Referensgruppsmöte Fjärrvärme

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
Advertisements

Nya regler på fjärrvärmemarknaden Ulrika Jardfelt, Svensk Fjärrvärme.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Att flytta till Frankrike – vad ska jag tänka på?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Energiledningssystem
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Att söka till högskolan
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Hearing fjärrvärme Stockholm
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
1 SIP-Optionen. 2 •Företaget investerar och du får avkastningen •Låg privat premie •Företaget investerar med kapitalskydd alternativt via certifikat som.
Referensgruppsmöte prisförändringsprövning 30 Oktober 2012.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Kapitel 11 Prissättning.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Planering.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Översyn av internhyresmodell
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
PiteåPanelen 2012 Svarsfrekvens 45 procent (51 av 114) Män 49 procent (25 personer) Kvinnor 51 procent (26 personer) Medborgarbudget.
Externt referensgruppsmöte reglerat tillträde 30 Oktober 2012.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Att arbeta inom Greppa Näringen Elin Einarson Rådgivarkurs Energikollen växthus, Nässjö 24 okt 2012.
Ersättningsmodell och pris 2015
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
ALF- och Fakultetsmedel Lunds Universitet 2007 Yvonne Giwercman, Pirkko Härkönen, Helena Jernström, Ewa Roos, Gunilla Westergren-Thorsson PROJEKT AKKA.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Ingvar Andréasson, Boverkets Byggregler - Energiavsnittet Kravet innebär ett fokusfel. Vad samhället totalt tar ut av råvaror för energiändamål.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Fiber är så mycket mer än bara snabbt internet…
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Energikartläggningscheckar från Energimyndigheten Energikollen rådgivarkurs 9-10 maj 2012 Elin Einarson Klimatenheten.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Finansiell stabilitet 2004:2 Pressträff
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Vägda medeltal och standardvägning Index
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
HVB Barn och Unga 2013.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Informationsmöte S:t Petri logen Välkommen !
Presentationens avskrift:

Referensgruppsmöte Fjärrvärme Prisförändringsprövning och likabehandling fjärrvärme Stockholm 2013-03-20

Agenda 10:00-10:45 Beskrivning av den metod som Ei föreslår 10:45-11:30 Kvarstående frågor med vald metod 11:30-12:00 Förslag till ny blankett för rapportering i DoA (drift- och affärsförhållanden 12:00-13:00 Lunch 13.00-13:30 Konsekvensanalys prisförändringsprövning 13:30-14:00 ”Poängsättning” för de olika metoderna 14:00-14:30 Likabehandlingsprincip 14:30-15:00 Övriga frågor samt avslutning

Definition av vad som ska prövas Fjärrvärmelagen 5a§ Ett fjärrvärmeföretag ska för särskilt utpekade kundkategorier som fjärrvärmeföretaget har (småhus, flerbostadshus och lokaler), och till dem tillhörande underkategorier (förbrukningsnivåer), erbjuda abonnemang för leverans av fjärrvärme som är möjliga att teckna för alla som tillhör aktuell kundkategori. För kundkategorier enligt första stycket ska fjärrvärmeföretaget ta fram särskilda förbrukningsmönster som ska spegla förbrukningen hos en normalkund inom varje underkategori.

Definition av vad som ska prövas Fjärrvärmeförordningen 1c§ samt föreskrift EIFS 2000:3 5a§ Ett fjärrvärmeföretag ska erbjuda abonnemang för de kundkategorier som företaget har. Kundkategorierna småhus, flerbostadshus samt lokaler delas in i underkategorier efter förbrukningsnivåer med angivande av förutsättningarna : erlagd anslutningsavgift eller inte, med eller utan kundägd värmeväxlare samt serviceavtal ingående i priset eller inte. För småhus med årlig normalförbrukning (i kWh) 15 000, 20 000, 30 000 samt 40 000 kWh, För flerbostadshus samt lokaler med årlig normalförbrukning (i MWh) 80, 193, 500, samt 1 000 MWh.

