Biogaskonferens Karlshamn 2010-10-12 Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014
Former för kommunalteknisk samverkan – vilka är alternativen
Välkommen till Informationsmöte
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Europeiska kommissionens förslag till:
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Vad kan du lämna ut till vem?
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
ADBJ Datalagringsdirektivet: vad gäller och vad händer? Daniel Westman
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Socialnämndens respektive
Vita Jobb Ett upphandlingsverktyg
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Det allmännas skadeståndsansvar. Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de.
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
”La-Scala domen” EG-domstolens dom 12 juli 2001 Mål C-399/98
Att upphandla utvärdering
Universitetsbaserade uppfinningar
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
Handläggning enligt SoL
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Mervärdesskatt En konsumtionsskatt som är EG-rättsligt styrd
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Om ansvar för arbetstagare m m
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Delegering Vem får delegera?
INKÖP/ UPPHANDLING.
Om Ideella föreningar & ekonomiska föreningar
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Innehåll i föreläsningen
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Konsumententreprenader
Socialt ansvarsfull upphandling
LOU & LUF Befintlig sam-verkan Ny reglering i KL Utveckling.
Presentationens avskrift:

Biogaskonferens Karlshamn Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan

RÅ 2008 ref 26 (SYSAV-domen) Regeringsrätten: ”Regeringsrätten konstaterar att LOU:s ordalydelse svårligen ger utrymme för en tolkning innebärande att kommunerna när de köper tjänster från kommunala bolag skulle vara undantagna från LOU:s regelverk. Tvärtom torde det allmänt anses att LOU inte medger att kommuner och landsting utan formell upphandling köper varor och tjänster från sina egna bolag”

Nytt undantag i LOU LOU 2:10 a: Med kontrakt enligt 10 § avses dock inte avtal som sluts mellan 1. en upphandlande myndighet som är a) en statlig eller kommunal myndighet, b) en beslutande församling i en kommun eller ett landsting, eller c) en sammanslutning av en eller flera sådana myndigheter eller församlingar, och 2. en leverantör som är a) en juridisk person som den upphandlande myndigheten helt eller delvis äger eller är medlem i, eller b) en gemensam nämnd enligt kommunallagen (1991:900). Första stycket gäller endast 1. om den upphandlande myndigheten utövar en kontroll över den juridiska personen eller den gemensamma nämnden som motsvarar den som den utövar över sin egen förvaltning, och 2. i fall då den juridiska personen eller den gemensamma nämnden även utför verksamhet tillsammans med någon annan än den upphandlande myndigheten, denna verksamhet endast är av marginell karaktär.

Förutsättningar för att undantaget ska gälla - Innehavarna av den juridiska personen ska utöva ett bestämmande inflytande i fråga om såväl den fristående enhetens strategiska mål som dess viktiga beslut. (Prop. 2009/10:134, s. 14). - Privat ägande utesluter att den upphandlande myndigheten anses utöva kontroll (dock inget hinder att en enskild kommun har en mycket liten ägarandel). (Prop. 2009/10:134, s. 17). - Den omständigheten att den fristående juridiska personen är ett bolag ”utesluter på intet sätt” att Teckalundantaget ”kan tillämpas”. (C-573/07, p. 41). - Verksamhat som inte utförs tillsammans med innehavarna får endast var av marginell karaktär.

Aktiebolag Regeringen: ”Med hänsyn till hur den svenska aktiebolagsrätten är utformad bedömer regeringen att den aktiebolagsrättsliga regleringen i sig inte bör utesluta att kontrollkriteriet kan uppfyllas i fråga om aktiebolag” (prop. 2009/10: 134, s. 38)

Aktiebolag (forts.) Regeringen: ”En prövning av om uppställda villkor är uppfyllda måste alltid göras i varje enskilt fall. De kommuner och landsting som avser att åberopa bestämmelserna måste därför se över ägarstyrnin- gen av sina bolag, dvs. hur bl.a. bolagsordning och bolagsstäm- mobeslut är utformade för att försäkra sig om att framför allt kravet på kontroll kan uppfyllas” (prop. 2009/10:134, s. 56)

