”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Snabbguide och tips.
om företaget där du gör din praktik!
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Ett ämnesövergripande arbete i arbetslag C
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att skriva en krönika Hur och vad.
Muntliga nationella prov i svenska
DAGSTIDNINGAR.
Skriva för att lära – så gör du
Att skriva en argumenterande text
Högtidstal Retorik.
Utskrift: Det är förresten inte säkert att din skrivare skriver ut på samma sätt som våra skrivare gör, så glöm inte att göra några provutskrifter. Om.
Informationssökning & Källkritik
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skriva för webben.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Att skriva en artikel.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Kontraster.
Så snickrar du en artikel
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
SVENSKA.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Manual: Att skapa ett nytt forum och att kommentera i forumet. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Debattera.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Bygg ett argumenterande tal
Muntlig presentation.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Den retoriska arbetsprocessen
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Skriva noveller.
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Del 4 Anteckna och planera
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Inledning och avslutning
Utveckla skrivandet.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Retoriska arbetsprocessen
Röd tråd.
Essäprov = uppsats.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Språkfel - skiljetecken
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Rubrik Förnamn Efternamn (klass)
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Presentationens avskrift:

”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008

ATT SKRIVA

1. FÖRBERED DIG  Tänk efter  Samla stoff  Strukturera och disponera

2. SKRIV FÖRSTA UTKASTET – KLADDEN  Skriv en kladd, ett utkast som du sedan kan revidera  Låt tankarna flöda på papperet.  Det behöver inte vara perfekt

3.RESPONS VARIERA  Läs upp texten för någon i klassen, minst två gånger  Be någon i klassen att • ge positiv och konkreta kommentarer • ställa frågor på sådant som inte texten svarar på. Hur?, Var ?Varför ? Vem ? • kontrollera att du hållit den röda tråden – har du hållit dig till ämnet? • kontrollera om något ska läggas till eller tas bort i berättelsen?  Skriv ner kommentarerna

4. BEARBETA DIN TEXT  Inledning  Person och miljö detaljerat beskrivet?  Har du med allt i texten som du tänkte från början?  Tydlig avslutning?  Rubriken – stämmer den med innehållet?  Stycken i rätt ordning?  Skiljetecken – punkt, frågetecken, utropstecken osv. på rätt ställe?  Rättstavat?

5. RESPONS  Respons från läraren • Disposition • Innehåll • språk

6. BEARBETA OCH SKRIV RENT

7. SLUTOMDÖME  Slutomdöme från läraren