Kortprogram för cannabismissbrukare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Motivation och förändring
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Bedöma kroniskt tillstånd
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Drogförebyggare Håkan Fransson
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ungas frågor om alkohol och droger
Nationellt prov Sv1.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Repetition och tillbakablick
Partitur Lundqvist & Ericssons modell för behandling av
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Att samtala med ungdomar om tobak
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Nya utvecklingssamtal
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hasch Avvänjnings Programmet HAP
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Vad ska man uppmärksamma vid experimentellt bruk av cannabis? Språklig förmåga (Verbal förmåga) Diskreta tecken som: ett enklare sätt att uttrycka sig,
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hemläxor. Fas 1 1:1Varför röker jag cannabis. Del 1 guiden 1:2De 7 kognitiva funktionerna. Del 2 guiden 1:3Graden av haschberoende Formulär 1:4Hur ser.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
© Synovate Ungas attityder till rökning
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Skriva noveller.
Att skriva en debattartikel
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Nationella proven i kursen Svenska B.
En guide för arbeten i SO
Processledare – Alkohol- och drogfrågor Arbetsmarknads- och socialförvaltning Projektledare- för lokalt pilotprojekt Cannabis Magnus Wallgren
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Idrottspsykologi.
Undvik intervjumissarna
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
om företaget där du gör din praktik!
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
kan man dra av Dunedinstudien?
Olika texter du behöver känna till
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
utredare FoU Välfärd Region Gävleborg
Nationer, ideologier och folkmord genom
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Målgrupp: Vuxna över 18 år Gratis Ingen journalföring. Du kan vara anonym Krävs inga remisser. Du kan själv ringa och boka en tid. 7 behandlare. Två för.
Svenska som andraspråk 3
Föräldrainformation Källängsrådet 19/
Argumenterande tal i en np-version
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Träff 11 Välkomna!.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Den här presentationen innehåller:
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Kortprogram för cannabismissbrukare Infosamtal

RGB Lunds kortprogram Träff 1 1:1 THC-kurvan 1:2 Akut- och kroniskt rus 1:3 Kognitiva funktionerna Hemuppgift: Guiden, ungdomsfrågorna Träff 2 2:1 Uppföljning av förra träffen, ev frågor 2.2 Genomgång av ungdomsfrågorna 2:3 Genomgång av uppgifterna: - varför jag röker varför jag ska sluta vad behövs för att kunna sluta 2:4 Genomgång av guiden Hemuppgift: Plus och minuslista

Träff 3 3:1 Genomgång plus- och minuslista 3:2 Droglinje Träff 4 4:1 Familjenätverkskarta 4:2 Kompisnätverkskarta Träff 5 5:1 Känslor Träff 6 Avslutning tillsammans med föräldrar Vad krävs för att bibehålla drogfriheten?

Hanna mottagningens kortprogram Manual till Kortversion av cannabisprogrammet, riktat till yngre ungdomar och deras föräldrar. Utgår från ”En Guide för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana”. www.droginfo.com (vi använder version 2000-10-09). Ett drogpreventivt program som även kan kallas KURS. Mer tonvikt på information till ungdom och föräldrar. Pedagogiskt program. RAMARNA 6 st träffar under en treveckors period. Ungdom 13-17 år med föräldrar. Ett enskilt samtal. U-prov ingår.

Träff 1 Presentation av förutsättningarna, sammanhangsmarkering. Kortfattad cannabisinformation. THC-kurvan presenteras, de tre faserna. Akut och kroniskt rus. U-prov inkluderande information om provtagning. Uppgift: läs sidorna 1-3 i Guiden och gör uppgifterna. Träff 2 Uppföljning från förra träffen, eventuella frågor. Genomgång av uppgifterna: - Varför jag röker - Varför jag ska sluta - Vad behövs för att kunna sluta Plus och minus lista. Att röka cannabis ger följande …… Planera för en drogfri helg.

Vecka 2 Träff 3 (enskilt samtal) Drog/tidsaxel. U-provsvar med kommentar Kompissociogram Uppgift: Gå igenom och fyll i 1-3 på Testa ditt sätt att tänka. Gör det tillsammans, ungdom och förälder. Träff 4 Gå igenom de tre första av de sju punkterna: - Språklig förmåga - Förmåga att dra korrekta slutsatser - Flexibilitet i tankarna Ta hjälp av frågorna och de ifyllda svaren samt manualen till cannabisprogrammet. U-prov lämnas förslagsvis vid detta besök. Planera helgen. Identifiera hög, mellan och lågrisksituationer. Uppgift: Gå igenom och fyll i uppgifter 4-7 i häftet under rubrik ”Testa ditt sätt att tänka som cannabisrökare”, gör de tillsammans med ungdom och förälder.

Vecka 3 Träff 5 Gå igenom resterande fyra av de sju punkterna. - Minnet - Delar till en helhet - Förmåga att orientera sig i rummet - Helhet och gestalt Som föregående träff med hjälp av frågor, de ifyllda svaren och ”stora” manualen. Träff 6 U-provs svar med kommentar Sammanfatta erfarenheterna av cannabisrökningen och programmet. Plus och minus lista med att inte röka för ungdom och förälder. Utgår ifrån att ungdomen slutat röka. Vad krävs för att bibehålla drogfriheten. Upprätta en handlingsplan för vad som ska göras om problem återkommer. AVSLUTA Tack och lycka till!

Maria Ungdoms kortprogram Programmet sträcker sig också över sex veckor, men med endast ett samtal per vecka. Detta program är först och främst ämnat åt ungdomens föräldrar och innehåller mycket information om hur cannabis verkar. Under första samtalet i kortprogrammet informerar vi om hur cannabis verkar utifrån THC- och ångestkurvan. Vi samtalar om fysiska och psykiska abstinenssymtom samt informerar om drogen cannabis. Vid andra samtalet försöker vi få en dialog kring positiva och negativa konsekvenser av att röka cannabis. Vi talar om vad föräldrarna upplevt och deras funderingar och oro.

Vid tredje samtalet talar vi om hur akut cannabisrus verkar Vid tredje samtalet talar vi om hur akut cannabisrus verkar. Vi informerar om vad som händer då man blivit beroende och utvecklat ett kroniskt cannabismissbruk. Under fjärde samtalet går vi igenom de tankefunktioner som tar skada av ett regelbundet missbruk. Vid femte samtalet talar vi om hur känslorna påverkas av cannabisrökningen. Vi ritar hjärnan och förklarar vad som händer när man röker. Vi går igenom hur normerna och värderingarna och därmed beteendet förändras vid missbruk. Vid sjätte och sista samtalet talar vi om återfallsprocessen och vad man skall göra för att försöka förhindra ett återfall i cannabisrökningen. Vid detta samtal brukar ungdomen vara mer talbar och delaktig jämfört med de första samtalen.