•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet •www.mls.adm.gu.sewww.mls.adm.gu.se •www.gmv.gu.sewww.gmv.gu.se •HU2 •2007-06-01.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Advertisements

Disposition - Hållbar utveckling
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Ulf P Andersson GMV
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Hållbar utveckling inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Mälardalens högskola Det här är.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU GU är både.
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
DETTA ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Inrättades studenter medarbetare 35% av lärarna har disputerat Sex flervetenskapliga områden för utbildning och.
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Forum För Redovisning Konstituerande möte
Hållbar utveckling.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Linnéuniversitetets roll i regionens klimatarbete.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Konstnärliga fakulteten
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
SAHLGRENSKA AKADEMIN Hälsovetenskap nära verkligheten.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Sahlgrensk a akademin Hälsovetenskap nära verkligheten.
Miljöarbete vid IT-fakulteten IT-fakulteten har ett aktiva miljöarbete och alla studenter och anställda är en del i det arbetet!
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Fakta och siffror GÖTEBORGS UNIVERSITET Institution enhet avdelning | Namn.
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet. Ledande i hälsovetenskap Sahlgrenska akademins vision.
Profilarbete för integrering av Hållbar Utveckling vid Mälardalens Högskola Projektledare: Birgitta Schwartz, Sylvia Waara, Peter Dobers (föräldraledig)
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Verksamhetsplan FSV 2016.
Göteborgs universitet Året 2016
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Uppsala universitet i siffror
Uppsala universitet i siffror
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Uppsala universitet i siffror
Fakulteten för hälso- och livsvetenskap FHL
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet • • •HU2 •

Fakulteter: •Sahlgrenska akademin (medicin, odontologi, vårdvetenskap) •Naturvetenskapliga fakulteten •Humanistiska fakulteten •Konstnärliga fakulteten •Samhällsvetenskapliga fakulteten •Handelshögskolan •Utbildningsvetenskapliga fakulteten •IT universitetet •Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningarna, UFL ~ 75 institutioner/högskolor/centra

studenter ( heltidsstudenter) ~ 3000 kurser (mycket fristående kurser) ~ 120 utbildningsprogram (kandidat, magister) ~ examen/år forskarstudenter ~ 300 doktorsexamen/år anställda (442 professorer) ~ 450 M € i omsättning (60 % statliga medel) ~ m 2

GU är både ISO certifierat och EMAS registrerat. Enda universitet i Sverige, ett av få i världen. Administrativt leds miljöledningssystemet från Miljöenheten (5 pers) vid GMV

MILJÖLEDNINGSSYSTEMET -Bringar ordning och reda -Har mål och handlingsplan för arbetet -Med bl a uppdrag till GMV -Följer upp hur arbetet går -Genom bl a Miljöredovisning -Ledningens genomgång med rektor

MILJÖREDOVISNING -Berättar hur miljöarbetet gått under året -Forskning -Utbildning -Samverkan -Energi och Resor, -Inköp, Avfall och Kemikalier -Kompetensutveckling -Miljökommunikation -Fakulteternas arbete

Göteborgs universitet skall vara ett av de ledande universiteten i Europa för utbildning och forskning inom hållbar utveckling och miljö. 1. Universitetet strävar efter att göra studenter och personal medvetna om miljö- och utvecklingsfrågor och genom forskning, utbildning och samverkan med omgivande samhälle stimulera till konkreta handlingar som främjar en hållbar utveckling. 3. Miljöhänsyn vägs in i alla beslut. Såväl forskning och undervisning, som administration, förvaltning och tekniska funktioner präglas av miljömedvetenhet.

•Hur mycket utbildning och forskning finns det inom hållbar utveckling? •Hur skall man definiera hållbar utveckling? Ingår begrepp som hållbar tillväxt, hållbar välfärd, sustainable governance? •Kan vi sätta centrala miljömål för hela universitetet för forskning och utbildning? Forskning och utbildning delegerade till fakultet/institution. •Kan eller får miljöledningssystemet följa upp hur det går inom forskning och utbildning?

Mätning av forskning inom hållbar utveckling 1.Projekt (in från fakulteter) 2.Pengar (in från central uppföljning) 3.Artiklar (GUP, ökat samarbete med UB 2007) 4.Personer (GMV:s nätverk)

Mätning av forskarutbildning inom hållbar utveckling • Disputationer inom ämnet miljövetenskap • Avhandlingar inom Hållbar utveckling

Mätning av utbildning inom hållbar utveckling 1.Program 2.Kurser 3.Examina 4.Uppdrag till fakulteter 2007

Kriterier för bedömning Kriterierna utgår från den generella definition av hållbar utveckling som finns i Brundtlandkommissionen: ”en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”, texten I Högskolelagen; 1 kap, 5 §, ” Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa” samt av de exempel som anges i Agenda 21 (hela texten finns på sidan Bedömningen är gjord i två olika nivåer: I. Kurser vars frågeställningar är huvudsakligen inom miljö och hållbar utveckling. II. Kurser vars frågeställningar är delvis inom miljö och hållbar utveckling.

