Specialpedagogiska skolmyndigheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Alternativa verktyg i lärandet
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Ringa video- samtal med datorn
Talböckernas väg till eleverna
Carina Bergqvist Torvallaskolan
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Varför är det bra med talböcker?
Exempel utifrån ett antal målområden
Att skriva sig till läsning
Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
Lässtöd Anita Kelvgård, specialpedagog
Därför är det bra med talböcker
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Lärverktyg Göteborg 2/ Johnny Andersson.
Från vaggan till graven med talböcker
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
SET Social Emotionell Träning

Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
AKK i förskolan Alternativ och kompletterande kommunikation
Bildfabriken kan ställas in på olika sätt - se några exempel
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Appar för kommunikation – hur fungerar det?
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Projekt ”TAKK för Språket”
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
IKT och lärplatta i förskolan
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Att studera med funktionsnedsättning
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation för blivande speciallärare Gunilla Thunberg DART – västra Sveriges kommunikations- och dataresurscenter.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Nyheter i skollagen från och med
Tillgängliga lärmiljöer
Presentationens avskrift:

Specialpedagogiska skolmyndigheten www.spsm.se Skövde 14 mars 2012 Fahimeh Beheshti fahimeh.beheshti@spsm.se

Specialpedagogiska skolmyndigheten Statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor.

Alla har rätt att lära på egna villkor Vi arbetar för att barn, unga och vuxna, oavsett funktionsförmåga, ska nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd undervisning i specialskolor tillgängliga läromedel statsbidrag.

Specialpedagogiskt stöd Vi ger råd och stöd till förskolor, skolor och kommunal vuxenutbildning. I rådgivning ingår pedagogiska strategier och förhållningssätt kompetensutveckling tillgängliga läromedel information till skolhuvudmän och föräldrar.

för likvärdiga villkor Läromedel för likvärdiga villkor Vi bidrar på olika sätt till fungerande läromedel genom specialpedagogisk rådgivning om läromedel. utställningar med specialpedagogiska läromedel. produktion av läromedel. bidrag och stöd till förlag för ett ökat utbud. anpassningar av befintliga läromedel.

SPSM:s egen läromedelsproduktion SPSM producerar specialpedagogiska läromedel i den mån behoven inte tillgodoses av förlag eller andra aktörer och då främst för: Elever med hörselnedsättning Elever med synnedsättning Elever i behov av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) samt för elever i särskolan

Produktionsstöd Specialpedagogiska skolmyndigheten har till uppgift att främja tillgången till läromedel för barn, elever och vuxna med funktionsnedsättning och därigenom underlätta för skolhuvudmannen att skapa en likvärdig skola. För att stimulera läromedelsproduktion på den kommersiella läromedelsmarknaden finns produktionsstöd.

Vad är produktionsstöd? Produktionsstöd är ett ekonomiskt och konsultativt stöd som ges av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Produktionsstöd kan lämnas till kostnader för: Förstudier Utveckling av läromedelsframställning Anpassning och utveckling av enskilda läromedel Mångfaldigande Marknadsföring

Anpassade läromedel Specialpedagogiska skolmyndigheten anpassar förlagsutgivna läromedel för elever med funktionsnedsättning i förskola, grundskola och gymnasieskola. http://www.spsm.se/Laromedel/Hitta-laromedel/Anpassade-laromedel/

Alternativa verktyg - IT som läromedel IT är en del av läromedel IT tillgängliggör läromedel Informationsgivare, kommunikations- och produktionskanal Funktionsersättande Funktionskompletterande

AKK Produktion och anpassningar av läromedel för elever med utvecklingsstörning, rörelsehinder och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt teknik- och språkutveckling inom företrädesvis områdena Bliss, Pictogram och Tecken som AKK (TAKK).

