Historia, Nutid och Framtidsutsikter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Meningsbyggnad.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Telefonen.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Geografi Henrik Carlsson.
Cykeln.
~ Den första mobiltelefonen ~
Svensk Förening för Radioekologi 10 år,
Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis.
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
void hittaMax(int tal[], int antal, int *pmax) { int i; ??=tal[0]; for(i=1;i??) ??=tal[i]; } int main() { int v[]={1,2,3,4,2}; int.
Vikasjön i Falu kommun Varför Vikasjön? • Mot slutet av 1970-talet försämrades vattenkvaliteten i Vikasjön påtagligt – vattnet.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Kjell Prytz, Högskolan i Gävle,
Växthuseffekt och klimatförändringar
Inledning Vi har valt mikrovågsugnen som tekniskpryl.
Turismen växer fram kapitel 2
Framtidens klubb – klubbens framtid
- Konsten att ge feed-back
Kundundersökning mars 2010
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Föreläsning Energitransporter MVKN10 Svend Frederiksen LTH
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Lika leka bäst - eller? Andreas Jönsson, medicinteknisk ingenjör och
Förintelsen.
Rörelse Kapitel 7.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Matematisk statistik och genletning
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Framtidens klubb – klubbens framtid Ola Hanson Kommunikationschef Svenska Golfförbundet.
Supermakter och terrorbalans
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Mina erfarenheter av träning & tävling Orienterare Orienterare Friidrottare Friidrottare Idag Idag.
S venskt R espit S ystem Svenska Seglarförbundets respitsystem för breddkappsegling.
Turismens historia kapitel 2.
USA under andra världskriget
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Flygplan Av: Mathilda & Leona
Vissa är smarta, andra inte men oavsett så är de bra att ha
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
FLYGPLAN.
Vilhelmina november 2009 Förstudie: Digital närservice, utbildning och kultur Beställare och huvudmän för förstudien är: Inlandskommunernas Ekonomiska.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
VG-kriterier: Du kan G- kriterierna Du kan muntligt och skriftligt berätta om minst en händelse per årtionde, där terrorister varit inblandade talet.
Val av transport till resmålet.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Pass 7 KYOTOPROTOKOLLET. Klimatkonventionen Först i slutet av 1980-talet började politiker engagera sig i klimatproblemet IPCC grundades och 1990 kom.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Världshandeln på 1700-talet
Demokrati och diktatur
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
Wireless Technologies (Trådlös nätverksteknik) Wireless Technology (Trådlös nätverksteknik)
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
Mobiltelefon.
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Industriella Revolutionen
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Action Learning.
Geografi Henrik Carlsson.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Historia, Nutid och Framtidsutsikter Stealth Historia, Nutid och Framtidsutsikter Jakob Bjerkemo 10 19 2010 Flygteknik 2010, Stockholm

Stealth, LO, VLO, smygteknik, signaturanpassning Kärt barn har många namn. Stealth = Förtäckt, gömd, smygande LO = Low Observable, Svår att observera VLO = Very Low Observable Smygteknik = Svensk översättning av Stealth Technology Signatur = Ett objekts detekterbara särdrag inom olika betraktningsområden, t ex radar, infrarött, synligt ljus, akustik m m. Signaturanpassning = Att anpassa ett objekts signatur, normalt så att det överensstämmer med bakgrunden.

Tidiga försök med optisk signatur 1912 : Första försöket att klä ett flygplan med genomskinlig celluloid istället för duk 1912 (Petroczy). 1913 : Försök inleds i Tyskland med klädsel av Cellon, ett cellulosaacetat-material med bättre hållfasthet.

Tyskland 1916 Vetenskapliga försök under stor sekretess. Minst sju exemplar av fem olika typer utvärderades. Utvärderingen visade på minskad synlighet i soligt väder men obefintlig skillnad i mulet väder och det fanns många praktiska nackdelar.

Jämförelse av konventionell Fokker E.III med cellonklädd version

Radar – det främsta hotet RAdio Detection And Ranging – Detektion av föremål med radiovågor. Den första praktiska radaranläggningen konstruerades 1935 av Robert Watsson-Watt. Andra världskriget gjorde snabbt radar till den mest betydelsefulla konstgjorda sensorn. Så dominerande att begreppet Stealth oftast tolkas som låg radarsignatur. Den objektberoende delen av styrkan i ett radareko betecknas radarmålarea. Upptäcktsavståndet beror på fjärderoten ur radarmålarean.

Horten IX – det första stealthflygplanet Första flygplanet med inbyggda radardämpande åtgärder. Vingklädseln bestod av ett plywoodlaminat med förlustmaterial av kol. En protoyp flög 1945 men troligen utan radarabsorberande material. Northrop gjorde försök 2008 som visade en signatur på 40% av ett konventionellt flygplan.

50-talet, USA börjar vakna Under femtiotalet växer förståelsen för behovet att undgå radarupptäckt fram inom USAs flygvapen. Radarmålarea blir ett begrepp i samband med flygplansutveckling. Försök görs med att minska radarmålarean hos spaningsplanet U-2, dels med ytapplicerade absorbenter och dels med vajrar spända utanför flygkroppen.