Definition av hur det ska prövas 5a-c§§ Ett särskilt fjärrvärmeindex ska fastställas årligen. Spegla kostnadsutvecklingen inom fjärrvärmebranschen, Pris på abonnemang får inte höjas mer än vad som framgår av fjärrvärmeindex. Anger i procent den maximala prisförändring som får genomföras under efterföljande år för abonnemang Möjlighet finns att spara indexutrymme i max 5 år. Sparat utrymme får tas ut med högst index för innevarande år * 1,5. Skuld (överdebitering) får inte förekomma. Vid överdebitering minskas nästa års höjningsutrymme med den överskridande delen * 2

Definitioner Abonnemang – avtal om fjärrvärme som inkluderar samtliga tjänster och förutsättningar som är nödvändiga för att erhålla fjärrvärme för uppvärmningsändamål……. Definition av abonnemang enligt 2§ Fjärrvärmelagen (2008:263) Definition av fjärrvärmepris Samtliga priskomponenter som används för att beräkna kundens kostnad

Normalförbrukning Företagen ska själva ta fram förbrukningsmönster för varje underkategori (tex. småhus 15 000 kWh) som speglar en normalförbrukning Normalförbrukningsmönstret får inte ändras av fjärrvärmeföretaget Normalförbrukning ska tas fram för de olika priskomponenterna som tillämpas av företaget Exempelvis: fast avgift, effekt, energi, flöde och temperaturdifferens Hur tas normalförbrukningsmönstret fram? Median/medelvärde? Hur definieras kundkategorin?

Definition av underkategorier Definition av underkategori efter förbrukningsnivåer Behövs för att kunna ta fram ett normalförbrukningsmönster Behövs även för att kunna ange i DoA:n hur stor procentuell andel av kunderna i underkategorin som representeras Indelning av kunder i underkategorier Småhus 10 000/15 000 kWh (5 000 – 15 000) alt (15 000 – 19 999) Småhus 20 000 kWh (15 001 – 25 000) alt (20 000 – 29 999) Småhus 30 000 kWh (25 001 – 35 000) alt (30 000 – 39 999) Småhus 40 000 kWh (35 001 – 45 000) alt (40 000 – 49 999) Lokaler och flerbostadshus 80 MWh (40 – 120) alt (80 – 192) Lokaler och flerbostadshus 193 MWh (121 - 260) alt (193- 499) Lokaler och flerbostadshus 500 MWh (261 - 750) alt (500 – 999) Lokaler och flerbostadshus 1 000 MWh (751 – 1 250) alt (1 000 – 1 500)

Genomgång ny DoA-blankett Räcker definitionen med eller utan anslutningsavgift Kompletteras med delvis eller glidande skala? Är hyra av fjärrvärmecentral ”inbakat” i fjärrvärmepriset relevant som definition? Är kostnad för serviceavtal ”inbakat” i priset relevant som definition? Behov av ”frirader” i rapporteringsblanketten? Behöver det finnas några ytterligare förutsättningar för abonnemang än de som presenterats?

Konsekvensanalys prisförändringsprövning Stabilt och förutsägbart för kunderna och företagen Förståelig för samtliga intressenter Liten administrativ börda för både företagen, Ei och domstolar Tar begränsad hänsyn till det enskilda företagets förutsättningar Skapar bra incitament för effektiviseringar men sämre incitament för investeringar vilket kan leda till försämrad kvalitet Ytterligare konsekvenser som bör beaktas……

Övrigt Uppdatering av författningsförslag Fjärrvärmenämndens roll Instansordningen Domstolarnas sammansättning

Poängsättning av de olika modellerna utifrån kriterier Kriterierna har grupperats efter intressenterna Kunder (stabil, förutsägbar, förståelig, förtroende) företag (kostnadstäckning, effektiviseringar, investeringar, dialog, prissättningsmodeller samhälle (kvalitet, administrativ börda), Poängen har satts 1-5, där 1 är sämst och 5 är bäst. Metoder som har poängsatts är: Prisförändringsprövning med index Prövning av intäktsökning baserad på bokförda värden Prövning av intäktsram utifrån korrigerade bokförda värden Prövning av intäktsram utifrån kostnader med förmögenhetsbevarande princip Prövning av intäktsram utifrån kostander med kapacitetsbevarande princip Prisförändringsprövning genom förhandling

Kunder

Företag

Samhälle

Totalt

Likabehandlingsprincip Fjärrvärmeföretagets priser och övriga villkor ska vara icke-diskriminerande 4a§ fjärrvärmelagen. Fjärrvärmepriser ska vara icke-diskriminerande avseende alla delkomponenter i priset. Anslutningsavgifterna kan utgöras av fjärrvärmepris eller övriga avtalsvillkor och oavsett definition så bör även dessa omfattas av likabehandlingsprincipen.

Tack för er medverkan i referensgruppen för prisförändringsprövning och likabehandlingsprincip!