Prospective memory, episodic memory and working memory in persons

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Anders Jönsson, Malmö Högskola
Andningsgymnastik i samband med lungcancerkirurgi
Stockholm den 19. november 2010 Jaakko Seikkula. INTERSUBJEKTIVITY IN PSYCHOTHERAPY AND CONSULTATION ”Life is not psychology but dialogical music” Colwyn.
Efter bakgrundsmanus av Bo Bergman
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
CP- konferansen I Oslo den 31 januari 2014
FYSISK AKTIVITET VID STROKE
Minnet -en funktion att räkna med
Asperger syndrome and schizophrenia Psychiatric and social cognitive aspects Tove Lugnegård 2012.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Arbetsmiljö Intervjustudie av 14 frisörer visar att det finns en medvetenhet hos frisörerna om arbetsmiljön, men inte alltid tillräcklig kunskap,
Psykisk ohälsa bland barn och unga - ett folkhälsoperspektiv
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Kognitiv funktion efter ögonkirurgi
LANDSBYGDENS ´OSYNLIGA´ BEFOLKNING: EN ANALYS AV FRITIDSBOENDES RELATIONER TILL DEN SVENSKA LANDSBYGDEN Dieter K. Müller & Roger Marjavaara Kulturgeografiska.
Införande i Landstinget Gävleborg
Flyktingbarn och familjer Kort familjeintervention och
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
ReMemo: Arbetsminnesträning för patienter med psykossjukdom
Olika mått på grad av fetma - Spelar det någon roll hur vi mäter?
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Kognitiv psykologi Neurokognition Kap 2 Tobias Johansson
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
En guide för effektutvärdering
Valideringsprocessen
Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
Plasticitet Kultur och Hälsa Naturvidenskabens påvisning av kulturens effekt.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
BORIS dagen 22/ A three-year behavioral treatment of obese children: the effect of age on change in BMI SDS and dropout rate Pernilla Danielsson,
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Hur kan vi förstå begreppet?
Fallförebyggande arbete
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Artificiell intelligens och robotar
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
IMPLEMENTING GENDER EQUALITY: SIMPLE METHODS INGENJÖRSKARRIÄR
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
Johanna nilsson & Caroline Olofsson
[Förbättringsprojekt]
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
International Business & Economics Program 240 Credits
Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)
en rft-upplyst funktionell analys
RECO Rehabilitering för bättre kognitiv funktion hos patienter med utmattningssyndrom Projektledare - Lisbeth Slunga Järvholm, överläkare, docent Arbets-
International Business & Economics Program 240 Credits
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Prospective memory, episodic memory and working memory in persons with intellectual disability and matched controls Post-doc. Anna Levén Department of Behavioural Sciences and Learning Linköping University Sweden

Rubrik ”an elephant never forgets”

Planeringon Minne? Minnesträning Ett aktuellt exempel: Mastermind! långtidsminne, korttidsminne Minnesträning Övergripande aspekter Resultat Ett aktuellt exempel: Mastermind!

Hade Räcker det fifty hon

Arbetsminne; kapacitet eller komponenter Den centrala exekutiva funktionen Planering, styrning, kontroll Den fenologiska loopen Förvarar verbal och akustisk information Det visuospatiala skissblocket Förvarar visuell och spatial information Den episodiska bufferten Integrerar information

Generalisering Strategier, begränsad strategikompetens hos personer med utvecklingsstörning (Bray,1997)

Sammanställning arbetsminnesträning, 2013 Melby-Lervåg&Hulme,2013 Samband mellan arbetsminne och aktiviteter i vardagen Kognitiv utveckling Träning av arbetsminne Teoretiskt perspektiv Träningsprogram Överföring nära / avlägsen Mediatorer: Ålder, mängd träning, design, kontrollgrupp, urval, kunskap

Resultat Verbalt arbetsminne Spatialt arbetsminne Överföring till närliggande Uppgifter Överföring till andra uppgifter Träningsmetod Praktisk betydelse av träning Teoretisk betydelse Bias!

Minnesträning Äldre bättre på att komma ihåg skriftlig information (Rogalski, 2014), överföring till sifferspann, ersätta siffror med symboler (Heinzel, 2014), verbal fluency hos yngre. Träning lång tid ökar möjligheten till positiva resultat. Äldre personer Träning: visuospatialt, språkligt, exekutivt arbetsminne Effekt på tränade uppgifter, verbalt arbetsminne och flytande intelligens. Träningseffekt och överföring till andra förmågor även nio månader efter träning

Minnesträning Blandade resultat Olika grupper; ADHD, autism, utvecklingsstörning, åldrande Åldrande-fysisk träning rekommenderas Tränar man koncentrationer eller grundläggande kognitiva förmågor? Specifikt / generellt

Mastermind: Anna Levén Träning av exekutiva funktioner för barn och ungdomar med utvecklingsstörning Anna Levén

Mastermind Träning av exekutiva funktioner för barn och ungdomar med utvecklingsstörning Anna Levén, Henrik Danielsson, Mariët van der Molen, Björn Lyxell Går det att träna upp exekutiva funktioner hos barn och ungdomar med utvecklingsstörning? Påverkar träningen andra kognitiva funktioner? Hur länge finns träningseffekten kvar?

