Motiverande samtal - MI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Mål med samverksanssystemet
Läkaren och det rådgivande samtalet
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Individuellt lärande tillsammans
MOTIVERANDE SAMTAL EN INTRODUKTION
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Handledare in progress
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Hur tänka och göra som processtödjare
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Motivational Interviewing William R. Miller & Stephen Rollnick
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Uppgift Ett kraftfullt dokument som uttrycker ditt eget syfte och din mening med livet. Den fungerar som en ledande konstitution som styr hur du värderar.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Socialpsykologi.
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal Ann-Charlott & Tove.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika – Lunch –
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Coaching.
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Helhetstänkande kring hälsa
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Motiverande samtal - MI 11-05-29 11-05-29 Motiverande samtal - MI Motivational Interviewing Konferens Sveriges Vägledarförening 2013 Ingrid Hultén Mimmi Malmer 1 1

Syfte med seminariet Övergripande introduktion till MI 11-05-29 11-05-29 Syfte med seminariet Övergripande introduktion till MI Har MI något att tillföra vägledning? 2

Bakgrund och teoretisk grund 11-05-29 11-05-29 Bakgrund och teoretisk grund Miller och Rollnick – upphovsmän Utgår från behandlingsarbete med missbruk Syftar till att främja motivation till beteendeförändringar Grundar i KBT men också influerad av humanistisk existentiell tradition, Carl Rogers - empatiskt lyssnande Klientcentrerad samtalsmetod 3

Motivation enligt MI MI skiljer mellan inre och yttre motivation: 11-05-29 11-05-29 Motivation enligt MI MI skiljer mellan inre och yttre motivation: Yttre motivation - betingat av omvärlden, sanktioner Inre motivation – de egna värderingarna och prioriteringarna Varaktig förändring är beroende av inre motivation 4

Kontrollerad Självständig Mål och motivation Vill det

MI - grundprinciper Visa empati Utveckla diskrepans 11-05-29 11-05-29 MI - grundprinciper Visa empati Utveckla diskrepans Utforska ambivalens Främja förändringsyttringar Följa med i motstånd Uppmuntra till autonomi 6

Förhållningssätt Utforskande Samarbetande 11-05-29 11-05-29 Förhållningssätt Utforskande Samarbetande Stödja klientens tilltro till egen förmåga 7

Motiverande samtal är en samarbetsinriktad och personcentrerad form av guidning för att locka fram och stärka motivation till förändring. Miller W, Rollnick,S. 2010

11-05-29 11-05-29 Diskrepans En förutsättning för att en förändring ska ske är att det finns en skillnad – en diskrepans, mellan hur vi har det och hur vi skulle vilja ha det, d v s en brist på överensstämmelse mellan dessa. Rådgivarens uppgift att utveckla diskrepensen,tydliggöra,medvetandegöra.Syftet är att öka motivation till förändring 9

11-05-29 11-05-29 Agenda I det motiverande samtalet hjälper rådgivaren klienten att sammanfatta klientens problemområden men överlåter åt klienten att sätta agendan för vad hon eller han tycker det är viktigast att prata om. - Förebygger motstånd - Ökar motivation och eget ansvar 10

Samtalsmetodiska färdigheter enligt MI - BÖRS 11-05-29 11-05-29 Samtalsmetodiska färdigheter enligt MI - BÖRS Bekräftelser Öppna frågor Reflektioner - Enkla reflektion - Komplexa reflektion Summeringar 11

Enkla reflektioner: Uttrycker förståelse, underlättar samtalet, men ger inte ny mening åt innehållet. Komplexa reflektioner: Lägger till påtagligt ny mening, understryker eller ger mer komplex bild, kan kombinera uttalanden från klienten. Reflek

Klient: ”Jag vet inte riktigt vad jag vill.” Enkel reflektion som upprepning: ”Du vet inte vad du vill” Enkel reflektion som synonym: ”Du är villrådig” Reflek

Klient: ”Jag vet inte riktigt vad jag vill.” Komplex reflektion som speglar en underliggande mening: ”Du funderar över både fördelar och nackdelar med det liv du lever just nu” Komplex reflektion som speglar en underliggande känsla: ”Du undrar ibland över vad du skulle kunna göra för att berika ditt liv” Reflek

Information - 4 steg Be om lov att få informera 11-05-29 11-05-29 Information - 4 steg Be om lov att få informera Utforska vad klienten redan vet Erbjuda information Fråga vad klienten tänker om informationen Information i dialogform UTU - Utforska – Tillföra - Utforska 15

