Barn/elever som väcker funderingar i förskola och skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Lösningsinriktad Pedagogik.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
verksamhetsförklaring
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Ulrika Aspeflo Kommunikation Ulrika Aspeflo
Förskoleklassen på Södermalms skola
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Livskunskap för de allra yngsta
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Askersunds kommun
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Coaching.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Dolda funktionsnedsättningar
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Idrottspsykologi.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Aspergers syndrom & kommunikation Gunilla Gerland Här finns bl a böckerna: Arbeta med Aspergers syndrom Barn som väcker funderingar Jag föreläser.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Barnkonventionen i förskolan
Föräldramöte 25/4  .
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Barn/elever som väcker funderingar i förskola och skola Ulrika Aspeflo ulrika@aspeflo.se www.aspeflo.se

Barn som väcker funderingar på förskolan Simon som går för sig själv på gården. Axel som ofta jagar och slår andra barn. Emma som inte pratar. Linus som verkar frånvarande och inte lyssnar. Signe som aldrig vill vara med på samlingen. Pelle som vägrar äta. Melker som blir arg då kompisarna gör ”fel”.

Vad ser vi bland eleverna i skolan? Saknar framsynthet - reagerar snabbt och oövertänkt Störs av intryck i rummet - har svårt att sitta stilla och fokusera på uppgiften Svårt att vänta på sin tur - pratar rätt ut i luften Svårt att bryta eller växla fokus - fokuserar intensivt på något intressant Bristande organisationsförmåga – tappar bort saker, håller inte ordning, lämnar inte in läxor i tid Bristande motivation – har svårt att utföra ensidiga, ”tråkiga” och ”meningslösa” uppgifter

Forts… Bristande tidsuppfattning – kommer inte i tid, har svårt att planera sina skoluppgifter Kort arbetsminne – klarar inte att hålla flera saker eller instruktioner i minnet Bristande reflektionsförmåga – lär sig inte av sina misstag, ser inte sin roll i det som sker Bristande affektkontroll – reagerar snabbt och med starka känslor Svårigheter med språk och sociala koder – missuppfattar, förstår inte utifrån sammanhanget, gör ”konstiga” saker

Bör vi reagera och agera? JA! Forskning visar på vikten av tidiga insatser. Det står i skollagen och läroplanen. Det hjälper föräldrarna/familjen. Barnet undviker att få en negativ roll i gruppen. Hela gruppen fungerar bättre om stöd ges åt den som behöver det.

Lika Barnen har samma behov som alla andra av: Trygghet och förutsägbarhet Tillitsfulla relationer Positiva upplevelser Meningsfulla aktiviteter Fungerande kommunikation

Olika Barnen har olika sätt att: Förstå – mer konkreta, bokstavliga, visuella Minnas – associerar utifrån detaljer Uppleva – över- eller underupplever sinnesintryck Kommunicera – svårt ta initiativ, färre uttryckssätt Föreställa sig – svårt förstå konsekvenser och orsaker Tolka situationer – oflexibla, utgår från barnet

Svåra situationer för ett barn med NPF På förskolan: Starten/slutet av dagen Samlingen Den fria leken Förflyttningar Att vänta Att välja Ute/Inne Av/på-klädning Matsituationen På skolan: Vid skåpen På lunchen Idrotten/omklädningen Utflykter Rasterna Att planera arbetet Att komma igång/avsluta Att reflektera/föreställa sig/fantisera

Empati – Tydlighet - Samarbete Mål Motivation Metod

Fungerande faktorer Förståelse och kunskap Samarbete med föräldrar (på olika sätt) Hjälpmedel och strategier i förskolan/skolan Fungerande åtgärder/åtgärdsprogram Prestigelöst teamwork

Tydlighet i miljö, kommunikation, bemötande och mål Tydliga positiva regler. Tydlig, skriftlig info om läxor och uppgifter till både elev och förälder. En positiv och tydlig klassrumsmiljö. Visuell information på tavlan. Bildstöd. Tydligt kroppsspråk, mimik, röst och signaler. Möjlighet att gå undan/vila/samla ihop sig. Tydliga, konkreta skriftliga mål som går att ”bocka av” efterhand.

