Krokodilens förskola Storyline vt-08

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
easyresearch. se/s. asp Varför?
Anne Frank Historia.
Speldosan.
Elsa Beskow.
Livet på bondgården Sjövik -berättat av kossan Linda.
När Ella fick plaströr i öronen
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Sagan om den hungriga vargen
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
… som skulle arrangera en löptävling.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Barnanpassad utredning
Hans och Greta.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
TEMA JÄTTEN VIST Alldeles intill Norrängens förskola, i Huskvarna, som ligger i Jönköpings kommun står en av Calle Örnemarks skapelser Jätten Vist. Här.
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
Svenska som andraspråk
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
KROKODILEN STORYLINE HT-08
Källbystugans kvalitetsarbete
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Från information till interaktion
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Tunneln Av: lovisa ♥. Val av plats  Jag valde vägen mellan gallerian och synsam. Först tänkte jag välja utanför bibblan men jag visste jag inte vad jag.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Vi gick även förbi en liten göl där vi såg ganska mycket mygglarver simma i vattnet. Barnen ville inte bara titta på mygglarverna, de ville även undersöka.
London torsdagen den 28/8 I dag besökte studiegrupperna A och B London, vi fick en guidad tur inne på Towern, såg en del kända platser och åkte London.
Läroplansnätverk förskola
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
De eller dem, det är frågan?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
FLISAN! Här får vi följa med Flisan som ska besöka Hörselverksamheten och göra en hörselkontroll. Häng med!
Anställningsintervjun
1:a tillfället. vi går till biblioteket där Anna presenterar Kubbes museum. Hon läser boken och vi få se film på datorn. 2:a tillfället. Vi läser boken.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Undvik intervjumissarna
Att Skapa Serier.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Hållbarutveckling Som en del i vårt arbete med hållbarutveckling så jobbar vi på Hönan med återvinning, att värna om vår naturen och våra leksaker. Här.
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Presentationens avskrift:

Krokodilens förskola Storyline vt-08 Mål och syfte med storyline -sagotema: Stimulera barnens språkutveckling - individanpassat Stimulera barnens fantasi Ta tillvara barnens skapandeglädje Respekt för varandra – utvecklingsnivå och intressen Ursula, Maria och Lie

Storyline -Sagans värld varade mellan v14-22 Arbetet inleddes med att Sagofen kom på besök, med sig hade hon sin trollstav. Med trollstaven trollade sagofen oss med till sagans värld, där fick vi träffa Hans och Greta. Alla barn var med och gjorde ett kollage av sagan och några skrev sagans titel.

Sagofens andra besök Med hjälp av trollstaven trollade sagofen vid sitt andra besök oss med till ”Stadsmusikanterna i Bremen”. Efter besöket ritade barnen teckningar till sagan och de äldre barnen skrev om vad deras teckningar föreställde.

Sagofen fick många brev!

Sagofen berättar sagan om Snövit Efter besöket gjorde de yngre barnen styvmorderns magiska spegel. De äldre barnen tillverkade sagans figurer i trolldeg, som vi brände och målade Sfs

Paket och brev från sagofen Efter sagofens tredje besök tyckte vi att barnen var mogna att trolla med trollstaven och skapa en egen saga. Sagofen skickade sin trollstav och ett brev med instruktioner för användande av trollstaven.

Brevet från sagofen Hej alla barn på krokodilen! Tack för de fina teckningarna jag fick. Som jag lovade skickar jag trollstaven och sagoboken till er. Var rädda om trollstaven och ta väl hand om den. Kom ihåg ni får bara låna trollstaven. Jag kommer förbi när ni minst anar och kontrollerar att ni tar väl vara på den. När ni använder trollstaven kom ihåg att det bara är ett barn i taget som kan trolla med den, annars kan den förlora kraften. Viktigt: Varje barn kan bara använda den en gång!!! Vi ses snart!

Den magiska världen Alla fick trolla med trollstaven. Berättade själv vad sagan skulle handla om. Barnen ritade varsin teckning till varje kapitel. Byggde efterhand upp sagan i olika material som blev en sagovärld. Barnen kom med förslag på titel till sagan, titeln bestämdes genom omröstning. Slutprodukten blev en sagobok som lämnades till tryckning samt en ”sagovärld”.

Arbete i många olika material Papier-maché Cerinitlera, trolldeg Klister och silkespapper Naturmaterial Färger med olika karaktär Tyger och garner Kartong, papper

Sagovärlden Trollade sig till ett stort torn Mackelds torn med galler. Ön med vargar

Sagovärlden Tornet i vattnet Stranden med lejon och giraffer Tulpanängen

Utvärdering Positivt Vilken fantastisk saga! Alla var delaktiga och har bidragit till skapande av sagan efter egen förmåga. Arbetet har bidragit till språkträning, genom återberättande. Många barn har utvecklats då det gäller att stå i centrum och tala inför gruppen. Sagan har väckt intresse för skriftspråket hos de äldre barnen, vilket i sin tur har ”smittat” av sig på flera av de yngre barnen. ”Sagovärlden” är uppbyggd av många olika material, där alla har deltagit efter egen förmåga.

Utvärdering Negativt Kom igång sent pga. inskolningar och sjukdomar. Inte hunnit med passande sidospår. Ingen sagopåse vilket var ett av målen, dels för sagans omfattning och pga. sagovärlden.

Utvärdering barnen Positivt ”Sagan blev rolig” ”Det var roligt att göra tornen” ”Det var kul att göra vargar och lejon av lera” ”Det var kul att göra träd” ”Alltig” ”Det var kul att rita tekningar efter sagan” ”Det var kul att skriva” ”Sagan blev BAUTA bra, men slutet blev bäst”

Utvärdering barnen Negativt ”Skriva var jobbigt ibland” ”Skriva var jobbigt, men roligt”

Vad har ni lärt er? Bli bättre på att skriva Rita Läsa Fantasi – hitta på namnet på sagan Tålamod när vi gjorde ”lergubbar” i hård lera

Sagan har inbjudit till lek