§ 5a ändrades och har från 1 februari 2006 följande lydelse: ”Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.”

M. Miljö och hållbar utveckling (2006) Fakulteten skall verka för att målen i verksamhetsplanen uppnås genom att: - inom sitt verksamhetsområde, utarbeta en plan för hur en integrering av hållbar utveckling skall kunna genomföras inom fakultetens grundutbildning (detta sker mot bakgrund av förändringen i högskolelagens 1 kapitel 5 §); M. Miljö och hållbar utveckling (2007) Fakulteten skall: Genomföra fakultetens plan för integrering av hållbar utveckling i grundutbildning. Denna plan utarbetades under 2006 mot bakgrund av förändringen i högskolelagens inledande kapitel.

Exempel på lärandemål: Visa förmåga till insikt om att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.

LAU 160, obligatorisk kurs inom lärarutbildningen •Bygger ett hållbart samhälle på demokrati? •Mat för 6 miljarder? •Miljö och livsstilar – vem bryr sig? •Miljödidaktik på temat Miljömyter – hot mot miljön? •Tillväxt och uthållighet. •Klimatet i skolan •Biologisk mångfald - för vem? •VFU-period •Projektarbetet ”Startnyckel för etthållbart samhälle” Multimediabyrån •"Man vill ju att dom ska bry sig” •Visning av filmen "En obekväm sanning" med efterföljande debatt •Konferens: Lärande för hållbar utveckling. Föredrag och offentlig presentation av utvalda ”Startnycklar”

Det hållbara samhället Hållbar utveckling Öka kunskapen Integrera miljöaspekter i all verksamhet Minimera den egna miljöpåverkan Miljöledningssystemet vägen till en hållbar utveckling

Midtown - Midstream Open minds, open doors Many disciplines in creative interaction A major European University Committed to a sustainable society Where research and education meet Strategic profile

•The Nobel Prize in Medicine in the year •Brånemark’s titanic screw posts •The SOM institute is a research centre studying and carrying out surveys on Society, Opinion and Media •Research on Swedish general elections •Marine Research Centre •Sweden's largest network for environmental research •The IT-University in collaboration with Chalmers University of Technology Important achievements

Universitetsgemensamt mål Universitetet skall öka forskningen inom hållbar utveckling 2.Universitetet skall integrera hållbar utveckling i utbildningen (Utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarutbildning) 3.Universitetet ska erbjuda det omgivande samhället minst en publik aktivitet inom hållbar utveckling om dagen År UtbildningUppdrag 1Uppdrag 2Följ upp FoutbInfoUppdrag 1Uppdrag 2Följ upp ForskningInfo Uppdrag 1Uppdrag 2

En film om miljöarbetet vid Göteborgs universitet och universitetets ansvar att bidra till en hållbar utveckling

En timmas möte med alla prefekter och föreståndare (76) Frågeställningar som diskuteras 1.Hållbar utbildning som begrepp 2.Hållbar utveckling inom forskning, andel, exempel 3.Hållbar utveckling inom forskarutbildning, andel, exempel 4.Hållbar utveckling inom grundutbildning, andel, exempel 5.Hållbar utveckling inom samverkan, exempel 6.Framtiden, möjligheter, hinder, samarbete med GMV

Naturvetenskapliga fakultetenApril HandelshögskolanMaj Samhällsvetenskapliga fakultetenMaj Sahlgrenska akademinJuni Utbildningsvetenskapliga fakultetenJuni IT-universitetetAug Konstnärliga fakultetenAug Humanistiska fakultetenSept Rapporten klar oktober 2007

Lite iakttagelser hittills 1.Olika definition av Hållbar utveckling. Flera känner sig tveksamma till begreppet och har svårt att få med det i sin verksamhet. Några på samhällsvetenskapliga fakulteten tycker att naturvetarna lagt beslag på hela begreppet. 2.Samtalet med olika möjligheter och idéer till samverkan är det mest positiva i våra möten. Flera vill ha mer samarbete med GMV. 3.Vissa institutioner söker inte EU-medel för de tycker det är för mycket administration. Andra institutioner har EU medel som huvudsaklig finansiering och koordinerar flera projekt. 4.Alla har mycket samverkan, men endast en liten del redovisas på något sätt. 5.Flera har vikande studenttillströmning och svårt med ekonomin.