Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Vägledande samspel och ”Compassion” (Paul Gilbert)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Vägledande Samspel.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Möjligheterna ligger i samspelet”
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
SET Social Emotionell Träning
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Livskunskap för de allra yngsta
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Psykologiska behandlingsmetoder Terapeutiska behandlingsmetoder
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Det sociala sammanhangets betydelse
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
ICDP/Vägledande samspel
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Barn, hälsa och föräldrar - underlag till en nationell strategi för föräldrastöd 30 min - 15 bilder Sven Bremberg.
Socialpsykologi.
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Självkänsla.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Tips för det praktiska ledarskapet
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
ICDP Vägledande samspel
Helhet och allsidighet
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Vägledande samspel Norge.
Vad betyder Social Kompetens
Tips för bättre kommunikation
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development Programmes Vägledande Samspel Professor Henning Rye och Karsten Hundeide

Förebygga sjukdom & Främja en god hälsa! Fysisk Psykisk Social Emotionell

MÅL: att främja samspelet mellan omsorgsgivare och barn Ett samhällsorienterat – hälsofrämjande – resursorienterat förhållningssätt MÅL: att främja samspelet mellan omsorgsgivare och barn SYFTE: att främja barns utveckling genom att skapa förutsättningar för ett positivt samspel mellan människor PROGRAMMET baseras på forskning pedagogik värdegrund

Vägledande samspel stödjer sig på En humanistisk människosyn FN´s barnkonvention Modern spädbarnsforskning, om vad som behövs för att skapa en utvecklingsfrämjande uppväxtmiljö Det lägger vikt vid - spädbarnet som en kompetent person som är känslomässigt välutrustad, aktiv och social - spädbarnets samspel med och anknytning till en eller flera personer - stärka föräldrars tillit i föräldraskapet

Några av teoretikerna bakom Vägledande Samspel Bowlby J anknytningsteori, en trygg bas Ainsworth M barns emotionella och sociala utveckling är beroende av det tidiga samspelet Stern D det kompetenta barnet Winnicot D det primära engagemanget, ”zonen för intimitet” Vygotskij L ”zonen för möjlig utveckling” Klein P entusiastiskt fokusera och ge mening och få ett sammanhang

kärlek, värme, närhet, innerlighet och lyhördhet Grunden eller Basen är Den känslomässiga kommunikationen med spädbarnet som innehåller kärlek, värme, närhet, innerlighet och lyhördhet som en naturlig följd av dessa känslor och egenskaper kommer Det förmedlande samspelet som innehåller vägledd utveckling, fokusering, ömsesidighet, bekräftelse, beröm, meningsskapande, utvidgande, och de reglerande aktiviteterna dessa är till för att ge barnet möjlighet till optimal utveckling samt skydd och trygghet

Hälsofrämjande basprogram Be- handling Bl a Marte Meo COPE Connect Webster Stratton m fl Vägledande Samspel ICDP Hälsofrämjande basprogram

Värme – Stimulans - Reglering

De åtta samspelstemana som motsatser Känslomässig kommunikation 1. Visar kärleksfulla känslor 2. Följer barnets initiativ 3. Har god dialog med barnet 4. Ger beröm och bekräftar barnet och dess färdigheter 1. Försummar och avvisar barnet 2. Dominerar och påtvingar egna initiativ 3. Ingen kommunikation med barnet 4. Nedvärderar och förringar barnets värde

De åtta samspelstemana som motsatser Meningsskapande och förmedlande kommunikation 5. Hjälper barnet att samla sin uppmärksamhet 6. Ger förklaring och innehåll åt det som händer med entusiasm 7. Utvidgar och berikar barnets upplevelser genom jämförelser, förklaringar och berättelser 8. Leder barnets handlingar steg för steg. Sätter gränser för barnets handlingar på ett positivt sätt genom att peka ut alternativ och att förbereda barnet på vad som ska komma 5. Distraherar och förvirrar barnet med motstridiga budskap 6. Pratar inte med barnet och är likgiltig för barnets upplevelser 7. Säger bara det som för ögonblicket är nödvändigt. Ger sig inte tid att ge barnet förklaringar 8. Låt-gå-hållning. Överlåter åt barnet själv. Ingen vägledning av det som är tillåtet. Negativ gränssättning – nej, nej, får inte, aj, aj utan förklaring

Instruktionsbaserat ICDP-program program Undervisande Instruerande, rådgivande Färdiga manualer, nya ideal Förklaringar, demonstrationer Lära in Föräldern blir beroende Föräldern är novis Sjuksköterskan är expert Medvetandeskapande, stärkande Medvetandegöra befintligt positivt samspel. Uppmuntra till inlevelse, medkänsla, empati Skapa lyhördhet Stimulera till aktivt engagemang där nya idéer får prövas praktiskt Känna in Föräldern får ökat självförtroende Föräldern har kompetens Sjuksköterskan är vägledare

Positiv / Negativ samspelscykel Ex: Barnet skriker Trotsskrik Förtvivlan / gråt Bekräftelse av fldr´s upp-fattning om barnet och sig själv som god förälder Empatiskt medkännande bekräftelse tröst Fldr arg avvisar Fldr bekräftar sin uppfattning om barnets envishet Barnet slutar skrika ler & somnar Barnet fortsätter skrika

TACK för oss