PSI Vad är det? Vad är på gång?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Europeiska kommissionens förslag till:
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Yttrandefrihet, meddelarfrihet, efterforskningsförbud, repressalieförbud och källskydd Privat sektor,
Gallring i Stockholms stad
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Vad kan du lämna ut till vem?
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
PSI-direktivet i svensk e-förvaltning
Fjärde järnvägspaketet
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Strandskydd och miljöpolitik
Hur lagar kommer till. Kap1
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Utlämnande av allmän handling
UPPSALA.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Lantmäteriets informationsförsäljning
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Ändra till startrubrik
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Upphovsrätt FALK-konferens maj 2005.
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Offentlighet och sekretess
Offentlighets- och sekretesslag (OSL)
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Ledningar i kommunägd mark
BÖRSRÄTT VT 2012, LIU Investerarskydd. Kategorisering av olika kundtyper Icke-professionella kunder Högsta skyddsnivån om inte egen begäran Minst 2 av.
Tidsbegränsat bygglov Samlad bebyggelse Vindsinredning
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
Vidareutnyttjande.se 2.0 Björn Hagström
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Om Ideella föreningar & ekonomiska föreningar
Offentlighet i Sverige Helena Bengtsson Databasredaktör Sveriges Television.
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
HUR LAGAR kOMMER TILL PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 1
Innehåll i föreläsningen
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Statlig förvaltning och statstjänstemannarollen Jimmy Everitt, Bolagsverket Martin Hamrin, CSN Mikael Norberg, Länsstyrelsen Petra Dalman, SPV.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Välkommen! Denna presentation handlar om de tre lagarna: Upphovsrätten, Personuppgiftslagen och Offentlighets- och sekretesslagen. Korta exempel på vad.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Offentlighet och sekretess
Vem äger forskningsdata? Blekinge tekniska högskola
Individuell fördelning - men hur?
Plan- och bostadsdagarna 2017
SÅ SÄGER LAGEN… Upphovsrättslagen Marina Kozlova, 2016.
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Dataskyddsförordningen – Small picture
Postrutiner Vaktmästare tar emot post
Ny tjänstepensionsreglering
Socialt ansvarsfull upphandling
Presentationens avskrift:

PSI Vad är det? Vad är på gång? Startsida – ska alltid finnas med! Socialdepartementet

Vidareutnyttjande av handlingar Vissa myndigheter har till kärnuppgift att tillhandahålla information Mot avgift, eller Avgiftsfritt. Informationsresurser finansieras genom både anslag och avgifter. Ett 20-tal statliga myndigheter har intäkter från vidareutnyttjande av information: Bl.a. Lantmäteriet, Bolagsverket, Sjöfartsverket och SCB. Totalt drygt 500 mnkr i intäkter för staten. - Förhållandevis liten intäkt. Socialdepartementet 2

Det rättsliga sammanhanget 2 kap. Tryckfrihetsförordningen innehåller bestämmelser om allmänna handlingar offentlighet. Offentlighets- och sekretesslagen reglerar begränsningar i rätten att förfoga över handlingar på grund av sekretess- eller integritetsskäl. Registerförfattningar reglerar skyldighet och rätt att tillhandahålla handlingar Myndighetsinstruktioner m.m. reglerar skyldighet att tillhandahålla handlingar Upphovsrättslagen reglerar begränsningar i rätten att förfoga över en handling av immaterialrättsliga skäl. Måste beaktas i det större rättsliga sammanhanget. Socialdepartementet 3

PSI-direktivet 2003 Bakgrund: Betydande skillnader i regler och praxis i MS gällande utnyttjande av informationsresurser i offentlig förvaltning. Harmonisering av regelverket krävs för att säkerställa att konkurrensen på den inre marknaden inte snedvrids. Innehåller minimiregler - en allmän rättslig ram - för vidareutnyttjande av handlingar som finns hos offentliga myndigheter. Ett viktigt syfte var att skapa lika villkor för alla vidareutnyttjare. Reglerna innefattar bl.a.: Avgiftsprinciper Licenser Praktiska arrangemang för vidareutnyttjande Punktlista Socialdepartementet

