VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Medelåldern för kvinnor
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
Tre exempel: kommersiellt, politiskt, nationalistiskt
Åmålsgården, Åmåls kommun 2007 – 2011
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Mitt jobb & Min karriär.
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
”Vården kände sig drabbad av mig och jag kände mig drabbad av vården”
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Konsekvenser.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Här händer det grejer! Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet inneburit större möjligheter för påverkan över aktiviteterna i gemensamhetsutrymmet.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad är du för typ av person?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Bra planering skapar trygghet
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Nonviolent Communication
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Attraktiv Hemtjänst Webbaserad Introduktionsutbildning
Presentationens avskrift:

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun Tema: Uppföljning och repetition

Uppföljning och repetition Inför det femte året fick personalen svara på hur de ville följa upp det de gjort tidigare år och hur återkopplingen skulle ske. Önskemålet från personalen var att få repetition av det de genomfört i värdegrundsarbetet samt få göra en studieresa till Tre stiftelser i Göteborg. Ytterligare ett önskemål var att få möjlighet att se om filmerna med Kay Pollaks föreläsningar.

Uppföljning och repetition Vår – Repetition Repetitionen återgavs i form av ett galleri. Frågeställningar, stationer, kommentarer och bilder från varje år hängdes upp i konferensrummet, ca en månad i taget. Alla medarbetare skulle ta del av utställningen och signera att de sett den. I följande bilder visas delar av galleriet.

Uppföljning och repetition

Uppföljning och repetition

Uppföljning och repetition

Uppföljning och repetition

Uppföljning och repetition

Uppföljning och repetition

Uppföljning och repetition

Uppföljning och repetition Höst - Studiebesök Under hösten 2011 genomfördes studiebesök till Tre stiftelser i Göteborg. Det gjordes två resor med två arbetsgrupper per gång. Även personal från tillagningsköket och kostchefen bjöds med. Resan var uppskattad. Personalen blev inspirerade och fick en bekräftelse i att de gör många bra saker på enheten. Det har växt fram ett förhållningssätt under de här fem åren där fokus ligger på uppdraget. Studiebesöket blev en sammanfattning av det genomförda värdegrundsarbetet.

Studieresan 2011 Uttryck från personalen efter studiebesöket: ”När vi var på studieresan föll många bitar på plats. Allt blev så konkret. Utan den resan hade inte resultatet av alla åren känts lika bra.”   ”Ja det var ju liksom pricken över i:et. Ja det var helt suveränt. Vilken dag! Det var, vad ska man säga, det var mycket som, mycket upplevelser av nya grejer som man kan ta in och så, men samtidigt var det mycket ”så gör vi redan”.”

Uppföljning och repetition Slutuppgift Personalen fick 2011 i uppgift att individuellt göra en tillbakablick på de år som gått och reflektera över tre frågor:   Hur har dessa år påverkat dig som medmänniska och dig i din yrkesroll? Tycker du att verksamhetsmålen har blivit tydligare för dig och för arbetsgruppen? Tycker du något har förändrats under resans gång? Vad i så fall?

Uppföljning och repetition Slutuppgift Överlag kan det ses utifrån personalens svar att de varit nöjda och att de har en positiv upplevelse av det värdegrundsarbete de genomfört. Representativa svar redogörs som citat.

Uppföljning och repetition 1. Hur har dessa år påverkat dig som människa och dig i din yrkesroll? ”Det har stärkt mig. Jag jobbar inte ”bara” på ett äldreboende. Jobbet har blivit mer attraktivt och jag är stolt över att jobba inom vården. Jag känner mig mer säker på hur jag ska bete mig i min yrkesroll.” ”Jag har märkt hur samarbetet mellan arbetsgrupp och hyresgäster kan funka enastående bra tack vare gemensamma mål som man tillsammans sätter upp och som fullföljs mycket bra av arbetsgruppen för att få en ”meningsfull vardag”.”

Uppföljning och repetition 1. Hur har dessa år påverkat dig som människa och dig i din yrkesroll? ”Jag känner att jag under de här fem åren har fått ett bra verktyg till att bli ännu mer professionell i min yrkesroll. Jag känner också en tacksamhet att vi här på Åmålsgården har fått denna möjlighet till att utvecklas. Jag växer så som person.”

Uppföljning och repetition 2. Tycker du att verksamhetsmålen har blivit tydligare för dig och för arbetsgruppen ”För mig är verksamhetsmålen inte längre bara fina ord på väggen. De har fått en innebörd i ett sammanhang, en betydelse i vardagen och en stor roll i våra och våra kunders vardags liv. Jag minns första gången jag fick frågan om vad värdegrund var. Jag satt som ett fån o visste inte hur jag skulle ”slingra mig”. Då var det bara ett fint ord för mig. Idag är det en stadig plattform, där jag tror att hela personalgruppen känner sig trygg och professionell.” ”Ja, genom gemensamt uppsatta mål, arbetar vi likvärdigt till våra kunder. Vilket skapar trygghet i gruppen.”

Uppföljning och repetition 3. Tycker du något har förändrats på arbetsplatsen under resans gång? VAD i så fall? ”Det har blivit bättre att samarbeta och diskutera för att jobba åt samma mål.” ”Mycket har förändrats. Bra med Var Dags Plan, att de följs upp och alltid är rätt i fyllda. Alla tänker på bemötandet. Glömmer någon, så påminns den.” ”Efter Göteborgsresan har inspirationen om att förändra, göra något nytt satt fart. Känns som vi har många projekt vi vill genomföra. Tillsammans kan vi nu göra Åmålsgården ännu bättre för de boende. Har vi nöjda hyresgäster och en trivsam miljö så trivs man bra som personal också!”

www.fyrbodal.se