Exekutiva funktioner (Miyake et al., 2000) Inhibiering att hålla tillbaka för tidiga svar Uppdatering / arbetsminne att bearbeta och uppdatera information i minnet över kort tid Förmåga att växla fokus mellan olika aktiviteter, ”shifting”

Exekutiva funktioner Inhibering ofta begränsad, t ex spatialt för personer med Williams syndrom Uppdatering / arbetsminne begränsad hos personer med utvecklingsstörning Förmåga att växla fokus ofta begränsad men ibland relativt bra, t ex verbalt för personer med Williams syndrom

Träning av exekutiva funktioner Conners, F. A. Rosenquist, C. J. Arnett, L. Moore, M. S. & Hume, L. E. (2008). Improving memory span in children with Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research.52 (3) 244–255. Klingberg T., Fernell E., Olesen P. J., Johnson M., Gustafsson P., Dahlström K. et al. (2005) Computerized training of working memory in children with ADHD: a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 177–86. Klingberg, T. et al. (2002) Increased brain activity in frontal and parietal cortex underlies the development of visuo-spatial working memory capacity during childhood. J. Cogn. Neurosci. 14, 1–10. Dahlin, E., Stigsdotter Neely, A., Larsson, A., Bäckman, L., & Nyberg, L. (2008) Transfer of learning after updating training mediated by the striatum. Science, (320), 1510-1512. Prins P. J. M., Dovis S., Ponsioen A., Ten Brink E. & Van der Oord S. (2011) Does computerized working memory training with game elements enhance motivation and training efficacy in children with ADHD? Cyberpsychology, Behavior and Networking. 14 (3), 115-122 Van der Molen, M. J., Van Luit, J. E. H., Van der Molen, M. W., Klugkist, I., & Jongmans, M. J. (2010a). Effectiveness of a computerized working memory training in children with mild intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 54, 433-447.

Tidigare forskning Arbetsminnesträning har resulterat i förbättrad funktion för ungdomar ed måttlig utvecklingsstörning (van der Molen et al., 2010).

‘OddYellow’ (van der Molen et al., 2010)

Tidigare forskning Arbetsminnesträning har resulterat i förbättrad funktion för ungdomar ed måttlig utvecklingsstörning (van der Molen et al., 2010). Förändringar också för aritmetik och förmåga att återberätta kortare historier.

Nytt tillägg Träning av förmåga att växla fokus. Leder den här träningen till ytterligare förbättringar jämfört med arbetsminnesträning? Pilottestning våren 2014!

Vem deltar i träningen? Barn och ungdomar med lindrig eller måttlig utvecklingsstörning, 10-16 år gamla. Barn och ungdomar utan funktions-nedsättning med motsvarande mental ålder. Barn och ungdomar utan funktions-nedsättning med motsvarande kronologisk ålder.

Mental ålder kontrollgrupp Vem deltar i träningen? Deltagare Träningsgrupp med US Grupp som Väntar Mental ålder kontrollgrupp Kronologisk ålder kontrollgrupp

Vad är nytt? Förmåga att bearbeta och uppdatera information över kort tid har förbättrats med hjälp av träning. Vi kommer att undersöka om det är möjligt att förbättra förmågan att växla fokus med hjälp av träning. Tillför träning av förmågan att växla fokus någonting jämfört med träning av förmågan att bearbeta information över kort tid?

Vad är nytt? Arbetsminnesträning har haft effekt på aritmetik och förmåga att återge kortare texter I tidigare studier. Får vi samma resultat I Sverige? Förändras resultatet om man också tränar förmågan att växla fokus?

Upplägg Före Efter Uppföljning Grupper av deltagare CA MA WM WM+växling väntar WM WM+växling väntar

Upplägg Grupp och träning Före Efter Uppföljning CA 35 MA MID väntar MID Arbetsminne+Växling MID Arbetsminne

Test före och efter minnesträning Skattningar Skola Visuellt korttidsminne Styrkor och svagheter Läsning Exekutiva funktioner Beteende Aritmetik Inhibiering Delaktighet Växling Uppdatering Prospektivt minne Episodiskt minne

Upplägg Skillnader eller avsaknad av skillnader studeras på gruppnivå. Vi inkluderar flera grupper inledningsvis för att kunna uttala oss om gruppen som tränar exekutiva funktioner. Resultat kommer att kunna rapporteras redan efter analys av material från testning innan träningen har genomförts.