PSI-lagen (2010:566) Reglerar: Reglerar inte Villkor för vidareutnyttjande (dvs. användning av handlingar för andra ändamål än det ursprungliga ändamål för vilket handlingarna behandlas av en myndighet) Praktiska förutsättningar för vidareutnyttjande Reglerar inte Rätten att få tillgång till handlingar (regleras i TF) Skyldighet att tillhandahålla handlingar (regleras i registerförfattningar, instruktioner m.m.) Rätten att vidareutnyttja handlingar (regleras i upphovsrättslagen, OSL och PUL) Punktlista Socialdepartementet 5

PSI-lagen (2010:566) Syfte: Lagen gäller: Främja utvecklingen av en informationsmarknad genom att underlätta enskildas användning av handlingar som tillhandahålls av myndigheter. Lagen innehåller bestämmer som avser att förhindra att myndigheter beslutar om sådana villkor för hur handlingar får användas som begränsar konkurrensen. Lagen gäller: Statliga och kommunala myndigheter Enskilda som omfattas av offentlighetsprincipen (organ som anges i bilagan till OSL (2009:400) samt aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där kommuner och landsting utövar et rättsligt bestämmande inflytande. Punktlista Socialdepartementet 6

PSI-lagen (2010:566) I Avgifter: De samlade intäkterna från avgifter får inte överstiga de totala kostnaderna för insamling, framställning, reproduktion och spridning, inkl. rimlig avkastning på investering. Villkor: Icke-diskriminerande för jämförbara kategorier användare Egen affärsverksamhet: Samma avgifter och andra villkor ska tillämpas för myndighetens egna verksamhet som för andra som vidareutnyttjar handlingen. Punktlista Socialdepartementet 7

PSI-lagen (2010:566) II Exklusiv rätt: Får endast beviljas när det är nödvändigt av allmänt intresse och då endast 3 år i taget. Information om villkor: Information om avgifter och andra villkor samt på begäran ange beräkningsgrunderna för avgifterna. Begäran och beslut: En begäran om vidareutnyttjande ska behandlas skyndsamt. Beslut får överklagas hos förvaltningsrätten. Punktlista Socialdepartementet 8

Förslag till ändringar i PSI-direktivet Kommissionens bedömning: Reglerna från 2003 håller inte längre takten med de snabba förändringar som sker vad gäller teknik och mängd information. Fortfarande stora skillnader i regler och praxis i medlemsstaterna, framförallt när det gäller avgiftsdebitering men även gällande när vidareutnyttjande ska tillåtas samt överklagandemöjligheter. Vidare harmonisering krävs för att avlägsna förekommande och kommande skillnader mellan medlemsstaterna vad gäller utnyttjande av informationsresurser i den offentliga sektorn. Punktlista Socialdepartementet 9

Förslag till ändringar I Kulturinstitutioner Arkiv, museer och bibliotek omfattas av direktivet Undantag från vissa bestämmelser Avgifter Marginalkostnad för uttaget huvudregel Undantag för exceptionella fall för avgiftsfinansierade verksamheter Oberoende myndighet Beslut ska kunna överprövas av en oberoende myndighet Avgiftsgrunder ska fastställas av en oberoende myndighet Socialdepartementet 10

Förslag till ändringar II Alla tillgängliga handlingar ska få vidareutnyttjas Offentliga uppgifter ska författningsregleras Kulturinstitutioner får i vissa fall bevilja exklusiva rätter Termen elektronisk form ersätts med maskinläsbart format Medlemsstaterna ska rapportera omfattning av vidareutnyttjande m.m. till kommissionen Direktivet ska ses över efter fem år Socialdepartementet 11