pictogram Pictogram är ett väl beprövat och fungerande visuellt språk utvecklat för personer med utvecklingsstörning. Systemet innehåller idag ca 1 600 pictobilder. Varje pictobild står för ett ord eller ett begrepp som till exempel "pojke" eller "ledsen". Personer med utvecklingsstörning men även andra som saknar eller har begränsad förmåga att tala, läsa och skriva får med Pictogram ett språk i bilder. Därmed får de också tillgång till det skrivna språkets användning som tankestöd, minnesstöd och kommunikationsmedel. http://www.spsm.se/Laromedel/Hitta-laromedel/Butiken/?cmd=viewProduct&productId=13800

Picto online Picto online är ett fullgott alternativ till cd-skivan Bildbas Pictogram 4.0. Man får tillgång till hela utbudet av pictobilder, samtidigt som man inte behöver bekymra sig om uppdateringar. Picto online har alltid de senaste pictobilderna. Fördelar med Picto online: – Man behöver inte anlita it-ansvarig för någon installation, kan logga in och arbeta med pictobilder på alla datorer – på jobbet, resan, hemma etc. – Man får omedelbar tillgång till alla nya pictobilder som kan laddas ner. Pictobilderna finns i flera olika bildformat.

Bliss Bliss är ett grafiskt symbolspråk. Genom sin flexibilitet och sina grammatiska möjligheter bidrar bliss till användarens språkutveckling. Användarna kan själva sätta ihop nya begrepp med hjälp av grundsymbolerna om något skulle fattas i det standardiserade blissordförrådet. Blissystemets grunder Orden byggs upp av symboler istället för av bokstävernas ljud. http://www.spsm.se/Laromedel/SPSMs-egen-laromedelsproduktion/Umea/Bliss/

Anpassade läromedel Anpassning av förlagsutgivna läromedel för elever med synnedsättning och dyslexi samt viss utveckling av läromedel för elever med synnedsättning. Läromedlen är anpassade enligt §17 i upphovsrättslagen. SPSM anpassar läromedel till: Tryckt punktskrift E-bok i Textviewformat E-bok DAISY Text och Ljud - med syntetiskt inspelat tal ( fd. DAISY Fulltext) E-bok DAISY Ljud ( fd. Talbok) Svällpappersbilder (som bilaga till en del anpassade läromedel)

Teckenspråk I Örebro utvecklas och produceras läromedel för elever som använder teckenspråk eller behöver stöd i läromedel på grund av hörselnedsättning.

Bildbas Tecken + Ebba Editor Bildbas Tecken är de samlade ritade tecken som skapats vid Specialpedagogiska skolmyndighetens utveckling av läromedel och består av närmare 2000 ritade tecken som följer det svenska teckenspråket och är främst avsedd för TAKK, Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. De ritade tecknen kan användas i det bifogade redigeringsverktyget Ebba Editor men fungerar också bra till Widgit Symbolskrift, Communicate: In Print och Bildfabriken. Ebba Editor är ett lätthanterligt redigeringsverktyg för att skapa berättelser och andra pedagogiska arbetsmaterial med ritade tecken, text och egna foton. Med lärarstöd kan Ebba Editor även fungera som ett hjälpmedel för eleven att uttrycka sig i egna berättelser.

Ritade tecken Tillgång till närmare 2000 ritade tecken. Nya tecken ritas kontinuerligt efter önskemål från abonnenter och läromedelsproducenter. Tecknen i Ritade Tecken följer det svenska teckenspråket och är utvecklade för att stödja det alternativa kommunikationssättet TAKK, Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. http://www.spsm.se/Laromedel/Hitta-laromedel/Butiken/?cmd=viewProduct&productId=13820

Räknehäfte Räknehäfte är program där eleven kan skriva in och lösa enkla aritmetiska uppgifter. Programmet gör det möjligt för elever som inte kan använda papper och penna men en dator att lösa enkla aritmetiska uppgifter på skärmen. Siffror och andra tecken placeras i celler i ett rutnät. http://www.spsm.se/Laromedel/Hitta-laromedel/Butiken/?cmd=viewProduct&productId=3437