60-talet, De första försöken Under 60-talet byggs de första flygplanen där hänsyn till radarsignatur har tagits redan i konstruktionsstadiet. Radardämpande åtgärder appliceras på så väl flygplan (Lockheed A-12 / SR-71) som robotar (North American Hound Dog) och obemannade drönare (Ryan Firefly och Lockheed D21). En rudimentär förståelse om vilka detaljer som är problematiska växer fram. Man lyckas dock inte nå hela vägen fram, föremålen blir svårare att följa men går fortfarande att upptäcka. I slutet av 60-talet tar Lockheed fram tysta spaningsplan som når stealth-nivå vad gäller akustik.

Lockheed A-12 ”Blackbird” Spaningsplan som var tänkt att undgå upptäckt / nerskjutning genom sin höjd och fart. Designen ändrades dock för att även minska radarmålarean. Utvecklades senare till SR-71 Chines på kroppen och inåtlutande fenor minskade signaturen. Fenor i komposit planerades. Sågtandat radarabsorberande material i vingkanterna. Luftintagen största problemet.

Convair Kingfish Konkurerande design till Lockheeds A-12 Hade lägre RCS men bedömdes som ett osäkrare kort

Ryan Firebee och Firefly Ryan modifierade ett antal Firebee drönare med radarabsorberande material och nät över luftintagen Firefly konstruerades från grunden för låg signatur med motorn ovanpå flygkroppen och inåtlutande fenor

Lockheed D-21 Drönare för fotospaningsuppdrag. Framtagen för att skickas in på områden för farliga för A-12. Lägre signatur och högre hastighet än A-12.

Akustisk Stealth – Lockheed Quiet Star och OY-3A Långsam propeller drevs med remdrift Ljuddämpad motor med långt avgasrör

70-talet, Genombrottet Genom förbättrade datorer och Ufimtsevs formulering av GTD kunde man för första gången beräkna radarmålarean från olika föremål. Datorkapaciteten begränsade dock beräkningarna till ett begränsat antal plana ytor. Beräkningar på facetterade objekt visade mycket lägre nivåer än man kunnat föreställa sig. Lockheed utvecklade teknikdemonstratorn Have Blue från ”the hopeless diamond”.

Lockheed Have Blue

80-talet, tekniken mognar Teknikdemonstartorn Northrop Tacit Blue visar att stealth-flygplan kan ha krökta ytor och radar (1982). Lockheed F-117A är första stealth-flygplanet i tjänst (1983) Stealth-teknik studeras även i Europa (MBB Lampyridae) Utvecklingen av Northrop B-2 (första flygning 1989). ATF-projektet inleds.

Northrop Tacit Blue

Lockheed F-117A

Under tiden i Europa… MBB Lampyridae 1981-1987

Northrop B-2A Spirit

90-talet, ATF, F-22 och JSF Stealth-förmågan sträcks ut till att omfatta en större del av den normala flygenvelopen, överljudshastighet, manövrerbarhet och sensorer. Signaturanpassning anses nu en given egenskap hos nya stridsflygplan. Teknologin dispergerar, radardämpande åtgärder även på ”konventionella” flygplan. Det generella receptet på smygflygplan är nu känt men detaljerna är fortfarande en utmaning och utvecklingen dyr. Uttrycket ”affordable stealth” myntas för JSF-projektet.

Området för stealth växer Sensorer Flygprestanda Stealth

ATF – YF-22 och YF-23

Lockheed F-22A

JSF – X-32 och X-35

BAe REPLICA 1994-1999 Framtagning av mock-up i full skala av ett stealth-jaktplan i klass med F-22. Stora likheter med det tredje JSF-konceptet från BAe och McDonnel-Douglas

2000-talet, F-35 och UAV:er F-35 är det största stealth-projektet någonsin och drabbas av flera förseningar och stegrande priser. UAV:er med mycket låg radarsignatur studeras i ett flertal länder, koncepten konvergerar mot liknande designer. Ryssland, Indien och Kina ger sig in i leken. Stealth har mognat från att vara en unik, totalt avgörande egenskap till ytterligare ett av områdena i kompromissen när man designar flygplan. Gränsen mellan flygplan med reducerad signatur (LO) och Stealth (VLO) börjar suddas ut. Signaturanpassade åtgärder införs eller planeras på alla nya stridsflygplan.

Lockheed F-35

UAV:er

Sukhoi PAK-FA

Chengdu J-10 J-10A med konventionellt luftintag och radarskott. J-10B modifierad med bumpintag och lutande radarskott för lägre signatur, eventuellt AESA.

Framtiden? Signaturanpassning är en förutsättning för krigförning mot högteknologiska motståndare. Stealth-tekniken förbättras men även anti-stealth. Kraven för att uppnå osynlighet blir allt högre och därmed även prislappen. Endast UAV:er med subsonisk prestanda kommer att designas som rena stealthflygplan. För övriga flygplanstyper kommer målsättningen troligen att ändras till mer balanserade designer och koncept. Avståndet för störning / ECM beror på roten ur radarmålarean istället för fjärderoten som för upptäckt. Intern vapenlast och signaturanpassad skrovform blir standard.

J-XX