom strukturerade bedömningsinstrument (t.ex. Mini-CEX) handledarmedverkan vid utveckling/planering (Daelmans et al. 2006) handledarutbildning (Shumway & Harden 2003) låg reliabilitet - kan stärkas genom (van der Vleuten 1996) bredd i kliniska problem och bedömare kompromiss reliabilitet formativ bedömning (van der Vleuten 1996) feedback studenternas lärande

Bakgrund – till studien bedömnings- och feedbackformulär samlades in under sex terminer analys retrospektivt interaktiva feedbackmetoder studenternas självvärdering mål/handlingsplan uppföljande feedback

Syfte – att studera användningen av ett bedömningsinstrument i verkligheten under lång tid typ och innehåll av feedback handledarnas bedömningar studenternas självvärderingar handledarnas och studenternas nöjdhet

Metod Studenter T10 ”Samhällsmedicin” Lund/Malmö 16 dagars allmänmedicinsk praktik (4 dagar v.a.v.) 50-60 vårdcentraler Personlig handledare + övriga distriktsläkare på VC observerar (emellanåt) anamnes, status diskuterar hypoteser, problemlösning, utredning/ behandling deltar i avslutande patientsamtal med information/ uppföljning Feedback bör ges dagligen ”på språng” sammanfattande x 2 - efter halva tiden samt vid avslutning

Metod – obligatorisk feedback x 2 Första feedbacktillfället student + handledare fyller i bedömningsprotokoll feedbacksamtal mål och strategier för fortsatt träning på feedbackblad Andra feedbacktillfället uppföljande feedback på feedbackblad

Metod - Bedömningsprotokoll lika för studenternas självvärdering + handledarnas bedömning inspirerat av modifierade LAP (Leicester Assessment Package) 8 delar /kompetenser detaljerade beskrivningar av varje del 7-gradig skala utvecklat i samråd med handledarna handledarutbildning

Metod - Bedömningsprotokoll 8 olika delar/kompetenser Samtalsmetodik Sjukhistoria Status Hypotesgenerering/hypotesprövning Problemlösning Åtgärd/behandling Information/ uppföljning Uppträdande/ patientrelation/ tidsdisposition

Metod - Feedbackblad lite olika för student och handledare information utrymme för att skriva mål och strategier (första feedback) uppföljande feedback (andra feedback) utvärderingsfrågor till student och handledare

Metod – Dataanalys Kvantitativa data Kvalitativa data (mål + feedback) Mann-Whitney U och Kruskal Wallis (SPSS) MlWin (’multi-level’) ”upprepade mätningar” Cronbach’s alpha (”internal consistency reliabilty”) Spearman’s correlationskoefficient (korrelation handledarnas bedömning och studenternas skrivningsresultat) Kvalitativa data (mål + feedback) Innehållsanalys (kategorisering) Ramverk (protokollets 8 kompetenser)

Resultat – studenter och handledare 55% kvinnor 50% vikarierat, lika mellan kön 151 handledare 58% kvinnor 28% deltog i handledarutbildning antal studenter efter 6 terminer 47 - 1 student 55 - 2-3 studenter 49 - 4-12 studenter

Resultat – första feedbacktillfället Bedömningsformulär Handledaromdömen (458 studenter): medelvärde 5,3 Självvärderingar (462 studenter): medelvärde 4,5 Höggradigt signifikant skillnad i alla delar Handledare högst: samtalsmetodik + uppträdande/patientrelation lägst: hypoteser + åtgärd/behandling Studenter högst: samtalsmetodik + anamnes

Resultat – första feedbacktillfället Bedömningsformulär Manliga och kvinnliga studenter Manliga studenter signifikant högre i hypoteser, problemlösning, åtgärd/behandling Handledarna: ingen skillnad Vikariat eller ej Studenter som vikarierat signifikant högre i status, problemlösning och åtgärd/behandling Handledarna: status, åtgärd/behandling, information/uppföljning Antal använda omdömen (7-gradig skala) Studenter oftast 3 olika (47%) Handledare oftast 2 olika (56%)

Resultat – första feedbacktillfället Mål för fortsatt träning 88% specifika mål 6% generella mål 6% inga mål Specifika mål Medel 2,7 kompetenser/student Kompetenser (process) Samtalsmetodik (46% av studenter) Information/ uppföljning (40% av studenter) Varierade omdömen signifikant fler Kvinnliga studenter med kvinnlig handledare signifikant fler

Resultat – Andra feedbacktillfället Uppföljande feedback 58% specifik feedback 32% av dessa även tips för framtiden 21% generell feedback 21% ingen feedback Specifik feedback Medel 2,8 kompetenser/student Kompetenser (process) Samtalsmetodik (55% av studenter) Information och uppföljning (43% av studenter)

Resultat – Studenternas utvärdering Svarsfrekvens 89-93% Handledaren korrekt identifierat studentens styrkor/svagheter 77% helt, 20% delvis Studenter som fick specifika mål var signifikant mer nöjda Specifika råd om hur förbättra konsultationerna 70% helt, 26% delvis Effektiv uppföljande feedback 77% helt, 17% delvis Studenter som fick specifik uppföljande feedback var signifikant mer nöjda

Resultat – Handledarnas utvärdering ” Tycker du att bedömningsprotokollet bidragit till en förbättrad struktur i bedömningen av studentens konsultationer?” Efter 6 terminer: Svarsfrekvens 97% 76% helt nöjda, 23% delvis, 1% missnöjda Flera blev alltmer positiva genom åren

Resultat – Tid och erfarenhet Specifika mål ökade signifikant från de tre första till de tre sista terminerna Specifik feedback Handledarnas erfarenhet studenter med handledare, som använde instrumentet för 4:e-6:e terminen fick lägre betyg än de, vars handledare använde det för 2:a-3:e och 1:a terminen men specifika mål/feedback ökade inte med erfarenhet Handledarnas ”nöjdhet” efter 6 terminer var signifikant större beroende på hur många studenter man handlett 4-12, 2-3 resp. 1 student

Resultat – Reliabilitet ”Internal consistency reliability” Cronbach’s alpha för varje termin 0,94-0,96; hela perioden 0,95 Interbedömarreliabilitet omöjligt att beräkna pga. sammanfattande feedback av personlig handledare

Resultat – Validitet ”Face” validity Content validity medverkan av handledare i utveckling av bedömningsformuläret Content validity överensstämde med mål för praktiken Concurrent validity korrelation med skrivningen Spearman’s korrelationskoefficient 0.16; ökande till 0,34 om bara de 10% med lägst bedömning analyserades

Slutsatser Sammanfattande bedömning och feedback fungerar vid längre tids placering personlig ansvarig handledare 99% studenter bedömda efter protokollet 88% fick specifika mål dokumenterade och 58% fick specifik feedback dokumenterad men inom andra kompetenser än de som bedömts som sämst

Slutsatser Utvärderingar positiva Med tid och erfarenhet av studenter – föredrog specifika mål/feedback och handledare Med tid och erfarenhet fick större andel studenter specifika mål och specifik feedback handledarna blev ”strängare” men också nöjdare med strategin Förbättrad ”feedbackkultur” på vårdcentralen