Wilma-anvisningar för lärarna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
ARKIVERING av examenskommissionernas handlingar
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Del 4 Anteckna och planera
Exempel utifrån ett antal målområden
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Strömslundsskolans Värdegrund.
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Frånvarorutin i förskolan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Barnkonventionen Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen.
Hur man skriver en argumenterande text.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Läroplansträff fritidshem
Patientlagen och information till patienter och närstående
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare på dagverksamhet.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Del 4 Anteckna och planera
Debattartikel.
Hur du tar hand om din kunskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Hur lätt är det att nå oss per telefon? 0=absolut inte 10=ja, absolut.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTER UTVÄRDERINGSRAPPORT 2014.
Skolornas självutvärdering 2015 Material för skolornas kvalitetsarbete Susanna Kareinen/Tove Heinonen, kvalitetsansvariga.
Sammanställning av enkätsvar ang
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Synpunkter, klagomål och beröm
Exempel på skriftligt omdöme
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Föräldramöte för år 5 Ht-15 En skola för alla.  Presentation av personal  Edwise  Utvecklingssamtal  Fritids  Regler  Kraft  Råd och stöd  Övrigt.
STUDIETEKNIK.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Heby kommuns kvalitetspolicy
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Etik & moral.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Wilma-anvisningar för lärarna kvalitetsansvariga Susanna Kareinen & Tove Heinonen Wilma-anvisningar för lärarna

Kommunikation mellan hem och skola Grunden till ett gott samarbete mellan hemmet och skolan är en fungerande dialog. I lagen betonas öppenhet och en tydlig form av kommunikation. Skolan är en samhällelig institution. Vårt sätt att kommunicera bör vara pålitligt, målinriktat, välplanerat och etiskt sätt godtagbart. Wilma är ett av de grundverktyg för kommunikation mellan hemmet och skolan, som Borgå utbildningstjänster använder. I de här direktiven hittar du vinkar för användningen av Wilma.

Lärarens rättigheter Dokumentering på Wilma kan också vara fråga om rättsskydd: Via anteckningar i Wilma har lärare även i Borgå kunnat påvisa sitt ingripande i t ex mobbning, samt tagit tillräckliga stödåtgärder i bruk för eleven ( tex stödundervisning) Antalet utmanande vårdnadshavare växer hela tiden: genom saklig dokumentation i Wilma kan du i svåra situationer bevisa att du fullföljt din plikt Om responsen är osaklig bör du vända dig till din förman

Lärarens skyldigheter En tjänsteman är alltid saklig i all form av kommunikation Läraren/klassföreståndaren bör följa upp en grundskolelevs frånvaro, samt informera elevens vårdnadshavare om olovlig frånvaro Läraren bör utföra uppgifter som givits: Inom Borgå stad använder alla lärare Wilma Samarbete med hemmet hör till alla lärare, Wilma är en form av samarbete En tjänsteman bör utföra sina uppgifter utan dröjsmål: då en vårdnadshavare tar kontakt, borde man svara så fort som möjligt Kom även ihåg sekretessen och tystnadsplikten

Att använda wilma mångsidigt Wilma är ingen straffbok Beröm och uppmuntra i Wilma (+ märke tar inte mycket tid och kan göra många glada) Bemöt eleverna med respekt och hänsyn Använd Wilma mångsidigt: anteckna alla former av stödåtgärder du gett (stödundervisning, fostrande samtal, kontakten till vårdnadshavaren osv.) Du kan också skriva in prov, läxor och bedömning Under lektionsanteckningar finns färdiga anmärkningar och grupperingar att använda: du sparar både tid och arbete. De färdiga anmärkningarna är också neutrala, de varken sårar eller anklagar någon. Vårdnadshavaren kan om den vill, be om en vidare beskrivning. Vanligtvis räcker det med den givna anmärkningen.

Att tänka på då du skriver i wilma: Skriv kortfattat: tag inte fram dina egna åsikter och kritisera inte barnet, beskriv händelsen så neutralt som möjligt Wilma är inte ”klagovisan.net” Wilma är en kommunikationskanal; lärarkåren bestämmer tillsammans vilket som är det huvudsakliga sättet att sköta informationen. Om du märker att du inte får någon respons av mottagaren, tag kontakt via telefon eller be om ett möte Svåra och komplicerade saker sköts alltid bättre ansikte mot ansikte, man läser och tolkar lätt för mycket mellan raderna Överväg vid snabbsvar om ärendet även ska gå till e-posten (känsliga ärenden ska inte skickas via e-post)

Tänk efter… Skriv inte meddelanden på Wilma då du är upprörd: det lönar sig att sova på saken Granska det du skriver och fundera hur det skulle kännas om någon skrev så om ditt barn… . Försök göra ditt meddelande kort och kraftigt och använd ett korrekt språk. Att använda VERSALER tolkas som rop eller skrik. Speciellt då du fyller i pedagogiska dokument bör du tänka på att: 1. allt du skriver kommer förr eller senare vårdnadshavaren till kännedom 2.dessutom arkiveras dokumenten och följer med barnet genom hela grundskolan.