Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Koloniområden i Göteborg
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Skadeståndsrätt I och II
LSO på skadeplatsen.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
K-märkt? Skydd av kulturhistorisk bebyggelse i den kommunala planeringen Kerstin Andersson och Roger Lind Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Jan Persson Länsstyrelsen Östergötland
Riskhänsyn i planeringen Risk och skred
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Husutsättning När ett hus skall byggas skall det sättas ut på rätt plats. Det finns bestämmelser om vilka kvalifikationer den som ska sätta ut ett hus.
Det allmännas skadeståndsansvar. Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Lag om skydd mot olyckor
Rent strikt ansvar, tredjemansskada och ren förmögenhetsskada
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Anpassning till ett förändrat klimat
Exempel på analys och handlingsplan
Klimat och Sårbarhetsutredningen Klimat- och sårbarhetsutredningen (M 2005:03) Utredare: Bengt Holgersson.
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Bebyggelse, boende och kulturarv Lotta Andersson.
Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
1 1 Geoteknisk sektorsportal – nationellt digitalt arkiv och WMS-exponering av geotekniska borrningar Mats Öberg, GIS-arkitekt,
Kommunakuten AB Vilket ansvar har byggnadsnämnden Verksamhetsansvaret
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Planläggning och djur i bebyggelse Sofia Bergvall Kultur- och samhällsbyggnadsenheten.
Om ansvar för arbetstagare m m
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Finns det vattentäta avtal?
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Guide till Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
RÅMARK - EXPROPRIATION
Risker med förorenade områden i länet
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
Tidsbegränsat bygglov Samlad bebyggelse Vindsinredning
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
Klimat – planering och anpassning
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Tillgänglighet i fysisk planering 12 november 2014 Välkommen d.
Sven Svensson Plan- Bygg och Bostadsdagar Luleå den november 2011 Dricksvattenskydd i planeringen Malin Naess.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Stöd av geotekniker på skadeplats med interaktivt webbaserat kartstöd Anders Finn, Bohus Räddningstjänstförbund Mats Öberg, SGI Statens Geotekniska Institut.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
1 Webbaserade GIS-verktyg för räddningstjänsten vid georelaterade (geologi/geoteknik) naturolyckor & TiB på SGI Mats.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Förtätning Furuvägen.
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
GRUNDLÄGGANDE SKADESTÅNDSRÄTT
Statusbedömning av byggnadsverk
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Statens geotekniska institut (SGI) 1:10 klimatanpassningsanslag
Rekommendationer för hantering av översvämning till följd av skyfall
Presentationens avskrift:

Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013

2 Vem har ansvaret?  Är någon överhuvudtaget ansvarig för naturolyckor? - frågan om vem som (slutligen) är ansvarig för att åtgärda uppkomna skador eller skadeståndsansvarig - andra ersättningsfrågor, såsom statliga eller andra allmänna medel samt försäkringar

3 Kommunens ansvar?  Enligt plan- och bygglagen är det en kommunal angelägenhet att planlägga användningen av mark och vatten -Vid planläggning ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till bl.a. risken för olyckor, översvämning och erosion (2 kap. 5 § 1 st. 5p PBL)

4 Brister i planläggningen  Markförhållanden, grundläggning och översvämnings- risk - Beaktas inte problem och risker vid planläggning eller bygglovgivning finns risk för ett skadestånds- rättsligt ansvar om en skada inträffar  I rättspraxis har kommunens ansvar för bebyggelsens lokalisering - vid planläggning eller bygglovgivning prövats (3 kap. 2 § skadeståndslagen – fel och försummelse vid myndighetsutövning, NJA 1984 s. 340 I-III)  Vid skada gäller den allmänna fordringspreskriptionen – 10 år från den skadegörande handlingen (antagandet av detaljplanen), Svea hovrätt- T

5 Vad krävs av den kommunala planeringen?  För att undgå ansvar för skador i fråga om ras, skred och översvämningar måste dessa risker analyseras och bedömas i planeringsstadiet, vilket kan ske genom: -Geotekniska undersökningar och undersökningar av mark- och grundläggningsförhållandena -Analyser av olika flöden och översvämningsrisker vid byggande nära vatten  Om risk för naturolyckor bedöms föreligga måste planeringen utgå från att hantera riskerna på något sätt, t.ex. genom: -Förbud att bygga, eller endast tillåta enklare byggnader -Föreskriva olika tekniska lösningar för att bemästra riskerna, t.ex. pålning, skyddsvallar eller andra tekniska krav på byggnationen

6 Motstående intressen  Många vill bo nära vatten och flera nya områden planeras och byggs vattennära  Kommunerna måste hantera dessa frågor på ett genomtänkt sätt i sin planering och bygglovgivning, t.ex. genom att aktivt kräva tekniska lösningar när bebyggelse tillåts inom riskområden  Går ej att avtala bort framtida skyldigheta att utge skadestånd

7 Inte bara skadeståndsrisker  Skadestånd endast 10 år från den skadegörande handlingen, dvs. tidpunkten för antagande av detaljplan eller bygglovbeslut  Många andra problem och kostnader i samband med naturolyckor, såsom: -räddningstjänstkostnader -andra kommunala kostnader för direkta insatser vid naturolyckor -skador på kommunal egendom, vägar, v-a etc. -kostnader för lednings och krisgrupper, evakueringar och socialtjänst -återställandekostnader m.m.

8 Planeringsunderlag  Lagstiftningen genom PBL tillhandahåller bra planeringsverktyg  För en bra planering mot naturolyckor krävs också bra underlag i form av bl.a. markundersökningar och statistik i fråga om vattenflöden och regnintensiteter över tiden  Underlaget måste sedan läggas till grund för ändamålsenliga riskbedömningar  Genomförda riskbedömningar ska därefter användas i planeringen för att ge beslutsunderlag i fråga om acceptabla risker och åtgärder för att klara de risker som bedöms föreligga