Visuella hjälpmedel Vecko-dag-lektionsplanering Dator-Ipad-mobilen-TV-video Sociala berättelser-seriesamtal-ritprat Timstock-timetimer-timer-äggklocka-timglas

Samarbete med föräldrar Regelbunden telefon/mail/brevkontakt – oavsett vad. Ge tydlig info – i skrift. Var optimistisk men realistisk. Använd öronen mer än munnen. Gå inte i försvar. Prata om jag och vi istället för du och ni. Behåll nyfikenheten. Reglera känslointensiteten. Ett skratt kan rädda många möten.

Hur uppnår man inre motivation? Nyfikenhet – att förvåna lagom mycket, att stimulera sinnena. Kompetens – att känna att man kan och klarar av saker, att visa upp för andra, att ha kontroll. Ömsesidighet – att göra som andra, tillsammans med andra. Peter Gärdenfors: Lusten att förstå

Delad uppmärksamhet svårt – men grundläggande Att förstå pekning och peka för att visa. Att förstå att om jag gör något, riktat mot dig, så kommer jag att påverka dig att göra något. Att förstå att någon annan kan uppleva samma sak som jag, om jag uppmärksammar honom/henne på det. Att man kan avläsa känslor och intentioner i ansiktet hos personer. 16

Intresse är grunden för lärande – vad väcker intresse? Sinnesupplevelse – det som känns, låter, syns, luktar, smakar Meningsfullhet, förutsägbarhet och hanterbarhet – det man minns, förstår sig på och kan påverka Förändringar Det andra gör något med Att göra lika som andra

Skapa lekrutiner där du följer barnets intresse och initiativ, går in i det barnet gör, och gör dig delaktig i aktiviteten. Använd ”svåra” men roliga leksaker där du behöver hjälpa till att få igång det roliga, ex. ballonger, såpbubblor, uppdragbara leksaker, snurror. Lägg till roliga ljud, rörelser, händelsesekvenser. Var ”förråd, gömställe, medarbetare, hinder och härmapa”.

Kommunikation och samspel Arbeta med kommunikationsgrunderna: Delad positiv upplevelse, omvänd imitation, ömsesidig påverkan. Arbeta i naturliga situationer, gärna i rörelse-aktiviteter. Locka – inte kräva! Uppmuntra all slags kommunikation. Var nära andra som gör positiva saker. Lyssna på protester. Kommunicera visuellt.

Stötta barnen i svåra situationer Teamwork! – Gemensamt synsätt, delat ansvar, prestigelöshet Ha koll på ”triggersituationer” Ha koll på ”triggerbarn” Ha koll på tiden Håll nere affektnivån Avled Förebygg!

Vilka faktorer kan vi använda oss av? Lokaler – möblering Material – läromedel Resurser - personal Kunskap - förståelse Bemötande – attityd Samarbete - prestigelöshet

Bra egenskaper hos en pedagog med NPF-elever: Kunskap – förståelse Empati – självinsikt Nyfikenhet – intresse Fantasi – kreativa lösningar Samarbete – ödmjukhet

Skolans teamwork- teamet är så starkt som dess svagaste länk Elevassistenten Pedagogerna Elevhälsan Rektorn, huvudmannen Föräldrar Toppspelaren Mittfältet Backlinjen Målvakten Supportrar/åskådare Om alla i teamet håller sina positioner och gör det de ska så blir det ofta mål framåt, om inte så blir det förlust.

Empati – Tydlighet - Samarbete Lika – men också olika Empati – Tydlighet - Samarbete En förskola/ skola för alla!

Referenser Barn som väcker funderingar, Gerland/Aspeflo, Pavus, 2009 Aspeflo om Autism, Pavus, 2010 G. Gerland: Arbeta med Aspergers syndrom, Pavus, 2010 G. Gerland: Hjälpmedelsboken, Pavus, 2011 Problemskapande beteende, Hejlskov Jörgensen, Studentlitteratur, 2009 www.autism.se www.autismforum.se www.spsm.se www.skolverket.se www.pedagogisktperspektiv.se

Fler referenser Ross Greene: Explosiva barn, Cura, 2003, Vilse i skolan, Cura, 2010 Kutscher: Barn med överlappande diagnoser, ADHD- att leva utan bromsar , Natur och Kultur, 2010, Världens bästa fröken, John Steinberg, Epago, 2004 Peter Gärdenfors: Lusten att förstå, Natur & Kultur, 2010 Linder och Breinhild Mortensen: Glädjens pedagogik, Studentlitteratur, 2006 Måhlberg & Sjöblom: Lösningsfokuserad Pedagogik, 2001 Hjörne och Säljö: Att platsa i en skola för alla, 2008, Norstedts Akademiska Förlag