”Rådgivarfällor” Ha för bråttom ”Rättningsreflexen” 11-05-29 11-05-29 16

Förändringsbenägenhet 11-05-29 11-05-29 Förändringsbenägenhet Klienter har olika grad av förändringsbenägenhet (”readiness to change”) Tre stadier eller faser: - Inte beredd att förändra/omedveten om situationen - Osäker - Beredd att förändra 17

Bedöma beredskap för förändring 11-05-29 Bedöma beredskap för förändring Analysmatris för rådgivaren

Skalor VAS (Visuell Analog Skala ) 11-05-29 Skalor VAS (Visuell Analog Skala ) Angelägenhet ”Hur viktigt är det för dig att genomföra förändringen” Tilltro ”Hur mycket tror du på att du ska klara av att genomföra förändringen” Beredskap ”Hur redo är du att genomföra förändringen”

Förändringsbenägenhet 11-05-29 11-05-29 Förändringsbenägenhet Låg beredskap Fokus: Väcka intresse för förändring genom öppna frågor och reflexivt lyssnande. Erbjuda information Medelhög beredskap Fokus: Utforska ambivalens Hög beredskap Fokus: Uppmuntra till handling, genomförande 20

Förändring och ”förändringsprat” 11-05-29 11-05-29 Förändring och ”förändringsprat” Förändringsyttranden och ”förändringsprat” är centralt i det motiverande samtalet Förändringsyttranden i sig skapar en rörelse mot förändring Det finns olika kategorier av förändringsyttringar som rådgivaren behöver identifiera och hantera 21

Förändringsyttranden 11-05-29 11-05-29 Förändringsyttranden Modern språkforskning, typer av förändringsyttranden: DARN-C Önskan att förändra (Desire) Förmågan att förändra (Ability) Skäl att förändra (Reasons) Behov av att förändra (Need) Åtagande att förändra (Commitment) 22

Förändringsyttranden 11-05-29 11-05-29 Förändringsyttranden Rådgivarens uppgift och ansvar: Lyssna efter, framkalla förändringsyttranden och reflektera dem. Stödja till åtagande (Commitment) 24

11-05-29 11-05-29 Ambivalens Kännetecknas av ett nätverk av samtidiga och motstridiga känslor, tankar och hållningar inför en och samma sak Ambivalens inför en förändring är naturligt Kan vara medveten och omedveten Ambivalens är ofta ett hinder för att åstadkomma förändring eller komma vidare med sin sitaution – kan tolkas som ett motstånd Att utforska och kartlägga ambivalens inför en förändring kan tydliggöra hinder och möjligheter samt öka motivationen 26

Ambivalensutforskning – ett verktyg 1.Fundera över något som du tänker att borde göra men inte har gjort eller kommer till skott med. 2. Parvis kartläggning/utforskning av för- och nackdelar med nuvarande läge och förändring. 3. Intervjua/samtala och lista dessa. Arbeta systematiskt med de fyra fälten. 15 min 4. Sammanfatta vad som kommit fram. Ökad klarhet? 5. Byt roller

”Man kan betrakta bristande motivation 11-05-29 ”Man kan betrakta bristande motivation som ambivalens som inte är löst” Miller, Rollnick

”Ambivalensen är en rimlig plats att besöka 11-05-29 ”Ambivalensen är en rimlig plats att besöka men du skulle inte vilja bo där” Miller, Rollnick

11-05-29

Hur pratar man om motstånd i MI?

Motstånd Motstånd är en naturlig del av en förändringsprocess. 11-05-29 11-05-29 Motstånd Motstånd är en naturlig del av en förändringsprocess. Känslomässiga reaktioner Motstånd uppstår ofta inom ramen för en relation eller ett system Rådgivarens roll och ansvar 32

11-05-29 11-05-29 Centralt för rådgivaren i ett motiverande samtal är att framkalla och förstärka förändringsyttranden och att minska dess motsats, motståndsyttranden. 33

11-05-29 11-05-29 ”Rulla med motstånd” Acceptera motståndet som en naturlig del av processen Undvika att konfrontera motståndet Bemöta motståndet med reflektioner och öppna frågor Utforska ”Dansa med istället för att brottas med” 34

11-05-29

11-05-29 11-05-29 Eftersnack Har MI något att tillföra vägledning? 36

Litteraturtips: Motiverande samtal – att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor Tom Barth, Christina Näsholm 2006 Studentlitteratur Motiverande samtal William R Miller, Stephen Rollnick 2013 Natur och Kultur