Analys Data kommer att analyseras på gruppnivå. Stora individuella variationer gör att det också kan vara intressant att titta på mindre grupper med en gemensam faktor. Också möjlighet att beskriva enskilda fall eller grupper av fallstudier.

Förväntade resultat Projektet kan bidra med kunskap som är av betydelse för att utveckla mer specifik träning. Det kan också vara möjligt att ge rekommendationer gällande för vilka individer som träning förväntas ge goda resultat. Vilka förutsättningar krävs?

Visuellt korttidsminne Skattningar Uppgifter Visuellt korttidsminne Corsi test Skattningar SDQ Strengths and Difficulties Questionnaires Exekutiva funktioner Delin-Kaplan Executive Functioning System (D-KEFS; Delis, Kaplan, & Kramer, 2001). BRIEF Behavior Rating Inventory of Executive Function child/parent,everyday behaviour VIMI (Verbal inhibition Motor inhibition) task (Henry et al., under revision). Participation interview Digit span forward and backward Skolrelaterade färdigheter. Reading MG-kedjor (Johansson, 2010). Minne Prospective Memory Game (Levén, 2007; Levén 2008). Adler Färdighetstest addition, subtraction, multiplication, division and complex tasks Intelligens Raven

Tack!

Referenser Van der Molen, M. J., Van Luit, J. E. H., Jongmans, M. J., & Van der Molen, M. W. (2009). Memory profiles in children with mild intellectual disabilities: Strengths and weaknesses. Research in Developmental Disabilities, 30, 1237-1247. Van der Molen, M. J., Van Luit, J. E. H., Van der Molen, M. W., & Jongmans, M. J. (2009). Everyday memory and working memory in children with mild intellectual disabilities. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 115, 207-217. Van der Molen, M. J. (2010b). Working memory structure in 10- and 15-year old children with mild to borderline intellectual disabilities Research in Developmental Disabilities, 31, 1258-1263. Karbach, J., & Kray, J. (2009). How useful is executive control training? Age differences in near and far transfer of task switching training. Developmental Science, 12, 978–990.

hålla tillbaka för tidiga svar, inhibiering Exekutiva funktioner Förmåga att: hålla tillbaka för tidiga svar, inhibiering växla fokus mellan olika aktiviteter bearbeta och uppdatera information i minnet över kort tid, arbetsminne Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions their contributions to complex "frontal lobe" tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, (41), 49-100.

Uppdatera & bearbeta: arbetsminne Exekutiva funktioner inhibiering växla fokus Uppdatera & bearbeta: arbetsminne Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions their contributions to complex "frontal lobe" tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, (41), 49-100.

Forskare inom projektet Mastermind Anna Levén Henrik Danielsson Mariët van der Molen Björn Lyxell

Bidra till beskrivningen av samband mellan olika exekutiva processer i relation till andra minnesprocesser , skolrelaterade färdigheter och funktion i vardagen. Effekten av träning på uppgiften som tränas, på besläktade uppgifter och på Mer avlägset besläktade uppgifter. I vilken utsträckning ger träning effekter Som består över tid.

Testning av färdigheter Före Träning Direkt efter träning Uppföljning 6 månader efter träning … Före Träning Grupp som väntar Testning av grupp som väntar innan träning Testning direkt efter träning Uppföljning

local and global figure (Navon, 1977)? Tests visual STM task Corsi test Executive functions. Switching trailmaking? Delin-Kaplan Executive Functioning System (D-KEFS; Delis, Kaplan, & Kramer, 2001).category fluency task local and global figure (Navon, 1977)? Inhibition VIMI (Verbal inhibition Motor inhibition) task (Henry et al., under revision). Erikson flanker task./ The Contingency Naming Test, CNT; Anderson, Anderson,Northam, & Taylor, 2000 Updating Digit span forward and backward clown test (Birberg-Thornberg, Karlsson, Gustavsson, & Duchén, 2008). Memory Prospective memory and episodic memory Prospective Memory Game (Levén, 2007; Levén 2008). episodic memory ,Prospective Memory Game (Levén, 2007; Levén 2008). Memory ratings. ( CBCL parent, teacher, ch ) SDQ BRIEF child/parent,everyday behaviour ( ABAS) Participation interview Scolastic activities. Reading skill will be investigated with MG-kedjor (Johansson, 2010). This test includes chains with words and sentences. Arithmetic skills screening, Adler Färdighetstest addition, subtraction, multiplication, division and complex tasks Intelligence Raven