Verksamhetskriteriet Regeringen: ”Stockholms Handelskammare, och även Återvinningsindust- rierna, poängterar att många kommunalägda bolag bedriver konkurrensutsatt verksamhet i sådan omfattning att det är tveksamt om de uppfyller verksamhetskriteriet.” (prop. 2009/10:134, s. 34)

Gemensam nämnd Regeringen: ”…någon upphandlingsskyldighet föreligger [inte] när värd- kommunen anskaffar varor eller tjänster m.m. från den gemen- samma nämnden. I och med att dessa formellt sett utgör en och samma juridiska person… uppstår inte… upphandlingsskyldig- het. När däremot en kommun som… inte är värdkommun, anskaffar varor eller tjänster m.m. från nämnden görs anskaf- fningen i förhållande till denna kommun från en annan juridisk person.” (Prop. 2009/10:134, s. 50)

Kommunalförbund Regeringen: ”Vad gäller kommunalförbund övertar förbundet i vissa fall uppgifter från sina medlemskommuner eller medlemslandsting. Kommunalförbundet övertar i dessa fall helt uppgiften, inklusive huvudmannaskapet… I dessa fall sker inte någon anskaffning av varor eller tjänster och därmed föreligger inte heller något kontrakt i LOU:s mening. Det kan således konstateras att någon upphandlingsskyldighet enligt LOU inte föreligger i sådana situationer.” (Prop. 2009/10:134, s. 50)

C-480/06 Avtal mellan kommuner om återvinning av avfall behövde, enligt EU- domstolen, inte upphandlas därför att det var fråga om samverkan för att säkerställa att ett allmännyttigt uppdrag, dvs. återvinning av avfall, fullgörs. Det fanns ingen privat part inblandad och avtalet var inget ”konstlat upplägg i syfte att kringgå bestämmelserna om offentlig upphandling.” (C-480/06, p. 44 och p. 48)

C-480/06 EU-domstolen: ” en offentlig myndighet har möjlighet att med egna medel utföra de uppgifter av allmänintresse som åligger den, utan att behöva vända sig till enheter utanför sin organisation, och… denna möjlighet… kan utövas i samarbete med andra offentliga myndigheter… I gemenskapsbestämmelserna föreskrivs inte någon skyldighet för offentliga myndigheter att använda sig av en särskild rättslig form för att gemensamt kunna säkerställa att en allmännyttig uppgift fullgörs.” (C-480/06, p 44 och p. 47)

C-480/06 Den allmännyttiga karaktären beträffande avfallsåtervinning framgår särskilt av närhetsprincipen i avfallsdirektivet. (C-480/06, p. 37)

Undantag om ensamrätt LOU 1:7: ”Denna lag gäller inte för tjänstekontrakt som en upphandlande myndighet tilldelar en annan upphandlande myndighet som på grund av lag eller annan författning har ensamrätt att utföra tjänsten”

Undantag om ensamrätt (forts.) Direktiv 2004/18, artikel 18: ”Detta direktiv skall inte tillämpas på offentliga tjänstekontrakt som av en upphandlande myndighet tilldelas en annan upphandlande myndighet eller en sammanslutning av upphandlande myndigheter på grundval av en ensamrätt som dessa innehar enligt offentliggjorda lagar eller andra författningar som är förenliga med fördraget.”

Undantag om ensamrätt (forts.) Fyra rekvisit för att LOU 1:7 ska bli tillämpligt: 1.Det ska vara fråga om en tjänst 2.Leverantören ska vara en upphandlande myndighet 3.Leverantören ska ha en ensamrätt att utföra tjänsten som har sin grund i ”lag eller annan författning” 4.Ensamrätten måste vara förenlig med unionsrätten

Undantag om ensamrätt (forts.) 1.Insamling, transport och återvinning av hushållsavfall är tjänster. 2.Kommunala avfallsbolag är som regel upphandlande myndigheter (C-360/96) 3.Kommunalt fullmäktigebeslut är exempel på ”lag eller annan författning” (jfr KKV: Upphandling av avfallstjänster) 4.Ensamrätt att omhänderta hushållsavfall för återvinning kan vara förenlig med unionsrätten (se C-209/98)