Musik & kommunikation 50p.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Muntliga nationella prov i svenska
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöte 12 september 2011
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Vad är teknik?.
Att berätta sin berättelse
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Riktlinjer för presentationer
Samma fast olika eller olika fast samma?
Centrala innehåll och kunskapskrav
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Svenska p Svenska p.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Ledning och förståelse
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Ett arbetsområde om poesi
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ett temainriktat arbetssätt
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
socionom och journalist kommunikatör
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Mall för alignmentmatris
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Det var inte jag! Vi kommer alla stå anklagade för något en dag,
Tro.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Kommunikation OL108A.
Vad vill du förmedla?Vad vill du förmedla?  Vem ska du underhålla?  Vad är din roll i sammanhanget?
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Kognitivt perspektiv.
TK7 UPPDRAGET.  Mål och Kriterier  Kunna berätta om : Viktiga politiska och ekonomiska händelser i världen under perioden fram till idag. På vilket.
Retorik- Konsten att tala
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Personligt brev.
Formellt, skarpt och snyggt
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Den viktiga konsten att tala
Nationer, ideologier och folkmord genom
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Musik & kommunikation 50p

Mål Mål för kursen Kursen skall ge kunskap om växelspelet mellan individ och grupp samt om de sociala omständigheter som påverkar människors musikintresse och möjligheter till musikutövning. Kursen skall även öva kommunikation med såväl medmusikanter som med en publik. Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs Eleven skall ha kunskap om musikalisk och scenisk kommunikation genom sin röst och sitt kroppsspråk kunna göra en presentation i samband med musikframträdanden ha kunskaper i intervjuteknik, programpresentation och marknadsföring ha grundläggande kunskaper om musikens roll och organisation i samhället.

Betygskriterier Kriterier för betyget Godkänt Eleven ger exempel på betydelsen av musikalisk och scenisk kontakt med åhörarna. Eleven förbereder med handledning en presentation i samband med musikframträdanden. Eleven genomför en intervju och en programpresentation. Eleven ger exempel på faktorer som påverkar musikens roll och organisation i samhället. Kriterier för betyget Väl godkänt Eleven ger exempel på sociala omständigheter som påverkar människors musikintresse och möjligheter till musikutövning. Eleven anpassar kommunikationen till olika målgrupper och redovisar och diskuterar resultat och slutsatser. Kriterier för betyget Mycket väl godkänt Eleven redovisar och diskuterar olika faktorer som påverkar kommunikativa processer och anpassar sig till den rådande situationen. Eleven tillämpar kunskaper om musikalisk och scenisk kommunikation genom sin röst och sitt kroppsspråk.

Varför musicerar vi? Vad fick dig att börja spela…? Varför ES? Framtidsplaner? Sociala omständigheter: pengar, kultur, arv, samhället, handikapp? Musikaliskt hem? Prestationsångest, scenskräck.

Analys Beskriv musiken i stort. • Vad handlar den om? • Vilken historia förmedlar den (vilken kunskap, känslor, åsikter etc.)? • Vilken stämning förmedlar musiken? • Hur kan den uppfattas av olika grupper i samhället beroende på vad de har för erfarenheter? • Vad tycker du om sången och varför? Med tanke på frågorna ovan, • När vi tolkar en låt, spelar det någon roll om den är på ett främmande språk och vi inte förstår texten? • Vad händer med vår tolkning när vi får berättat för oss musikens historia, eller andra människors tolkningar av den?

Vilken historia lyfts fram i musiken och hur lyfts den fram? 1. Hur tas musikens kommunikativa kapacitet tillvara, d v s i vilken utsträckning bidrar den till att skapa samhörighet genom delade erfarenheter. 2. I vilken grad förmedlar musiken kunskap om det förflutna? 3. Hur integreras gemensamma erfarenheter på ett sätt som gör att människor med liknande erfarenheterkan identifiera sig med dessa? 4. I vilken grad kan musiken sägas verka sammanfogande och hur kan den sägas nära olikheter? 5. Hur bidrar musiken till att lyssnaren omvärderar och omdefinierar sin omgivning?

41 shots, Bruce Springsteen http://www.youtube.com/watch?v=3w6d7Skpxe8 http://www.youtube.com/watch?v=CHZsN3YvHC4